Hej

Jag bor vid havet på en klippa kan man säga.... Typ vi är några stycken i rad på en klipp kam.

Framför oss stupar det ner efter ca 10m, där nere ca 30 ner och 300m bort bor vår granne framför som har en jätte stor tomt. Han ser inte en upp till oss för träd och dylikt.

Nu gäller det tomtgränsen upp på berget. Här låter han björkar och annat växa upp...alltså sly som blivit sådär4 m högt...och då givetvis skymmer vår utsikt .

Jag har erbjudit mig att tabort detta, hjälpa homom rensa och göra fint. Men hantackar ner och tycker det skall vara som det är ?

Har vi någon möjlighet att på verka detta ? Jag vet att man inte får plantera höga häckar hur som helst på tomtgränsen....men hur blir det i detta fall? Får jag ha åsikt 4,5m in på hans tomt eller har jag ingen chans.

Detta ogräs och björk sly stör vår havsutsikt väldigt mycket.

Jag tror inte ni har någon chans utöver vänlighet från grannens sida. Bygglovspliktiga saker kan ni alltid opponera er mot, men växter, nej.

Vad säger ni andra mer juridiskt kunniga?

/ama

Jag vet att man inte får plantera höga häckar hur som helst på tomtgränsen....men hur blir det i detta fall? Får jag ha åsikt 4,5m in på hans tomt eller har jag ingen chans.
Nej, inte tomtgränsen men däremot innanför tomtgränsen. Så länge som det enbart gäller skymmande växtlighet är granndiskussion det enda som gäller.

Växtlighet hindrar marken att errodera och det är kanske bra för alla boende i trakten?
Grannen vill kanske inte se era hus eller att ni får fri sikt mot hans hus?
Grannen hade ju sina avsikter när han köpte den stora, bevuxna tomten som var säkert rätt dyr :-/.
Tror inte att ni har chans att få större havsutsikt än ni har köpt.
gaia

Det är inte direkt på hans tomt...det är mer hans mark....för det är en skog emellan...och han låter det bli vildvuxet.... Han ser itne våra hus heller...det finns liksom ingen anledning för honom att göra så förutom två....1) han vill djävlas med oss....vilket jag inte tror.....eller 2) han är lat.

Vild vuxen skogs och äng mark borde få rensas intill andra trädgårdar....

Tyvärr så är det så att det är grannen som själv väljer huruvida det rensas och röjs eller ej. OM du inte kan påvisa fallrisk ner på er tomt eller liknande. Som du har beskrivit det hela så verkar det inte så, det är bara frågan om utsikt.

Du kanske kan försöka hitta andra argument för att han ska rensa ut annars får du helt enkelt stå ut med att det är som det är.

Ett skäl till att han har träden kvar kan vara "att han vill ha det så", hav på ena sidan och skog på den andra.

Det är faktiskt så att träden fungerar som spoiler så att om han skulle rensa ur så skulle grannen och ni få betydligt mer blåst på tomten!

Nimbus26 skrev:
Det är inte direkt på hans tomt...det är mer hans mark....för det är en skog emellan...
Om det taxeringsmässigt räknas som skogs- eller jordbruksfastighet har jag för mig att ägaren är skyldig att hålla viss ordning.

jarlh skrev:
Om det taxeringsmässigt räknas som skogs- eller jordbruksfastighet har jag för mig att ägaren är skyldig att hålla viss ordning.

Det må vara hänt. MEN..... Det innebär inte att rensa ut för att grannarna ska ha utsikt. Tyvärr! Sedan är det svårt att definiera ordning i en skog.

Nimbus26 skrev:
Vild vuxen skogs och äng mark borde få rensas intill andra trädgårdar....
:surprised: gaia

Har ni provat att ge honom en ersättning för detta? Han kanske är beredd att tänka om om ni ger honom en skälig dusör?

mvh
David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.