K
Måste ju skriva att de är väldigt vackra. När de står i små klungor och inte har tagit över flera hundra kvadratmeter! När man ser era bilder så påminns man åter om detta :)

Själv tror jag för övrigt fortfarande att det bästa måste vara att knipa dem så fort de sticker upp. Vad skulle egentligen tala för att det är bättre att låta dem växa sig stora?
 
Inte stora, men lite halvstora. Det gäller i princip alla växter. Tar man dem snabbt har inte roten hunnit lägga så mycket energi på skottets tillväxt.

Naturligtvis kan man trötta ut växten genom att ta skotten snabbt, men det tar längre tid.
 
GK100 GK100 skrev:
Som framgår av de små tester jag gjorde förra året med elektrolyt i form av kaustiksoda och el ner i centrala stammar ser jag det som ganska troligt att man kan rå på bestånd som stör i trädgårdsgränser, oskötta områden utan större åthävor. Åtminstone nå en så pass stor verkan att andra metoder bättre kommer åt tex att hålla ner uppväxt osv.

Sämst måste vara att börja rota och gräva över stora områden där växten redan är rejält etablerad lite som vad TS gjort och visade inledningsvis i tråden. Samma med tillfällig total övertäckning där inget övrigt heller växer under tiden kraften i rotsystemet verkar som sagt stor och många halvhjärtade försök kanske tom gynnar den efteråt. Daniel_109 modellen skuggning med gran är säkert bra men långsam och med lite tråkig miljö under lång tid. Inte mycket som lever marknära i ett tätt granbestånd med mörker och sur barrtäckning.
Angående el för att bekämpa skiten. Vad tror du om att koppla in ett kraftigt stängselaggregat?
Det är typ mellan 10 till 15000 volt i impulser fast med nästan inga Ampere.
 
K Kallebo skrev:
. Vad skulle egentligen tala för att det är bättre att låta dem växa sig stora?
Jag antar att svaret på detta är ”erfarenhet”?
 
dalle76 dalle76 skrev:
Angående el för att bekämpa skiten. Vad tror du om att koppla in ett kraftigt stängselaggregat?
Det är typ mellan 10 till 15000 volt i impulser fast med nästan inga Ampere.
Det tror jag är mindre effektivt och kommer av olika skäl nog mest påverka just den stam man kopplat till. Vi kan tex se till effekt för de korta pulserna från aggregatet låt säga de håller sig inom max 5 J i energi pga säkerhet som finns reglerat då ger det någon enstaka W i effekt. Med kontinuerliga källor och ofarliga nivåer likt i tidigare exempel når man 10-tals W detta som en liten indikation på vilken förmåga man har att tillgå. Sen är det även så att pulsen med brant front och hög spänning väldigt snabbt och med liten sträcka kommer spridas när man kommer ner i marken och med den i det perspektivet jämna och höga ledningsförmågan oavsett jord eller rötter.

Vitsen med att tex använda en lösning NaOH med i sig ganska låg koncentration är att få den att följa växtens struktur och rötter samtidigt som man som jag ser det både driver på fördelningen och verkan genom de elektrokemiska sidoeffekterna. Just DC och konstant ström är en ganska lyckad kombination där och även att inte tvinga in lösningen med tex pumpning. Men det skadar ju inte att testa med ett stängselaggregat om man vill bara att se upp så man inte skapar störningar i onödan rent elektriskt och att inte folk kommer åt det lite ovanliga "stängslet".
 
harry73
Vad händer om man inte ta bort hela stammen, men bara alla löv (t ex låt den växa lite och sedan plocka alla löv förutom några högst upp, så den inte dör. Då får den mindre energi men hamnar kanske inte i försvarsläge där den sprider sig till nya områden?
 
harry73
@GK100, vi vill kontinuerliga rapporter av dina tester. Börjar de återhämta sig eller hur ser det ut?
 
hsd
Aspen är ju såsan att om man bara kapar ner så slpr det upp sjutton nya skott runtom
Däremot om man kapar eneter upp och sargar ,snedkapar så dör resterande utan rotskott
Prova på parksliden, det kanske ger effekt
 
hsd hsd skrev:
Aspen är ju såsan att om man bara kapar ner så slpr det upp sjutton nya skott runtom
Däremot om man kapar eneter upp och sargar ,snedkapar så dör resterande utan rotskott
Prova på parksliden, det kanske ger effekt
Det är inte ett träd.
 
harry73 harry73 skrev:
@GK100, vi vill kontinuerliga rapporter av dina tester. Börjar de återhämta sig eller hur ser det ut?
Jag är nog på plats i morgon så kan ta några nya bilder då. Men skulle tro att det är rent där likt på förra bilderna. De sprider sig nog inte så över kort tid och kanske inte in där en likvärdig stor grupp stod förra året.
 
Har faktiskt kunnat mota bort parkslide med hjälp av markduk. Dock inte utrota men iaf flytta själva växten ovan mark. Nu har vi lera som är hårdare än granit under matjorden så den kanske inte är så djupt rotad.
 
Då ska vi se harry73 hur det ser ut nu.

Lummig vegetation med frodiga gräs och storbladiga växter i gränsskiktet mot orörd natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från sidan där gränsen går mot de orörda bestånden dvs de tidigare bildernas svartjord och senare uppkommet gräs.

Gröna blad från olika växtarter i en frodig trädgård, närbild på storbladig planta och tunnare bladväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

In mot de orörda delarna. I gränsen har det kommit upp en annan storbladig konkurrent som syns här och på förra bilden.

Täta gröna bladverk av storbladiga växter nära orörda bestånd med synliga grässtrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så lite längre in i de frodiga delarna. De är likvärdiga här som förra säsongen och inte påverkade av grannens öde. Med snabbstarten så tidigt i år är de nog mogna tillväxtmässigt redan om en månad om man skulle vilja dosera lite.
 
  • Gilla
Suidnil och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag vet att jag var tveksamt förra året och att jag tyckte att det var lite drygg att påstå att du hade en enkel lösning, när alla andra kämpar med otyget.
Men det verkar att du är något på spåret. Så jag får krypa till korset och medge att jag var lite förhastat.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Har du testat att köra med enbart el?
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Något som visar hur invasiv denna parasit är bevisas av vädret här runt Göteborg.
Gräsmattan är gul, Jag vågar inte ens tända grillen pga den extremt stora brandrisken. Men parkslide helvetet tittar dagligen upp med nya friska skott :cry:
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.