tommib
Precis. Sätt regeln under. Då måste du ta bort de nedåtgående stutsarna vilket medför problemet med öppna hål som jag påtalade tidigare. De tre av dem kan du rotera 90 grader för att täcka (och öppna mellan) de andra dosorna men någon ände kommer du få öppningar ner mot regeln (om du inte kan lägga hela paketet horisontellt och bara ha horisontella stutsar).

Just sådana täcklock är svårt att köpa som privatperson över disk. De finns hos näthandlarna men frakten är rätt trist om man bara ska ha en sån täckbit.

• Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Blindnippel finns på HORNBACH om man vill köpa i butik 34kr/st annars kostar den 8,50kr/st + frakt på Elbutik.se...

• Vit blindnippel från Schneider Electric på en webbutiksida med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blindnippel för VP-2 dosa visas med prisinformation på Elbutik.se's hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
E elmont skrev:
Då kan du sätta en regel under.
Ja men då måste ju stutsarna bort under till för annars ta dom imot

tommib
Ja? Det är därför de är löstagbara.

Härryda2015, tack för tipset om Hornbach, de har visst spottat upp sig lite på elsidan.

• Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
tommib tommib skrev:
Ja? Det är därför de är löstagbara.

Härryda2015, tack för tipset om Hornbach, de har visst spottat upp sig lite på elsidan.
Ja men då måste man skaffa täcklock också..

Vulcan61
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Blindnippel finns på HORNBACH om man vill köpa i butik 34kr/st annars kostar den 8,50kr/st + frakt på Elbutik.se...
Tackar där hittade nu täcklock. Alltid nått som saknas mycket att tänka på.

Vulcan61
Otrolig vad det skiljer i pris på små tillbehörs delar. Fina marginaler.. elbutik rocka som vanligt för privatpersoner. Billigast på det mesta

ca 20% mer än vad jag betalar för samma grej.

Vulcan61
E elmont skrev:
Ok ändå bra pris.
E elmont skrev:
Ok då ska bara nöjd. Vet ni vad skillnaden är på installationskabel exq light mot exlq plus är? Funkar båda lika bra för fastar dragningar inne som ute?

Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Ok ändå bra pris.

Ok då ska bara nöjd. Vet ni vad skillnaden är på installationskabel exq light mot exlq plus är? Funkar båda lika bra för fastar dragningar inne som ute?
Vet inte om mitt svar är rätt, exlq får läggas i mark och är UV skyddad men det gäller inte exq.

tommib
EXQ är ibland UV-skyddad, ibland inte. Man måste läsa tillverkarens datablad. EXLQ är normalt UV-skyddad.

Den stora skillnaden (som är mindre med EXQ/EXLQ än EKK/EKLK dvs föregångarna) är att EXQ är något sladdrigare men tunnare. EXLQ har en biledare och en mantel.

EKLK är godkänd att läggas i mark (förutsatt att den ligger i skyddsrör), om samma gäller för EXQL vet jag inte. Ingen av dem är lämplig för markförläggning, då bör man istället välja N1XV eller EKKJ.

Vulcan61
tommib tommib skrev:
EXQ är ibland UV-skyddad, ibland inte. Man måste läsa tillverkarens datablad. EXLQ är normalt UV-skyddad.

Den stora skillnaden (som är mindre med EXQ/EXLQ än EKK/EKLK dvs föregångarna) är att EXQ är något sladdrigare men tunnare. EXLQ har en biledare och en mantel.

EKLK är godkänd att läggas i mark (förutsatt att den ligger i skyddsrör), om samma gäller för EXQL vet jag inte. Ingen av dem är lämplig för markförläggning, då bör man istället välja N1XV eller EKKJ.
Tack så mycket för svar. Finns så många olika kablar som kommit senaste tiden och alla beteckningar..

A
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
[länk]

Detta låter smidigt för att göra hål för apparatdosor när panel gipsskiva är monterad. Är det bra precision ? Funkar det lika bra i verkligheten?
Funkar jättefint men tänk på att du behöver en riktig T70 dosfräs (för ca 200kr) med 8mm centrumborr för att ha verklig nytta av den. Alla billiga hålsågar jag hittat har större borr vilket gör att du inte kan borra genom sökaren och då systemet bygger på att borren skall glida lite i sidled så att den kommer precis mitt i dosan så funkar det bara halvbra att först borra med 8mm borr och sedan hålsåg med större borr.

Just hole-in-one stasen är någon tia billigare på Hornbach.

• Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
mnils skrev:
Funkar jättefint men tänk på att du behöver en riktig T70 dosfräs (för ca 200kr) med 8mm centrumborr för att ha verklig nytta av den. Alla billiga hålsågar jag hittat har större borr vilket gör att du inte kan borra genom sökaren och då systemet bygger på att borren skall glida lite i sidled så att den kommer precis mitt i dosan så funkar det bara halvbra att först borra med 8mm borr och sedan hålsåg med större borr.

Just hole-in-one stasen är någon tia billigare på Hornbach.
Kanon köper en sån då. Har 25% på Classes ändå idag.sant läst nått om man det måste vara lite längre borr spets för att få det att fungera bra.tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.