Vi hade någon liknande grej hos oss för en massa år sedan, men de var tvungna plocka bort det i samband med att de beviljades vägbidrag. Då ställs det tydligen krav på "korrekt" skyltning. Men om det är en helt privat väg torde det råda rätt stor frihet i hur vägen skyltas.
Kollade in den på hitta.se och det är ju en stor eller iallafall lång väg. Är den verkligen enskild? Eller är det ett av avsticken där fastigheterna längs sticken har adressen Erkenvägen? Vägen på bilden ser inte så stor ut...Stickan56 skrev:
Det är en asfalterad enskild väg vilket förvånar mig också. Den är smal men förutom genom stugområdet så är det 70-väg.C cpalm skrev:
Stickan
Vad är det som är konstigt med det? Jag bor också vid en ganska lång asfalterad enskild väg. Det finns gott om sådana. Men de har nog i allmänhet bidrag och får inte skylta på det viset.
Detta är en väg ca 10km som förbinder två större vägar. Det finns betydligt mindre vägar som är allmänna, men låt oss prata om skyltningen.D Daniel 109 skrev:
Stickan
Vad är det som är konstigt egentligen? Det är tillåtet att köra 50, men dom rekommenderar att man håller 30.
Solklart tycker jag...
Den blåa 30-skylten är bara en rekommendation.
"Märket anger en vägsträcka eller ett område där särskilda åtgärder vidtagits eller där förhållandena är sådana att det är lämpligt att färdas med lägre hastighet än den högsta tillåtna."
https://www.transportstyrelsen.se/s...visningsmarken/Rekommenderad-lagre-hastighet/
Solklart tycker jag...
Den blåa 30-skylten är bara en rekommendation.
"Märket anger en vägsträcka eller ett område där särskilda åtgärder vidtagits eller där förhållandena är sådana att det är lämpligt att färdas med lägre hastighet än den högsta tillåtna."
https://www.transportstyrelsen.se/s...visningsmarken/Rekommenderad-lagre-hastighet/
Tilläggsskylten är inte enligt standard skyltning.
Nu var det nog inte "rekommenderad maximal hastighet"-skylten som TS avsåg, men jag måste säga att jag aldrig riktigt blivit klok på den.useless skrev:
Jag är helt på det klara med dess bokstavliga betydelse, men frågan är: kan man "åka dit" om man kör 50 där?
Det finns ju en generell regel att fordonet inte får framföras med högre hastighet än vad som är lämpligt utifrån omständigheterna, och vad kan väl bli tydligare än en skylt som säger att omständigheterna är sådana att det är lämpligt att köra max 30?
Till saken hör att jag har hört helt motstridiga uppfattningar om detta bland bekanta som är f.d. yrkesförare med en massa bokstäver i körkortet och som borde ha koll. Vore kul om någon kunde klargöra detta.
Man kan inte åka dit bara för att man kör fortare än den rekommenderade hastigheten. Men orsakar man en olycka och det visar sig att man var oaktsam (t ex körde fortare än omständigheterna tillät) så kan man åka dit - Men det kan man ju oavsett om den skylten sitter där eller inte.
Det kanske är en lite försvårande omständighet i rätten att man har passerat en sån skylt utan att anpassa hastigheten, men någon annan juridisk effekt har den inte vad jag har lärt mig.
Det kanske är en lite försvårande omständighet i rätten att man har passerat en sån skylt utan att anpassa hastigheten, men någon annan juridisk effekt har den inte vad jag har lärt mig.
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Som jag förstått är det bara myndigheter som får besluta om riktiga hastighetsgränser, som skyltas rödgul och som man måste följa och annars kan straffas för.C cpalm skrev:Nu var det nog inte "rekommenderad maximal hastighet"-skylten som TS avsåg, men jag måste säga att jag aldrig riktigt blivit klok på den.
Jag är helt på det klara med dess bokstavliga betydelse, men frågan är: kan man "åka dit" om man kör 50 där?
Det finns ju en generell regel att fordonet inte får framföras med högre hastighet än vad som är lämpligt utifrån omständigheterna, och vad kan väl bli tydligare än en skylt som säger att omständigheterna är sådana att det är lämpligt att köra max 30?
Till saken hör att jag har hört helt motstridiga uppfattningar om detta bland bekanta som är f.d. yrkesförare med en massa bokstäver i körkortet och som borde ha koll. Vore kul om någon kunde klargöra detta.
Ibland är det för opraktiskt. Typfall vägarbeten där det behövs med kort varsel, tillfälligt, eller flyttas fram och tillbaka vilken sträcka det ska gälla. Då kan någon på plats själv avgöra var skyltarna behövs för stunden så länge de är fyrkantiga och bara rekommenderade.
Den andra användning jag tycker mig sett är vid dagis och vissa bostadsgator etc. Då tänker jag mig att man kanske är på gränsen men inte tillräckligt för att kunna få en lägre hastighet på riktiga skyltar. Upplever inte att det överanvänds och är platser där det känns vettigt att be förarna om lägre fart än lagstadgat, så känns som ett vettigt alternativ då tycker jag.
Finns många olika faktorer man ska tänka på när man väljer hastighet och detta ska väl ses som en tydlig hint att fundera extra på att sänka den. (som även vissa varningsskyltar kan vara t.ex.) Toleransen för att du missade/felbedömde någon omständighet blir nog liten ifall något händer, men bedömningen av vad som var lämplig hastighet behöver inte bli samma hon polis/domstol/försäkringsbolag som hos den som satte upp skylten.
Själv brukar jag nästan alltid sänka farten, om det blir ända ner till 30 eller ej varierar efter omständigheterna på platsen. Om uppenbart obehövligt som vid dagis kvällstid struntar jag i det.
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Nu har jag läst på lite i Vägmärkesförordning (2007:90) och VGU...
Båda tilläggstavlorna faller in under typen T22 enligt 2 kap 30 § i förordningen.
I 29 § står det dock:
"En tilläggstavla har samma bottenfärg och samma färg på bård och tecken som det vägmärke det används under, om inte andra färger anges 30 §."
Det stämmer ju inte riktigt för den undre tavlan...
Samma sak gäller skylten där det blir 70 igen. Där har tilläggstavlan rätt utformning, men ska sitta nedanför den överstrukna 30-skylten, inte ovanför.
I VGU Vägmärken 8.6.2 står det:
"Grundregeln är att texter i samma montage bör ha samma textstorlek.
Läsbarheten blir då i stort sett lika för alla angivelser i montaget."
Det är ju inte heller riktigt uppfyllt här...
Båda tilläggstavlorna faller in under typen T22 enligt 2 kap 30 § i förordningen.
I 29 § står det dock:
"En tilläggstavla har samma bottenfärg och samma färg på bård och tecken som det vägmärke det används under, om inte andra färger anges 30 §."
Det stämmer ju inte riktigt för den undre tavlan...
Samma sak gäller skylten där det blir 70 igen. Där har tilläggstavlan rätt utformning, men ska sitta nedanför den överstrukna 30-skylten, inte ovanför.
I VGU Vägmärken 8.6.2 står det:
"Grundregeln är att texter i samma montage bör ha samma textstorlek.
Läsbarheten blir då i stort sett lika för alla angivelser i montaget."
Det är ju inte heller riktigt uppfyllt här...