Om man tittar på att installera på det blå krysset, hur blir det klippt runt stationen då?
Drar man kabeln framåt och sen direkt tillbaka så den klipper direkt till vänster och höger om stationen om man står framifrån och tittar på den så att säga?
 
Hänger inte riktigt med på vad du menar. Du drar begränsningskabel från stationen som går ut från höger reps. vänster sidan. Utöver det drar du ut guidekabeln, rakt ut från stationen ca 2 m och sedan vidare genom trädgården, ansluter till beg.kabeln.

Klipparen kan sedan programmeras att följa guidekabel ut i trädgården och påbörja klippningen på önskad plats. Klipparen studsar sedan fram som en biljardboll mot beg.kabel och klipper slumpmässigt.
 
Ok. Trodde även begränsningskabel skulle börjar med att gå framåt. Då löser det sig själv där :)

Vi har två sidor där det än inte finns stenläggning längs gräskanten. Anser ni att det fungerar ändå? Är det lätt att justera kabeln i efterhand så man kommer så nära kanten som möjligt utan att roboten riskerar och fastna?
 
Det är klart att det fungerar utan stenläggning längs gräskanten. Det som uppstår att det kan bli en bit oklippt gräs vid gränsen till beg.kablen.
Sträckan som roboten kör över beg.kabeln kan justeras i klipparens meny.

Allt är relativt, men jag rekommenderar att försöka få kablarna på korrekt plats från början. Kabeln kryper neråt i grässvålen och blir svårare och svårare att flytta/dra upp ju längre den ligger i marken.
 
Redigerat:
Kanon!
Läst lite om vissa modeller och smala partier.
Finns det någon begränsning här? Har en liten ö i gräsmattan där det är strax under en meter till gräskanten. Finns det risk för bekymmer där?
 
En ö utgör inget bekymmer. Du lägger beg.kabeln runt den, klipparen detekterar tråden och vänder vid ön.

När det gäller smala passager/gångvägar där beg.kabeln ligger i ytterkanterna och guide i mitten så är min.avstånd mellan beg. och guide 30 cm.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Så, då var den levererad och väntar nu i garaget :)

Tänkte installera ett "eget" uttag till laddaren på det alternativa stället. Hur säker kan man vara att det funkar att placera den där? Funkar det inte behöver vi inget extra uttag...
Risken som finns är väl att det är för långt från laddaren till området längst bort. Eller finns det annat som skulle vara till nackdel?
 
Hejsan, ska köpa mig en 310 eller 315. Just nu lutar det mer åt 315, men vad skiljer egentligen mer exakt? Som jag har förstått det så är det i princip samma maskin men 310 begränsas via mjukvaran. Vad är det för begränsningar?

Den ska gå på en yta som är ca 800m2.
Har inte riktigt bestämt mig om jag ska lägga begränsningskabel runt träd och buskar. Det gör inget om den kör in i dem men samtidigt kommer jag att ha ganska mycket kabel över att använda så varför inte göra det tänker jag. Minskar ju slitaget på den med om den inte behöver köra in grejer. Det är väl ca 7 mindre träd/buskar som då egentligen inte är något ömtåligt. Vad hade ni gjort?

Är det ca 35 cm som gäller då både från husvägg och buskar etc?
Ungefär samma vid grusgång så att den inte kör ut där?
Gick detta alltså ställa i maskinen hur mycket den skall köra över tråden?

Tack på förhand.
 
Joaquin Joaquin skrev:
Så, då var den levererad och väntar nu i garaget :)

Tänkte installera ett "eget" uttag till laddaren på det alternativa stället. Hur säker kan man vara att det funkar att placera den där? Funkar det inte behöver vi inget extra uttag...
Risken som finns är väl att det är för långt från laddaren till området längst bort. Eller finns det annat som skulle vara till nackdel?
Tror inte du behöver oroa dig om att det skulle vara för långt bort, vår klippare får klippa runt huset som ett U och det är inga problem alls trots att laddstationen står i ena änden i och med att man dessutom har en guide. Den hittade hem fint även innan jag installerade guiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C Chran skrev:
Hejsan, ska köpa mig en 310 eller 315. Just nu lutar det mer åt 315, men vad skiljer egentligen mer exakt? Som jag har förstått det så är det i princip samma maskin men 310 begränsas via mjukvaran. Vad är det för begränsningar?

Den ska gå på en yta som är ca 800m2.
Har inte riktigt bestämt mig om jag ska lägga begränsningskabel runt träd och buskar. Det gör inget om den kör in i dem men samtidigt kommer jag att ha ganska mycket kabel över att använda så varför inte göra det tänker jag. Minskar ju slitaget på den med om den inte behöver köra in grejer. Det är väl ca 7 mindre träd/buskar som då egentligen inte är något ömtåligt. Vad hade ni gjort?

Är det ca 35 cm som gäller då både från husvägg och buskar etc?
Ungefär samma vid grusgång så att den inte kör ut där?
Gick detta alltså ställa i maskinen hur mycket den skall köra över tråden?

Tack på förhand.
Det står tydligt i manualen hur långt man ska lägga kabeln från olika typer av hinder. Följ det till punkt och pricka så är det lättare att sedan låta den köra över mer eller mindre via mjukvara. Börjar man hitta på egna avstånd blir det mycket svårare att få det bra via mjukvaran.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Tror inte du behöver oroa dig om att det skulle vara för långt bort, vår klippare får klippa runt huset som ett U och det är inga problem alls trots att laddstationen står i ena änden i och med att man dessutom har en guide. Den hittade hem fint även innan jag installerade guiden.
Låter bra. Tack.
Kan du se på min skiss? Jag tittade lite i manualen igår och guidekabeln blir jag lite osäker på var jag ska dra. Trodde längst bort, men på illustrationen i manualen drogs den bort till det andra området, men inte hela vägen bort om man säger så..
 
Joaquin Joaquin skrev:
Låter bra. Tack.
Kan du se på min skiss? Jag tittade lite i manualen igår och guidekabeln blir jag lite osäker på var jag ska dra. Trodde längst bort, men på illustrationen i manualen drogs den bort till det andra området, men inte hela vägen bort om man säger så..
Dra den hela vägen bort i U:et. Då säkerställer du kort söktid vid hemgång samt du kan styra ut klipparen längst bort i din trädgård.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Många frågor nu :)

Såg även i manualen att laddstationen vill ha 3 m fritt runtom. Det försvårar placeringen ganska rejält. Har lite trädäck snett från laddaren och oavsett blir det nog inga 3 meter som ett liggande "D" som det verkar rekommenderas. Vad säger ni om det?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Många frågor nu :)

Såg även i manualen att laddstationen vill ha 3 m fritt runtom. Det försvårar placeringen ganska rejält. Har lite trädäck snett från laddaren och oavsett blir det nog inga 3 meter som ett liggande "D" som det verkar rekommenderas. Vad säger ni om det?
Som jag tolkat det är mycket rekommendationer för att den ska funka optimalt dvs det är inte så digitalt som funkar bra/funkar inte alls. Jag har läst och sett andra ha mindre än 3m runt så det skulle jag inte oroa mig för, speciellt med guidekabel.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Joaquin Joaquin skrev:
Många frågor nu :)

Såg även i manualen att laddstationen vill ha 3 m fritt runtom. Det försvårar placeringen ganska rejält. Har lite trädäck snett från laddaren och oavsett blir det nog inga 3 meter som ett liggande "D" som det verkar rekommenderas. Vad säger ni om det?
Kommer nog att funka. Annars lär du upptäcka det när klipparen kör igång.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.