Hallå! Gammalt torp där vi i våras såg liten fuktbildning på timmerväggen. Tog bort den tvärgående plankan och luftade (se bild). Nu när vi kom dit har något djur gjort detta. Vi har tidigare haft hästmyror i en röten stock som vi bytt och inte haft problem på 4-5 år. Vad är det som gör detta? Och vad gör man?
Jag vet en del om timmer....... och vet att jag har mycket mer att lära mig.....men jag är dålig på skadeinsekter.
Någonting är det som äter och boten är att få ihjäl kräken. Sedan ser man hur stor skadan är om man måste byta en stock eller flera eller om det klarar sig som det är eller om det går att halvsula.
Jag lycker att målfärgen påminner om sån där modern plastförstärkt låtsasrödmylla. Den stänger in fukt i timret och där det finns fukt trivs rötsvampar och där det finns rötsvampar trivs skadeinsekter.
Någonting är det som äter och boten är att få ihjäl kräken. Sedan ser man hur stor skadan är om man måste byta en stock eller flera eller om det klarar sig som det är eller om det går att halvsula.
Jag lycker att målfärgen påminner om sån där modern plastförstärkt låtsasrödmylla. Den stänger in fukt i timret och där det finns fukt trivs rötsvampar och där det finns rötsvampar trivs skadeinsekter.
Liknande trådar
-
Vad kan man göra när det ser ut så har ?
Fasad -
Vad är detta? Samt hur göra med "rundade" golvreglar?
Golv -
Taktvättare klantat till det - vad göra?
Tak & Vind -
Taktvättare klantat till det - vad göra?
Tak & Vind -
Visst är det bra att elen har lågt pris men vad gör vi åt EON
Elavtal, elpriser & elförbrukning