972 läst · 3 svar
972 läst
3 svar
vilken dimension på reglar till liten terrass?
Räknar på inköp för markarbete runt huset och vill veta hur djupt vi bör gräva för en terrass.
Säg att man ska bygga en liten 3,5 x 7,5 terrass i trä ute på gräsmattan.
Trall tycks vara runt 28mm tjock.
Men hur kraftiga reglar ska man ha då?
(jo jag skäms lite över att inte söka mig till svaret)
Säg att man ska bygga en liten 3,5 x 7,5 terrass i trä ute på gräsmattan.
Trall tycks vara runt 28mm tjock.
Men hur kraftiga reglar ska man ha då?
(jo jag skäms lite över att inte söka mig till svaret)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på hur många plintar som varje regel vilar på. Väljer du två plintar per regel behövs 45x220 C 24. Väljer du tre räcker det med 45x120. c/c 600 mm är lämpligt för 28 mm trall.
Behöver man ha riktiga plintar ifall man gräver ut och paddar grus och kanske lägger ut några betongplattor istället?
av en slump halkade jag in på biltemas justerbara plastplintar, det var lite fiffigt, ifall det håller.
av en slump halkade jag in på biltemas justerbara plastplintar, det var lite fiffigt, ifall det håller.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I många lägen klarar man sig bra utan plintar. Det är bara om marken lutar mycket eller är allmänt opålitlig som man behöver plintar. Betongplattor är ofta en utmärkt lösning. Biltemas justerbara plintar är säkert bra för den som är bekväm, om de tål lasten. Annars kan du såga stödben av tryckt regelvirke. Gräv bort grässvålen och lägg ut en odlingsväv (svart väv, inte markduk) som håller ogräset borta.
Liknande trådar
-
Vilken isolering vid reglar med udda dimension?
Isolering -
Vilken dimension behövs på reglarna bakom dörrkarm för innerdörr.
Fönster & Dörrar -
Bygga bro över bäck 4-5meter, vilken dimension på reglarna?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken dimension på takreglar
Tak & Vind -
Vilken dimension till golvreglar, spann ca 2,5 m.
Byggmaterial & Byggteknik