Farsan byggde en altan förra sommaren av tryckt virke. Efter en "vinter" i halland ser det ut så här, ingen efterbehandling är gjord. Vad 17 har hänt?

DSC_0543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0539.jpg
Skapa konto

DSC_0540.jpg
Skapa konto

• Gilla
Villafix och 1 till
  • Laddar…
Tvätta av med såpa bara, blir kanon sen.

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Ok, tackar!

• Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
Ja men visst ser det underligt ut!
Jag vet inte att jag sett något liknande, varken i Halland eller annorstädes.

Det ser ju ut som det håller på att vittra sönder.
Och tryckimpregnerat trä brukar väl inte "stänka upp" så väggen blir vitfläckig?

Har ni kanske högtryckstvättat altanen?

Vad är det för trä och var är det inköpt?

Ja, det är underligt. Det är inte behandlat eller tvättat på något sätt alls, om man inte räknar med regn då.
Exakt vad det är för trä vet jag inte med det är köpt för ändamålet av en lokal filial till en stor och väletablerad kedja.

Sådär ser det ut på vår brygga vid sommarstugan ibland på vårkanten.
Men den är 10-15 år gammal.

Mycket knepigt om detta är bara efter en vinter :eek:

Det ser ut som fliskritning ("fiberludd") (http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6368). Trallen ser ovanligt grå ut för att vara ett halvår gammal, så jag tror det är Organowood. Kan det vara det han köpt, säljs på K-rauta och XL-bygg?

Mellanrummet mellan bräderna ser tajt ut, och det misstaget har jag också gjort med min Organowoodtrall som levereras ovanligt torr och måste läggas med stort mellanrum (minst 4 mm).

Ang. fliskritningen så vet jag inte hur stort problem det är, tillverkaren menar att man bör/kan minska det genom att behandla med en s.k. smuts-och-vattenavvisande behandling, se hemsidan. http://www.organowood.com/index.php/faq-v3.html

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Callmenobody skrev:
Farsan byggde en altan förra sommaren av tryckt virke. Efter en "vinter" i halland ser det ut så här, ingen efterbehandling är gjord. Vad 17 har hänt?

[bild]
Det där är inte tryckt virke. Det är Organowood. Exakt samma grej har hänt med vårt 175 m2 stora Organowood trädäck. Vi har också bekanta som har samma problem med deras Organowood däck. Superkass. Köp ej Organowood trall om ni inte vill att ert trädäck ska se ut så här ett år senare....

• Gilla
  • Ledsen
Emma Sofia och 5 till
  • Laddar…
Det man ser är kemisk nedbrytning, defibrering av trät. Träfibrerna på ytan lossnar från varandra. Ses ofta när vanligt salt har använts för att salta någon produkt (skinka, fisk) i trähus. Här måste det vara kemikalierna i Organowood som lett till nedbrytningen. Företaget säger ju också att de "imiterar den naturliga fossileringsprocessen hos trä". Inte något att sträva efter då varje fossilering av trä leder till kraftig nedbrytning av trät.

• Gilla
Villafix
  • Laddar…
Har varit uppe i radio bland annat: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6693142

"En fin altan där man kan dricka sitt morgonkaffe, sola och läsa, kanske grilla eller ta ett glas vin. Det är många villaägares dröm och anledning till att bygga en förlängning av huset i trä. Men drömmar slår som bekant inte alltid in. Olle Lundberg i Östersund, är en av flera lyssnare som hört av sig till Plånboken efter att ha fått problem med det miljöklassade trallvirket Organowood, som enligt tillverkaren är både hållbart och lättskött. Något som inte alls stämmer enligt flera missnöjda konsumenter. Jens Hamlin från Organowood medverkar i studion."

• Gilla
fredpro och 1 till
  • Laddar…
C Callmenobody skrev:

[bild]
.
Det där är Organowood. Jag har 180m2 sådant. Blir likadant varje år. Har skrapat, borstat, spolat etc varje år till förbannelse. Numera kör jag dock högtrycksspruta kopplat till altantvättsmunstycke och då blir däcket fint igen även om det tar många timmar att göra 180 m2. Måste göras om varje vår. Har haft trädäcket i 4-5 år.

Köp inte organowood....

• Gilla
kari rahja och 1 till
  • Laddar…
V Lintott8888 skrev:
Det där är inte tryckt virke. Det är Organowood. Exakt samma grej har hänt med vårt 175 m2 stora Organowood trädäck. Vi har också bekanta som har samma problem med deras Organowood däck. Superkass. Köp ej Organowood trall om ni inte vill att ert trädäck ska se ut så här ett år senare....
V Lintott8888 skrev:
Det där är Organowood. Jag har 180m2 sådant. Blir likadant varje år. Har skrapat, borstat, spolat etc varje år till förbannelse. Numera kör jag dock högtrycksspruta kopplat till altantvättsmunstycke och då blir däcket fint igen även om det tar många timmar att göra 180 m2. Måste göras om varje vår. Har haft trädäcket i 4-5 år.

Köp inte organowood....
Om det fortfarande växer så är det väl en bra affär? ;) :crysmile:

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om det fortfarande växer så är det väl en bra affär? ;) :crysmile:
Mycket dålig affär tyvärr. Betalade 25,000 mer än vad det skulle kostat med vanligt tryckt bara för att jag ville minimera risken att gifter från det tryckta hamnade i vår salladsodling nedanför trädäcket.... Dyr sallad... Värst är dock allt extra jobb varje år. Det är också mer tidsödande att lägga organowood pga att de är torra och svåra att räta ut och måste läggas med rätt mellanrum. Hoppas på att pappersmassagojan i träet tar slut någongång...

• Gilla
fredpro
  • Laddar…
Jag har ren kärnfuru på min altan även det " luddar" också något efter vintern, dock inte så det skvätter med regnet :) men inget jag störs av, det är verkligen bara på yttersta ytan, jag bostar av lite med en borste så det kanon ut igen.

Just organowood har blivit lite kännt för att bli grått fort med också rättså luddigt på köpet, svårt att tror att det påverkar inte livslängden avsevärt.
följer man deras anvisningar så ska trallen behandlas med jämna mellanrum och framförallt i början, många lägger det bara och tänker att det sköter sig helt sjäkca och hållet vilket inte är helt sanningen.

Allt trä bryts ner även "död eller behandlat" trä, trä är grund och botten ett levande material det är det som är charmen med det hela.

"Pappersmassageggan" på Organowood är inget som kan lätt ignoreras. Det ser riktigt äckligt och smutsigt ut. Om det regnar och är vått blir det en hal geggig massa. Denna massa täpper till springorna effektivt och därför blir vattenavrinning och ventilation dålig, vilket förmodligen kan påverka livslängden om man inte spolar rent springorna regelbundet. Det rör sig inte om små mängder.

Behandlingen enligt deras anvisningar hjälper ej. Jag gjorde det i 3 år och det hjälpte inte ett dugg. Däremot tjänade Organowood en bra hacka på medlet för det var svindyrt.

Köp absolut inte Organowood. Det är rent lurendrejeri. Ingen vill ha återkommande pappersmassagegga på sitt trädäck.

• Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.