Vill köpa en fyrhjuling till mina barn att ha under somrarna på landet. Var först inne på en 90cc (med strypning såklart) men har börjat snegla på en elektrisk 36v 1000w. Men känner mig lite osäker på drifttiden, tillverkarna av de relativt billiga maskinerna säger en drifttid på ca 60 min el 15-20km och laddtid på 8h.

Någon som har erfarenhet av dessa? Kommer den mest att stå och ladda eller räcker den tiden att fylla barnens lustar?

Om inte annat, någon som har erfarenhet av 90cc kina-maskinerna? När man stryper dem till lägsta hastighet, orkar de ta sig fram då?

Yngsta grabben på 4år kör denna:
https://motorsweden.se/lek-elfordon/mini-atv/x-pro-speedbug-1000w-elektrisk

Skulle säga att battertiden är förvånansvärt bra. Har den iofs ställd på bara lite drygt hälften av hastigheten och gasresponsen men fullt på motorstyrka.

Sen suger den klart mer batteri på mjukt underlag än hårt!

Klart är bensindrivet att föredra både körtidsmässigt och kraftmässigt men i villa område och liknande slår inget eldrivet, ingen som gnäller bara glada tillrop och tummen upp!

Köpte med en till min grabb när han var 3 år och sen tog lillgrabben över den efter 2 år.
https://outl1.se/mini-atv-1000w-svart
Den fungerade bra och förhållandevis bra batteritid. Nackdelen är att det är ca 30-60 min körning beroende på underlag och körstilen. Det tar väldigt lång tid att ladda den så när man väl har kört upp batteriet är det slutkört för dagen.
Men perfekt om man ska köra på tomten.
Men nu har de grabbarna varsin bensin fyrhjuling istället.

Mina barn kommer uteslutande att köra på gräs & grus. Som jag förstått det så blir strypningen på en bensinare på gasen, dvs att den tappar varvtal & kraft. Så verkar det ju inte bli som du beskriver det, vilket är en klar fördel.

Det börjar luta mer och mer mot en eldriven som sagt, är inne på en sådan här: http://www.motorhandel.se/atv/apollo-miniquad-hummer-1000w-50.0.7308.1.php

Det går inte att sätta dit ett större batteri alt. ha dubbla uppsättningar så man kan ladda ett under tiden?

• Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Klart det går, antar att de flesta (alla?) laddar eller går att ladda direkt på kontakt på batteriet.

Det blir väl en kostnad på mellan 1000-1500:- skulle jag tro.

Går ju att köra ett tag med medföljande och skulle man vara missnöjd med batteritiden går det ju att komplettera med ett extra kit.

Vi hade 2st då barnen var mindre. Perfekt som första fyrhjuling. En stor fördel med el atv är att dom har back. Är bara 3st 12v blyaccar som är seriekopplade så det går lätt att göra ett eget ,eller köpa ett färdigt.

• Gilla
Torrfura
  • Laddar…
Tack för väldigt snabba svar. Beställer en sådan jag länkade ovan, närmaste dagarna. Borde väl gå att sälja vidare relativt enkelt om det inte blev helt rätt. Är lite skraj för att 4-åringen ställer till med huvudvärk och elände på en 70cc/90cc såsmåningom, så det känns som en lagom kompromiss mellan 7 och 4 åringar.

T Torrfura skrev:
Mina barn kommer uteslutande att köra på gräs & grus. Som jag förstått det så blir strypningen på en bensinare på gasen, dvs att den tappar varvtal & kraft. Så verkar det ju inte bli som du beskriver det, vilket är en klar fördel.

Det börjar luta mer och mer mot en eldriven som sagt, är inne på en sådan här: [länk]
Exakt den köpte vi till vår dotter när hon fyllde 3. men barn upp till 10 år har skitskoj på den. de kan köra samma bana bara olika fort :)
Bra hastighetsval med 3 lägen är det på den.

Hej, jag kikar på att köpa nån EL ATV till grabbarna som är 9 och 6 år så tänker att runt 1000 W räcker. Kanske lite mer. Men de flesta har så lång laddtid, 6-8 h är för segt. Är det någon som har tips där laddtiden är mer rimlig eller finns inte det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.