Fasen vilket forum vi har! Den samlade kunskapen är fantastisk, gillas skarpt. Jag ska läsa lite om top-down. Kul!

• Gilla
niclassoderberg
  • Laddar…
hsd
Tänk om det blir som villa uppochner på Liseberg

F
S Strontus skrev:
Visst har de det, men inte en verkstadsdomkraft: [länk]
I stand corrected. 18cm lyfter den.

F
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

Med bilder från bygget och allting. :)

Vad det gäller bygga top-down, så skulle jag gärna prova det för en lösvirkesvilla.
Av precis samma skäl, slippa jobba högt upp på taket, få regntätt tidigt osv osv.
Börja med ett tak på betongplattan och sen lyfta upp det. Skall det vara med eller utan pannor? Eller skall man dra det ännu längre och bygga direkt på backen och avsluta med att gjuta plattan under alla väggar? Knepiga frågor värda att fundera på.

Prefabricerade väggar, vanliga konventionella takstolar, råspontluckor, en kranbil och 4 skapligt rappa hantverkare och det är väderrätt på under 12 timmar.

• Gilla
raggartejpen och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Börja med ett tak på betongplattan och sen lyfta upp det. Skall det vara med eller utan pannor? Eller skall man dra det ännu längre och bygga direkt på backen och avsluta med att gjuta plattan under alla väggar? Knepiga frågor värda att fundera på.

Prefabricerade väggar, vanliga konventionella takstolar, råspontluckor, en kranbil och 4 skapligt rappa hantverkare och det är väderrätt på under 12 timmar.
Jag var mer inne på höghus på 6-20 våningar. Men rappa hatverkare kanske fixar det på 12 timmar också. ☺

harry73
F fsn skrev:
18cm lyfter den.
18cm räcker för att lyfra ett tak till rymden, bara man tar tillräckligt många små steg :)

• Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
R Ronnie Lindholm skrev:
Googla på ”top down building”.
Finns flera byggnader som byggts så. Såg en som dokumentär på Discovery för flera år sen.
Tittade även efter "top-down". Den termen verkar användas på källarvåningar i höghus, där man gräver ur för översta källarvåningen för att gjuta bjälklaget. Sedan gräver man ur källarvåningen under osv. Jag syftade mer på delen ovan mark.

Det är som sagt inte okomplicerat att lyfta så stort. Minsta ojämnhet i lyftet så spricker det - särskilt stumma material som gips, sten, betong, badrumskakel eller glas - och det kan bli sprickor som är svåra att se innan mögel-, fukt- och rötskadorna är ett faktum. Förutom det rent estetiska och hållfasthetsmässiga, då.
I jämförelse med det verkar det något enklare att bygga nerifrån och upp och dra en presenning över bygget när det regnar.

F
Ymer Ymer skrev:
Jag var mer inne på höghus på 6-20 våningar. Men rappa hatverkare kanske fixar det på 12 timmar också. ☺
Jag förstår precis vad du var inne på, det var ett svar på Mikaels önskan om att bygga ett lösvirkeshus jag svarade på.

F
harry73 harry73 skrev:
18cm räcker för att lyfra ett tak till rymden, bara man tar tillräckligt många små steg :)
Framförallt så låter det extremt stabilt, rationellt och effektivt (y)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Stickan56
Här är ett par bilder från bygget av Victoria tower i Kista som jag tagit.
Här gjuter man hisschakten först och använder dessa som stöd för kranar och bygghissar samt plattform för betongpump. Allt eftersom man jobbar sig uppåt.

Byggarbetsplats med kranar och hisschakt på Victoria Tower i Kista under konstruktion mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med hisschakter för Victoria Tower i Kista, kran och byggningsställning mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stickan

Inte helt säker men tror att det byggdes ett flertal 5-6 våningshus i Beckomberga området för ett par år sen med taket först. Promenerade förbi där några gånger och taket "låg" på marken sen stod husen nästa gång med taket på topp som sig bör.. (samma plats kanske skall tilläggas och säkert 200-300 kvm)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad det gäller bygga top-down, så skulle jag gärna prova det för en lösvirkesvilla.
Det gör man i Finland. Det finns en tråd om det här någonstans.

harry73 harry73 skrev:
Har en bekant som lyfte hela sitt hus (för att få tillräcklig takhöjd i källaren) med ett knippe sådana. Han spenderade dagarna med att gå runt i källaren och göra en pumpning per domkraft fram till dess att han kunde mura in ett lager sten till i grundmuren, varefter domkrafterna sänktes igen, och han lade in ett lager till med sten där domkrafterna stått. Sedan började proceduren om. Jag tror han lyfte huset en dryg halvmeter på detta sätt. Det tog några veckor inklusive torktider.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
En annan relevant fråga, varför behöver man vädersäkra hus när det knappt regnar på 20 dagar ... ;)

Nä, mer seriöst så låter det otroligt korkat att lyfta något tung och svajigt (vilket det blir när man kommer över ett visst antal våningar) högt upp i luften. Blir svåra beräkningar att beräkna egenfrekvensen för den totala konstruktionen som ska lyftas upp och den rådande vindhastigheten som kan påverka hur svajigt det blir. Så den fina ytan man lyckats få till har helt krackelerat huset till slut är klart. Då måste man återigen sätta upp nya ytskikt och allt annat som kan tänkas skadas under tiden... Så projektet lär knappast bli billigare.

Men det är ju en rolig tanke...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.