4 499 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Överklagat bygglov - huset klart
Det gick ut ett förhandsbesked med ritning som alla grannar godkände. (Inte mitt hus)
Takvinkel ändrades pga kommun och detaljplanen (på landet suck).
Kommunen godkände allting och bygget startade. Men missade skicka ut det nya till grannar.
När huset är klart överklagar en granne, nekas, går vidare till Länsstyrelsen.
Vad tror ni, kan de tvinga att riva huset? De godkände trots allt ett hus från början? Dessutom känns det som kommunens misstag...?
Takvinkel ändrades pga kommun och detaljplanen (på landet suck).
Kommunen godkände allting och bygget startade. Men missade skicka ut det nya till grannar.
När huset är klart överklagar en granne, nekas, går vidare till Länsstyrelsen.
Vad tror ni, kan de tvinga att riva huset? De godkände trots allt ett hus från början? Dessutom känns det som kommunens misstag...?
Byggstart innan bygglovet vunnit laga kraft sker på egen risk, den informationen bör framgå i beslutet. Det är byggherrens ansvar att kolla upp om beslutet vunnit laga kraft. Har det inte vunnit laga kraft kan det överklagas och upphävas, vilket i teorin kan leda till rivning även om det är ovanligt.
Varför har man sökt förhandsbesked om det finns detaljplan? Har man prövat detaljutformning av huset i förhandsbeskedet? Är det en rågranne som överklagat?
Varför har man sökt förhandsbesked om det finns detaljplan? Har man prövat detaljutformning av huset i förhandsbeskedet? Är det en rågranne som överklagat?
Om du läser igen så framgår det att bygglov är beviljat.A Alias_Olle skrev:Byggstart innan bygglovet vunnit laga kraft sker på egen risk, den informationen bör framgå i beslutet. Det är byggherrens ansvar att kolla upp om beslutet vunnit laga kraft. Har det inte vunnit laga kraft kan det överklagas och upphävas, vilket i teorin kan leda till rivning även om det är ovanligt.
Jag tror det är lugnt. Även om det finns gott om idioter på Länstyrelsen så är dom inte idioter på det sättet.
Moderator
· Stockholm
· 52 336 inlägg
Det behöver redas ut lite mer exakt vad det handlar om.
Jag tolkar att det har gått ut ett grannehörande innan kommunen fattat beslut om bygglov?
Det är en process som man bara gör om huset på något sätt är i sitrd med detaljplanens regler. Om det är en mindre avvikelse så kan man få bygglov, men då måste kommunen först låta grannar ge synpunkter, grannehörande. Detta är alltså innan bygglov beviljas.
Synpunkterna från grannarna blir en del av beslutsunderlaget. Men det handlar inte om ett godkännande, kommunen kan bevilja lovet även om grannarna säger nej.
Sedan när beslutet är fattat så måste kommunen skicka ut det beslutade bygglovet till grannarna, detta gäller för alla bygglov, oavsett om de bryter mot detaljplanen.
När utskicket har skett, börjar överklagande tiden ticka.
Här uppfattar jag att man hoppat över grannehörandet efter ändringar i förslaget, men man har väl ändå skickat ut beslutet, och överklagandetiden har löpt ut? Huset var ju nu färdigbyggt.
OM länstyrelsen godtar ett överklagande nu med motiveringen att inget grannehörande skett, trots att tiden gått ut, så komemr troligen kommunen att göra om bygglovet, gå ut med grannehörande, köra över grannen och bevilja lovet. Grannen kan sedan överklaga. Och DÅ finns en risk för rivningsbeslut, framförallt om kommunen har beviljat något som är en för stor avvikelse för att kallas minder avvikelse.
I det läget kan kommunen bli skadeståndsskyldig mot den som byggt.
Ofta löser kommunen det genom att segdra ärendet, hoppas att grannen tröttnar, och samtidigt gör de en detaljplaneändring, så att bygglovet skall passa in. Men även detaljplaneändringen kan överklagas. Jag tror att man utan större ansträngning kan undvika rivning med överklaganden i typ 10 år.
Jag tolkar att det har gått ut ett grannehörande innan kommunen fattat beslut om bygglov?
Det är en process som man bara gör om huset på något sätt är i sitrd med detaljplanens regler. Om det är en mindre avvikelse så kan man få bygglov, men då måste kommunen först låta grannar ge synpunkter, grannehörande. Detta är alltså innan bygglov beviljas.
Synpunkterna från grannarna blir en del av beslutsunderlaget. Men det handlar inte om ett godkännande, kommunen kan bevilja lovet även om grannarna säger nej.
Sedan när beslutet är fattat så måste kommunen skicka ut det beslutade bygglovet till grannarna, detta gäller för alla bygglov, oavsett om de bryter mot detaljplanen.
När utskicket har skett, börjar överklagande tiden ticka.
Här uppfattar jag att man hoppat över grannehörandet efter ändringar i förslaget, men man har väl ändå skickat ut beslutet, och överklagandetiden har löpt ut? Huset var ju nu färdigbyggt.
OM länstyrelsen godtar ett överklagande nu med motiveringen att inget grannehörande skett, trots att tiden gått ut, så komemr troligen kommunen att göra om bygglovet, gå ut med grannehörande, köra över grannen och bevilja lovet. Grannen kan sedan överklaga. Och DÅ finns en risk för rivningsbeslut, framförallt om kommunen har beviljat något som är en för stor avvikelse för att kallas minder avvikelse.
I det läget kan kommunen bli skadeståndsskyldig mot den som byggt.
Ofta löser kommunen det genom att segdra ärendet, hoppas att grannen tröttnar, och samtidigt gör de en detaljplaneändring, så att bygglovet skall passa in. Men även detaljplaneändringen kan överklagas. Jag tror att man utan större ansträngning kan undvika rivning med överklaganden i typ 10 år.
Beviljat och laga kraft vunnet är två olika saker.F fsn skrev:
Har beslutet inte vunnit laga kraft behöver man inte vara idiot för att upphäva det, det kan räcka att följa lagen.
Moderator
· Stockholm
· 52 336 inlägg
Men det låter väl lite konstigt om de skulle hinna påbörja och färdigställa huset under överklagandetiden?
A Alias_Olle skrev:
Jag har väldigt svårt att rro att man får startbesked för nåt annat ännförberedande markarbete innan bygglovet vinner laga kraft, än mindre hinner bygga klart huset. Det är kommunen som hanterar det och har då rimligen ansett att det vunnit laga kraft. Att kommunen sen har brustit i sina rutiner är en helt annan sak.
Är avvikelsen av mer akademisk art och tom en eftergift för kommunens krav så det rimligt att Länstyrelsen inte gör skitmycket åt det, kanske en mindre uppläxning av kommunen. Nåt mellan det och Hempularens inlägg. Men rivning, nix.
Finns inget som hindrar att man får startbesked för hela bygget innan bygglovet vunnit laga kraft, besluten om bygglov och startbesked kan tom tas samtidigt om handlingar för startbesked finns vid lovbeslutet.F fsn skrev:Jag har väldigt svårt att rro att man får startbesked för nåt annat ännförberedande markarbete innan bygglovet vinner laga kraft, än mindre hinner bygga klart huset. Det är kommunen som hanterar det och har då rimligen ansett att det vunnit laga kraft. Att kommunen sen har brustit i sina rutiner är en helt annan sak.
Är avvikelsen av mer akademisk art och tom en eftergift för kommunens krav så det rimligt att Länstyrelsen inte gör skitmycket åt det, kanske en mindre uppläxning av kommunen. Nåt mellan det och Hempularens inlägg. Men rivning, nix.
Då kommunen avfärdat överklagan utan åtgärd kan det kanske vara så att den som överklagat inte är berörd och kanske inte behövde delges för att lovet ska vinna laga kraft?
Allting var klart, bygget påbörjades inte förrän allt var klart. Påbörjades i septemeber och var klart i mitten på april. Det överklagades först när allt stod klart.
Moderator
· Stockholm
· 52 336 inlägg
Jag tror med betoning på tror. Att iom. att överklagandetiden gått ut, så går det inte att överklaga. Det är skillnad om inte det färdiga bygglovet har meddelats till grannarna på rätt sätt. Men här låter det ju som det handlar om grannehörande före beslutet.
Att göra fel med grannehörande kan vara ett argument i ett överklagande när beslutet får överklagas. Men om man inte överklagar inom rätt tid så faller rätten att ”bråka” om grannehörande, tror jag.
Att göra fel med grannehörande kan vara ett argument i ett överklagande när beslutet får överklagas. Men om man inte överklagar inom rätt tid så faller rätten att ”bråka” om grannehörande, tror jag.
Moderator
· Stockholm
· 52 336 inlägg
Jag har faktiskt varit med om en liknande sak.
Grannen ville bygga uterum, det skulle hamna ca. 3m från gränsen mot oss. Det blev grannehörande och vi godkände direkt.
Sedan fick han problem med bygglovet. Handläggaren ansåg att avvikelsen var för stor (tror att det var lite överyta också). Grannen krävde att ärendet skulle tas i nämnden. Där blev det omröstning, allianspartierna tilllstyrkte, de rödgröna avslog. Men alliansen var i majoritet.
Några veckor efter detta var grannen åter bekymrad, för uterummet var i ett modulsystem, och de hade missat en detalj i anslutningen till huset. Så för att använda modulsystemet behövde de bygga ytterligare 30 cm närmare gränsen. Han funderade på att chansa och bryta mot lovet, inför risken att alltihop skulle behöva dras i nämnden igen osv.
Men nu accepterade handläggaren den nya avvikelsen rakt av, skickade inte ens ut den på grannehörande till oss. Detta att vi inte fick ett nytt grannehörande förvånade mig.
För oss blev det bättre med uterummet trots placeringen, deras hus hade en osedvanligt trist fasad i vår riktning, nu en betydligt vackrare sida, även om den står närmare.
Grannen ville bygga uterum, det skulle hamna ca. 3m från gränsen mot oss. Det blev grannehörande och vi godkände direkt.
Sedan fick han problem med bygglovet. Handläggaren ansåg att avvikelsen var för stor (tror att det var lite överyta också). Grannen krävde att ärendet skulle tas i nämnden. Där blev det omröstning, allianspartierna tilllstyrkte, de rödgröna avslog. Men alliansen var i majoritet.
Några veckor efter detta var grannen åter bekymrad, för uterummet var i ett modulsystem, och de hade missat en detalj i anslutningen till huset. Så för att använda modulsystemet behövde de bygga ytterligare 30 cm närmare gränsen. Han funderade på att chansa och bryta mot lovet, inför risken att alltihop skulle behöva dras i nämnden igen osv.
Men nu accepterade handläggaren den nya avvikelsen rakt av, skickade inte ens ut den på grannehörande till oss. Detta att vi inte fick ett nytt grannehörande förvånade mig.
För oss blev det bättre med uterummet trots placeringen, deras hus hade en osedvanligt trist fasad i vår riktning, nu en betydligt vackrare sida, även om den står närmare.
I det fall borde kommunen hört er som berörd granne igen med nya ritningar.H hempularen skrev:Jag har faktiskt varit med om en liknande sak.