996 läst · 6 svar
996 läst
6 svar
Regla för ny köksvägg
Hej jag behöver råd av er. Jag har tänkt regla för en ny köksvägg framför den gamla i lättbetong (Lägenhet) Orsakerna är flera.
Gamla väggen är tunn och av varierande kvaliet den gränsar till nya badrummet (rädd om tätskiktet)
Det blir lättare att dra ny el. Jag vill försäkra mig om att överskåpen kommer att sitta kvar.
Jag hade tänkt regla med 45x45 (pga utrymmesskäl.) kotla och dessutom dra vikeljärn i gamla väggen med jämna mellanrum för att få stabilitet, sedan osb och gips utanpå. Så grymt tacksam för svar.
Gamla väggen är tunn och av varierande kvaliet den gränsar till nya badrummet (rädd om tätskiktet)
Det blir lättare att dra ny el. Jag vill försäkra mig om att överskåpen kommer att sitta kvar.
Jag hade tänkt regla med 45x45 (pga utrymmesskäl.) kotla och dessutom dra vikeljärn i gamla väggen med jämna mellanrum för att få stabilitet, sedan osb och gips utanpå. Så grymt tacksam för svar.
Ja, det låter väl bra?
Tror inte du behöver fästa den nya väggen i den gamla, inte om du fäster nya väggen i golv och tak. Tvärtom, sätt den med någon cm spalt mot gamla väggen, så får du lite bättre ljudisolering också, åtminstone om du sätter isolering i nya väggen.
Tror inte du behöver fästa den nya väggen i den gamla, inte om du fäster nya väggen i golv och tak. Tvärtom, sätt den med någon cm spalt mot gamla väggen, så får du lite bättre ljudisolering också, åtminstone om du sätter isolering i nya väggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Då skulle ju den nya väggen bara vara 45 x 45 och det är för lite för en stabil vägg. Antingen bygger han 70 x 45 eller så skruvar han fast 45 x 45 mm väggen i den gamla. Annars ett bra koncept. Det ger plats för både el och VVS.ricebridge skrev:
Thomas_Blekinge: Jag tänkte fästa 45x45 i golv och tak men också med vinkeljärn mot gamla väggen. Jag har utrymmesbrist men om det är helt galet får jag tänka om. Funderade också på att strunta i isolering. Jag är en hon
epw: jag tänkte kotla med 45x70 där skåpen ska sitta.
epw: jag tänkte kotla med 45x70 där skåpen ska sitta.
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Förlåt felbedömningen!T Tihali skrev:
Annars tycker jag ditt koncept är bra. Enda nackdelen är om du ska dra el och vatten i den nya väggen så är det inte mycket kvar av 45x45. det kan du dock lösa om du skapa en centimeter distans mellan gamla väggen och 45x45 då behöver du inte ta bort så mycket. Eller karva lite i den gamla väggen där elslangarna ska förbi.
Kanon, vill du ha en stabilare konstruktion kan du regla med 45x95 men med 45 mm ut mot rummet. Slå fast med kraftig spik plugg direkt mot väggen om den är rak. Annars kan du köra 45 plåtutlägg i golv och tak och stödja upp den med en vinkel per meter typ så väggen blir i lod.