Jag köpte iofs min från någon ventfirma, men det var en originalrem och såg ut att vara samma sort som den gamla.
 
K
Är det någon som bytt O-ringen på remhjulet i samband med byta av rem??
 
Jag köpte ny rem som var delad.
den är röd och ihålig och man sätter en liten tapp i den så kan man låsa remmen.
mycket bättre och blir det uttöjd så kan man bara klippa av en bit och sätta fast igen.
Jag har kört så sen 2009.
 
K
Jag tror min O-ring mulat rejält :p Lät fingrarna rida på rotorn i spåret för där remmen går och samlade upp delar av vad jag tror är O-ringen.

Om det ens sitter något av O-ringen kvar på remskivan, så är den väldigt konkav.

Har även suspekta märken på rotorn, ser ut som att remmen fått frispel, men jag vette fan hur den skall ha lyckats stretcha sig dit utan att hoppa av remskivan.
 
  • Fingertoppar täckta med svarta smutsrester, troligen från en nedbruten O-ring i en mekanisk del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Remskiva med slitage och märken på rotorn som indikerar problem med en O-ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en remskiva med tecken på slitage och skadad O-ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rundrem-8-150.jpg

Rem på löpmeter med skarvlås kan jag rekommendera. Då kan man se till att det är spänt och bra drivning även när remmen börjar bli nersliten, bara att korta av någon centimeter och köra vidare.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Ropia Ropia skrev:
[bild]

Rem på löpmeter med skarvlås kan jag rekommendera. Då kan man se till att det är spänt och bra drivning även när remmen börjar bli nersliten, bara att korta av någon centimeter och köra vidare.
Då kommer det naturligtvis en följdfråga.
Var kan man beställa den på nätet?
 
http://östek.se/

Trevlig och kunnig personal. Ring dom på måndag så fixar dom en sådan åt dig.
 
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
På 70- och 80talet fanns en bil som officiellt hette Volvo 340.
Kallades dock mest för Remjohan eller Rembränt.
Kanske ett passande namn för dessa roterande FTX-aggregat också :)

Har själv ett motströmsaggregat som gått klockrent i snart 8 år.
En grej mindre som kan strula där alltså.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På 70- och 80talet fanns en bil som officiellt hette Volvo 340.
Kallades dock mest för Remjohan eller Rembränt.
Kanske ett passande namn för dessa roterande FTX-aggregat också :)

Har själv ett motströmsaggregat som gått klockrent i snart 8 år.
En grej mindre som kan strula där alltså.
Det är mest pga snål design när dom satt ihop grejerna, som sagt fixar man till det själv så funkar det utan problem, mitt tickar nu på utan avbrott sen 2010.
Jag skulle aldrig välja en motströms, dom behöver väll värma uppluften innan den "uppvärmda luften ska återvinnas". Det skulle vara ohållbart en sån där dag idag tex då vi har -30.
Men den roterande jobbar på utan för eller eftervärmning och det är god komfort i huset.
 
K
Ny O-ring och nya filter installerat sedan ett par veckor, up and running igen. Har nu haft 89-90% verkningsgrad, har tidigare maxat 86%
 
  • Termisk energiregulator som visar 89% effektivitet och temperaturmätningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Bytte rem på Heru 130 förra året pga rotorstopp. Östberg var bra i kontakt.

Nu larmar det igen. Har satt temp på 15 så rotor stannar på dagar och börjar köra långsamt på kvällar. Vad gör man? Ohändig.

Trodde grejer skulle hålla, Östberg skulle vara pålitligt.
 
K
Har du kollat O-ringen?
 
K KjellTimell skrev:
Har du kollat O-ringen?
Nej. Var sitter den och vilken funktion har den? Har visst en ny här som kom med rem. Bytte bara rem.
 
K
Sitter på drivhjul på rotormotorn, kolla mina bilder några inlägg upp.. Så ser en O-ring som mår dåligt ut :)
 
K KjellTimell skrev:
Sitter på drivhjul på rotormotorn, kolla mina bilder några inlägg upp.. Så ser en O-ring som mår dåligt ut :)
Det där såg inte fräscht ut =)

Sitter den på hjulet på din tredje bild med den gröna remmen? Jag måste alltså skruva isär hela skiten igen? Det tar vält ett par timmar för mig. Kanske snabbare andra gången med rätt verktyg.

Man kan inte hoppas på någon enklare rengörning annars?

Alltså vi har ju nya prylar, detta är ju lite underbetyg. 10 år kunde det väl snurra istället för 1-3 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.