Hej!

Jag ska sätta spottar i taket i köket vid brorsan och har 6st malmberg md-99 spottar med två driver och funderar på hur detta skall kopplas. Skall jag koppla dessa 3 och 3 sen direkt till strömkällan med varsin strömkälla eller skall dessa seriekopplas dvs fas och + mellan driver och driver sen till strömkällan? Bifogat finns bild på drivern.
Tacksam för svar.

• Hand håller en Malmbergs MD-99 dimbar LED-driver för spottar med specifikationer och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3 spot/driveenhet. (3x5W)
Spottarna kopplas i serie på sekundärsidan (konstantströmstyp). Utgår från att du är med hur det ska göras.
Fas och neutralledare till primärsidan (N och L).

E etompau skrev:
3 spot/driveenhet. (3x5W)
Spottarna kopplas i serie på sekundärsidan (konstantströmstyp). Utgår från att du är med hur det ska göras.
Fas och neutralledare till primärsidan (N och L).
Nja jag är inte helt med på hur det skall göras.
Hur vet man vilken som är primär och sekundärsidan?
Skall drivrarna kopplas ihop med både fas och neutralledare till varandra och sedan en koppling till strömkällan?

OK, Primärsida är där du ansluter nätspänning 230 V (N och L).
Drivenheterna på primärsidan parallellkopplas.

Sekundärsidan är där du ansluter dina spottar (+ -)

Eftersom det är konstatströmsspottar du har ska dessa seriekopplas gör du inte det riskerar du bränna dioderna i spottarna.

+ driver-----> +spot- -----> +spot- ------> +spot- ----> - driver

E etompau skrev:
OK, Primärsida är där du ansluter nätspänning 230 V (N och L).
Drivenheterna på primärsidan parallellkopplas.

Sekundärsidan är där du ansluter dina spottar (+ -)

Eftersom det är konstatströmsspottar du har ska dessa seriekopplas gör du inte det riskerar du bränna dioderna i spottarna.

+ driver-----> +spot- -----> +spot- ------> +spot- ----> - driver
Spottarna har snabbkoppling så där kopplar jag in 3st till vardera drive, ska jag sen koppla ihop vardera drive till samma strömkällan eller ska driveenheterna kopplas ihop med varandra för att sedan koppla till strömkällan?

• Hand håller en Malmbergs dimbar LED-driver som visar specifikationsetiketten och snabbkopplingsportar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabbkopplingsenheten hanterar seriekopplingen så tryck in dina spottar med snabbkopplingarna.

Du ska sedan ansluta drivenheterna till nätspänning. Hur du gör det är beroende på hur det ser ut där du ska installera grejorna. 230 V växelspänning ska in på plint N och L. Plintarna är "dubblerade" för enkel vidarekoppling till en annan drivenhet.

Reder du inte ut detta, så ta hjälp av elektriker.

E etompau skrev:
Snabbkopplingsenheten hanterar seriekopplingen så tryck in dina spottar med snabbkopplingarna.

Du ska sedan ansluta drivenheterna till nätspänning. Hur du gör det är beroende på hur det ser ut där du ska installera grejorna. 230 V växelspänning ska in på plint N och L. Plintarna är "dubblerade" för enkel vidarekoppling till en annan drivenhet.

Reder du inte ut detta, så ta hjälp av elektriker.
Jag har 230v vid en apparatdosa dit jag kopplar spottarna.
Det enda jag funderar över är om är jag skall koppla ihop driveenheterna med varandra (dvs fas och neutral mellan driver och driver) eller skall dessa kopplas ihop direkt till samma strömkälla?

Som sagt, dom ska parallellkopplas. Fas och neutral in på respektive plint på båda drivenheterna.

E etompau skrev:
Som sagt, dom ska parallellkopplas. Fas och neutral in på respektive plint på båda drivenheterna.
Kanon då vet jag.
Tackar så mycket för all hjälp och information!

Det har ingen betydelse om du drar ut två ledningar från "strömkällan" eller en ledning till driver 1 och en ledning mellan driver 1 till driver 2.

Protte

E etompau skrev:
Hur skulle man kunna bränna dioderna?

Genom felkoppling. I detta fall fanns det dock en kopplingslåda (framgick ej på första bilden) som gör att felkoppling undviks.

Malmberg skriver själv i manualen:
Varning! Om armaturen kopplas fel kan den gå sönder.

prototypen prototypen skrev:
Det har ingen betydelse om du drar ut två ledningar från "strömkällan" eller en ledning till driver 1 och en ledning mellan driver 1 till driver 2.

Protte
Skall man då koppla både fasen och neutral mellan båda driveenheterna samt har det någon betydelse vilken plint man använder på drivern?

Etompau: De går definitivt inte sönder av att parallellkopplas.

Nej men om man nu lyckas koppla dom med fel polaritet, vad händer då tror du?
Varför anger producenten att vid felkoppling kan dom gå sönder?

All fakta fanns inte när den första bilden postades.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.