Hallå! Gammalt torp där vi i våras såg liten fuktbildning på timmerväggen. Tog bort den tvärgående plankan och luftade (se bild). Nu när vi kom dit har något djur gjort detta. Vi har tidigare haft hästmyror i en röten stock som vi bytt och inte haft problem på 4-5 år. Vad är det som gör detta? Och vad gör man?

• Skador på rödmålad timmervägg med tydliga spår av djuraktivitet och borttagen plankbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad röd timmervägg med spår av fuktskador och trolig insektsaktivitet, vitt pulver synligt på ytan.
    Skapa konto
  • Rödfärgad timmervägg med tydliga tecken på skador och fuktbildning möjligtvis orsakade av djur.
    Skapa konto
  • Röd timmervägg på torp med tecken på fuktbildning och skador troligen orsakade av djur.
    Skapa konto
@heimlaga är mannen med koll när det kommer till timmer

Jag vet en del om timmer....... och vet att jag har mycket mer att lära mig.....men jag är dålig på skadeinsekter.

Någonting är det som äter och boten är att få ihjäl kräken. Sedan ser man hur stor skadan är om man måste byta en stock eller flera eller om det klarar sig som det är eller om det går att halvsula.
Jag lycker att målfärgen påminner om sån där modern plastförstärkt låtsasrödmylla. Den stänger in fukt i timret och där det finns fukt trivs rötsvampar och där det finns rötsvampar trivs skadeinsekter.

Okej! Oj trodde familjen alltid målat med faluröd. Fungerar det att borsta bort färgen och måla nytt?

C
Det kanske bara är jag, med det är väldigt svårt att se något vettigt från bilderna. Den enda bilden jag ser någon egentlig skada på är den första(?)
Du skulle kanske kunna ta några närbilder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.