Nån som vet vad displaykortet kostar om man ska uppgradera?
 
Jag har eventuellt fått erbjudande att köpa en för 9000:-. Är BT/Connect värt 5000:-?
Man ändrar kanske starttider och sånt 1 gång sen låter man väl den bara gå kan jag tänka.
Är modellen enkel att programmera på själva roboten? (310)
 
Joaquin Joaquin skrev:
Jag har eventuellt fått erbjudande att köpa en för 9000:-. Är BT/Connect värt 5000:-?
Man ändrar kanske starttider och sånt 1 gång sen låter man väl den bara gå kan jag tänka.
Är modellen enkel att programmera på själva roboten? (310)
Det är egentligen två olika grejor. Med Connect får du fjärrövervakning av klipparen. Bra om du ex har den på sommarstället.
BT är mer en bekvämlighetsgrej. Du sitter på verandan och ändrar inställning etc.

Men det är som du säger, inställningarna ändrar man normalt inte så ofta. Timern ställer du in och ser du att klippningen blir bra så behöver du inte röra dessa.
 
Tänkte det, så skulle jag få en till det priset känns det svårmotiverat att köpa den "nya" modellen för de extra 5000:-...
Kanske kan komplettera med en modul framöver om man känner att man vill.

Kan denna modellen ställa in många olika tider i veckan? Så man kör morgon-dag mitt i veckan och kvällar-nätter på helger t.ex.?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Tänkte det, så skulle jag få en till det priset känns det svårmotiverat att köpa den "nya" modellen för de extra 5000:-...
Kanske kan komplettera med en modul framöver om man känner att man vill.

Kan denna modellen ställa in många olika tider i veckan? Så man kör morgon-dag mitt i veckan och kvällar-nätter på helger t.ex.?
Du ställer in två klippperioder (tider), sedan kan du välja vilka veckodagar dessa perioder ska vara aktiva.
Enl. manualen kan man ha individuella tider för varje veckodag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Blir nog en 310, fast 2018 års modell.
När det gäller installationspaket, då måste man räkna med omkrets + guidekabel? Ska guidekabel gå på hela ytan eller hur är tanken där? Jag tänker placera den ungefär mitt på mattan, så det behöver klippas både till vänster och höger, hur lägger man guiden då?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Blir nog en 310, fast 2018 års modell.
När det gäller installationspaket, då måste man räkna med omkrets + guidekabel? Ska guidekabel gå på hela ytan eller hur är tanken där? Jag tänker placera den ungefär mitt på mattan, så det behöver klippas både till vänster och höger, hur lägger man guiden då?
Det är samma kabeltyp till både guide och begränsningskabel, så du måste summera ihop kabellängden.
Är det en öppen gräsmatta så hittar ofta klipparen alla hörna av gräsmattan oavsett var den startar
Gör en skiss av din tomt för fler kommentarer.
 
Ok. Tack.
Bättre placering hade varit nere i ena hörnan av tomten, men då blir det ganska långt till andra änden så att säga...
Ska se om jag kan göra en enkel skiss.
 
Ang. kabel så fungerar det med vanlig FK 1,5 mm2. Har kört med en sådan som guide nu i 4 år, inga problem så här långt.
 
Joaquin Joaquin skrev:
Ok. Tack.
Bättre placering hade varit nere i ena hörnan av tomten, men då blir det ganska långt till andra änden så att säga...
Ska se om jag kan göra en enkel skiss.
Vi har vår i ett hörn av tomten och det är inga problem att få den att klippa hela. Man kan dessutom välja att klipparen ska följa guiden ett visst antal meter och sedan börja klippa. Man kan ha tre olika startpunkter om jag inte minns fel och den kan följa både guide och begränsning. Ju större del av tomten du kan få med med guideslingan desto bättre.
 
Enkel skiss utan någon som helst skala :)
Det orangea krysset var där jag tänkte pga mitt i. Men blåa hade varit bättre pga lättare att dra ström och mer insynsskyddat från gatan. Frågan är om det är för långt bort. Det vita mitt i gräset är husets placering med lite trädäck och rabatter, därav formen.
Om placering blir på orange, drar man då en guidekabel åt vars ett håll?
@etompau skrev om att man kan använda "vanlig" kabel, går det att skarva eller man drar ända från laddstationen då?

Vet inte om jag behöver lilla eller mellanstora installationskitet, men lutar nog åt mellan så man inte står där...
 
  • Enkel skiss av en trädgårdsplan med måttangivelser, ett husomriss, ett orange kryss och ett blått kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Joaquin Joaquin skrev:
Enkel skiss utan någon som helst skala :)
Det orangea krysset var där jag tänkte pga mitt i. Men blåa hade varit bättre pga lättare att dra ström och mer insynsskyddat från gatan. Frågan är om det är för långt bort. Det vita mitt i gräset är husets placering med lite trädäck och rabatter, därav formen.
Om placering blir på orange, drar man då en guidekabel åt vars ett håll?
@etompau skrev om att man kan använda "vanlig" kabel, går det att skarva eller man drar ända från laddstationen då?

Vet inte om jag behöver lilla eller mellanstora installationskitet, men lutar nog åt mellan så man inte står där...
Ingen av placeringarna ska vara ett problem. Placera i blå om det är lättast med el och dra en guidekabel in till andra ytan. Du kan ju alltid köpa lös kabel och övriga tillbehör om det saknas en bit dvs du behöver inte köpa ett installationskit extra.

Installationskit litet - Passande öppna ytor på maximalt 800 m² eller komplexa ytor på maximalt 400 m².

Installationskit mellan
- Passande öppna ytor på maximalt 2000 m² eller komplexa ytor på maximalt 1000 m².

Installationskit stort - Passande öppna ytor på maximalt 5000 m² eller komplexa ytor på maximalt 2500 m².
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Blå placering skulle jag säga är den bästa pga. Den är placerad i den största ytan samt att den är strategiskt rätt för att dra guidekablarna rätt och lätt för att få optimaltäckning. En guidekabel (finns endast en på 310 & 315) som går ifrån laddstationen igenom hela tomten runt huset och ner i det vänstra hörnet täcker upp hela tomten.
 
  • Gilla
wroopy och 1 till
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Ingen av placeringarna ska vara ett problem. Placera i blå om det är lättast med el och dra en guidekabel in till andra ytan. Du kan ju alltid köpa lös kabel och övriga tillbehör om det saknas en bit dvs du behöver inte köpa ett installationskit extra.

Installationskit litet - Passande öppna ytor på maximalt 800 m² eller komplexa ytor på maximalt 400 m².

Installationskit mellan
- Passande öppna ytor på maximalt 2000 m² eller komplexa ytor på maximalt 1000 m².

Installationskit stort - Passande öppna ytor på maximalt 5000 m² eller komplexa ytor på maximalt 2500 m².
Den är lurig, för det står ju max 150 m på lilla tror jag. Men det kanske räcker om jag snabbt räknar ihop detta på ritningen. Även om vissa mått saknas.
 
Någon som har erfarenhet av hur smal passage en automower klarar att klippa i? Dvs minsta avstånd mellan begränsningskablarna i en ”tunnel” som är ca 4-5m lång där den ska in och tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.