Nu har det hänt lite mer igen. Helgen som var monterade jag ned den provisoriska trappan och grävde den sista plinten.
I tisdags kom 1,2 km med virke =)
Svartvit bild av en trädgård på natten med ett nybyggt staket och pressenad virke skyddat av en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagt lite pressening över. Tror det är bra (har ingen aning men jag killgissar iaf).

På kvällen la jag ut 60 kvm med markduk. Tyvärr så räckte det knappt till 2/3delar så får köpa en 50 kvm till i morgon.
Igår kom alla stolpar upp och några sågades med tigersågen. Efter det så märktes det att bärlinorna som jag beställt som 5,4 meter långa bara var 5,1 meter långa. Ringde i morse och redan några timmar senare hade jag fått ett par nya i rätt längd. Kudos Torgnys trä öster om Karlstad!
Såhär bra passade det vid skarvningen med rätt längd:
Bärlina korrekt skarvad över träpelare i mörker med pannlampsbelysning under byggprojekt.
Skapa konto
Trästolpe korrekt skarvad till bärlina på en nybyggd konstruktion med märlor och stödplint i gråskala.
Skapa konto

Som sagt så är det kvällsjobb med pannlampa som gäller. Idag blev tiden 21-22 :)

Konstruktionsarbete på kvällen med pannlampa, trästolpar och bärlinor monterade, markduk synlig.
Skapa konto

Stay strong. Natti

Haha, nu har det nästan gått en månad sen senast. Jag gör väl kanske 8-10 strötimmar per vecka och gör lejonparten själv runt 21-23 på kvällarna så det går inte så våldsamt snabbt, tyvärr.

Här är 3e maj, då testade jag vangstycket igen och bestämde att jag gräver ner 4 till plint i 2 ränner som kommer vara grunden för trappan. Byggprocess av trätrappa och pergola med barn som leker i trädgården i bakgrunden.
Skapa konto

Den 8e maj pillade jag lite på stolpar till pergolan. Kör på limskruvade 2 st 95x45 på varje stolpe. Kvällsbild av pågående bygge av pergola och räckesgrund med verktyg på trädäck.
Skapa konto

Igår gjorde jag klart ramen till pergolan. Träkonstruktion av pergola under uppförande vid skymning med delvis byggd ram och stege lutad mot stommen.
Skapa konto

Dock kvarstår de båda halva överliggarna som ska vara närmast fasaden. De kommer till helgen hoppas jag. Hoppas få ihop en 10 h dagjobb i helgen om man har lite tur.

Kvällen idag fick jag upp lite liggande 45x28 som ska vara grunden till räcket.

Go kväll!

Två personer som avnjuter frukost på nybyggt trädäck med trädgårdsmöbler, omgivna av grönska och hus.
Skapa konto

I söndags så åt vi första frukosten ute på trädäcket. Kändes mysigt.

Ikväll så skruvade jag lite mer trall.
Eftersom jag är störd så förborrar jag brädorna :crysmile:
Trallbrädor på ett trädäck med synlig springa mellan dem efter att ha använt tving för att trycka ihop dem.
Skapa konto

Nått måste man väl göra på fritiden...
Jag filar också lite på ändarna så det inte är så vassa kanter... Kanske är lite onödigt...
Trallbrädor på ett trädäck med en fil och skruvdragare, och ett glas rosévin till höger.
Skapa konto

Tänkte också visa en bild på de första trallbrädorna jag la. Dessa brädor använde jag tving och tryckte ihop 2 och 2 så de låg kloss an. Idag så är det 6-7mm springa mellan dem. Tack Estwing för din trall-läggarskola(y)(y)
Närbild av trallbrädor med mätkniv som visar 6-7mm springa mellan dem.
Skapa konto

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Går sjukt långsamt just nu. Men tror att trappan snart är klar (beroende på mitt sömnbehov). Har sovit ganska dåligt sista tiden nu när det varit så varmt (framförallt är det barnen som sover lite oroligt).
Tills vidare njuter vi av den halva altanen som jag är klar med :)
Halvfärdig träaltan med utemöbler och vitskydd över, kopplat till hus med öppna dörrar.
Skapa konto

Long time no see.
Vädret har ju varit episkt bra så jag har inte fått så mkt gjort. Skönare att njuta på den halva altan man här än att göra klart tydligen... :geek:

Till veckan börjar lite semester iaf så då kan det hända att man får tummen ur och gör lite saker.. För då lär vädret bli lite sämre!! :crysmile: Men det innebär ju bara att man kanske blir klar med lite projekt.

Sen senast så har jag gjort en trappa iaf. 3 meter bred... Jag var lite lack på mig själv att jag inte caddade klart trappan innan jag började bygga.. Jag satte nämligen inte ut bräderna på mina vangstycken... Då hade jag märkt att 300 mm djupa steg inte harmoniserar så bra mot mina 34x145 trallbrädor :mad::mad::mad:

Satt och surade i dagarna tre innan jag bestämde mig att jag får bita i det sura äpplet och klyva klyva klyva brädor... Så 18 brädor fick jag till slut klyva men då blev det snyggt iaf :) Bättre det än att gå och vara oändligt sur på att det blev 15 mm glipa någonstans... :)
Breddad trappa av trä framför altan under konstruktion med verktyg och leksaker i trädgården.
Skapa konto

Sen har jag börjat lägga ut lite skruvreglar och göra en ram på den nya delen. Det var inte plättlätt att sätta upp ramen som är av 45x170 reglar och hålla dem med en hand samtidigt som man skruvade fast dem, men med lite tjurighet så går det också tydligen. När jag byggt ramen så kom jag på att jag vill ju ha en stenkista också för vattenutkastet till uteköket... Så fick dra fram skurupsborren och bända mig själv in mellan reglarna som sitter på 400 cc... Inte många mm till arbetsyta men det blev iaf ett hål som jag tror duger. Kommer inte bli några mängder vatten där. Ni ser vart det sticker upp ett rött rör ur backen. Är det så man brukar göra eller?

Obyggd trädäcksram bestående av 45x170 reglar med ett rött rör som sticker upp ur marken, omgiven av stenar och verktyg.
Skapa konto
Inbyggd träram och reglar för altan under konstruktion med synligt rött rör som sticker upp.
Skapa konto

Jaja, varför bygga snabbt när man kan bygga lite lagom myssakta :cool::cool:

Nu är det semifinal i fotbollen. Tjohoo.

• Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Blev du klar?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Haha, inte riktigt än. Blev ju så fruktansvärt varmt till slut så lite pill är det kvar. Saknas bland annat räcke runt halva delen plus att jag har kvar taket på pergolan. Sen saknades det kanske 4 kvm trall där jag ska bygga upp uteköket... Men det fixar jag nu under våren hoppas jag. Tackar som frågade. Jag kan återkomma med lite bilder. Kanske i morgon.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Här skrapade jag fram någon mer bild. Trädäck med leksaker och barn som leker, oavslutade byggprojekt i bakgrunden, uppblåsbar pool.
Skapa konto

Jag har väl täckt det mesta där till sidan men kanske är 2 rader kvar plus den lilla"burspråket" där uteköket ska bli sen. Har även byggt "balkonger" på vardera sida om trappan med plastlådor inbyggda för att kunna ha lite schyssta perenner...
Men som sagt. Jag bygger bara när jag har lite feeling. Svårt att hinna med när man har kidsen springandes runt knäna hela tiden :)

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Hej.
Ser fint ut.
Vilken typ av trall är det och var har du köpt den?

34x145. Nöjd med många av brädorna men långt ifrån alla. Köpta på Torgnys trä i Karlstad.

Nackdelen med att köra med 145 är väl att när virket torkar (t.ex. i somras när det var över-djäv*lskt varmt under lång tid) så blir springorna mellan brädorna ganska stora. Och på hösten när det är blött så var det inga springor alls. Så det ändrar verkligen storlek mkt.

Hej, äntligen har det börjat ta sig lite igen på altanen. När den är sådär 85% så är den ju fullt funktionell och då minskar tydligen arbetstempot på sådana här projekt. Haha. Men nu har familjen rest iväg några dagar utan mig så nu jävlar ska den bli klar.

En delvis färdigbyggd altan med pergola, växtlighet och verktyg utspridda på golvet.
Skapa konto

Kan varmt rekommendera en pergola. Så underbart att slippa den direkta solen när man vill äta mat eller bara vara ute de där varmaste timmarna på dagen. Jag la mitt tak ganska tätt för att man ska slippa starka fält av solljus. Blev toppen . Söder är rakt utåt höger i bild.

Vidare så håller jag på med räcket runt den lite rundade delen av altanen. Hoppas vara klar idag om det går som planerat.
I morgon är tanken att inkjolningen kanske blir klar (inget skall-krav dock :crysmile:) .
Halvfärdig altan under konstruktion med verktyg utspridda, pågående arbete med pergola och räcke.
Skapa konto

• Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
Stiligt!
Vad kör du för dimension uppe på pergolan, 45x95?
Vilket avstånd är det mellan reglarna?

Räknade ut att med max solvinkel på 56* så blir det 55mm mellan 45x95 för total skugga. Men det är ju skönt med lite genomsläpp med. Så lite nyfiken på hur det är för er.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Stiligt!

Räknade ut att med max solvinkel på 56* så blir det 55mm mellan 45x95 för total skugga. Men det är ju skönt med lite genomsläpp med. Så lite nyfiken på hur det är för er.
Reglerna uppepå är bara 70x45. Avståndet mellan varje regel är ca 70 mm. Så när solen står högre upp än 45 grader så borde det enligt mig komma in solljus emellan. Men enligt egen erfarenhet så har det bara varit en eller två ggr under denna vår sommar som jag har fått solblänk i ögonen mellan reglarna. Dvs det verkar inte vara något stort problem de få ggr ljuset ändå kommer förbi. Framförallt blir det väldigt få procent direkt solljus kvar som kommer mot en så man känner en stor tempdiff när man rör sig utanför eller innanför pergolan.

Fråga mer om du har mer frågor. Mvh Tobias

S
Stiligt bygge @tobbbias ! :ok: Jag planerar en avsevärt väldigt mycket mindre altan, men kommer få typ samma höjd och har tänkt ha likadant räcke runt. Klurar på just räcket idag och det vore därför toppen om du ville ge lite input på hur du gjorde. Jag har, liksom du, småbarn och tänker att både ribbor och räckesstolpar ska väl hålla för att barnen välter in i räcket eller liknande.
1. Hur gjorde du till slut med infästningen av stolparna för räcket och hur stabilt blev det? Jag hade själv först planerat att låta stolparna i plintarna löpa upp ovan däck men inser att det nog blir enklare att sätta stolparna där de ska vara och sedan ta räcket separat som du gjort. Tänkte sätta dem innanför yttersta bärlinan med dubbla vagnsbultar och ev någon skrå in mot skruvregel.
2. Vilka dimensioner har du på räckesstolparna (gissar 95x95? eller limmade du två här med?) och staketribborna?
3. Ungefärligt avstånd mellan räckesstolpar? Och slutligen, är de 110 höga eller? Funkar det fint med barnen?

Många frågor, men hoppas på svar!

PS. Stor igenkänning på att bygga med småbarn. Krafsa ihop småtimmar här och där är ju inte kul, särskilt när hälften av den tiden är att plocka fram och undan de grejer som behövs. :sweat:
PS. Tror nog att det faktiskt är stört att förborra på en altan stor som en knattefotbollsplan :crysmile:

M mackan_kal skrev:
Stiligt!

Hej, igår så gjorde jag faktiskt ett test så c:a 13:37 så var jag ute i pergolan och tog två bilder åt dig. En direkt mot solen för att se hur det ser ut. Och ja, du hade helt rätt, vid 56° sol-vinkel så kommer solen igenom. Men det är ändå mer skugga än solljus så det blir en bra temperatursänkare ändå under pergolan! (y)

Solstrålar som lyser igenom trälameller i en pergola, skapar skugga och ljusmönster.
Skapa konto

O en andra bild med skuggan...
Träaltan under pergola med mönstrad duk, skuggor och ljusstrålar som visar solens vinkel vid 56°.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.