Jag har aldrig köpt en armatur och inte fått en "instruktion" med armaturen där tillverkarens krav står angivet. Men naturligtvis får man göra vad man vill med armaturen tex. ha den som bokstöd. Men då tar man på sig ansvaret för att armaturen fungerar med det "nya" användningsområde.
 
  • Gilla
Peter Ekstrom och 3 till
  • Laddar…
Är också intresserad av Biltemas spots. Bra pris. Frågan är bara vilken potta man ska ha ovanför?
 
Köp LED list på rulle från Kina. Fäst i takfoten. Jämnt fint ljus utan skarpa skuggor. Billigt, enkelt m 12V . Kan helt strunta i IP-klassning.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Är också intresserad av Biltemas spots. Bra pris. Frågan är bara vilken potta man ska ha ovanför?
Behöver du verkligen ha någon potta?
B-temas spot är klassad IP65
 
Pottan behövs endast för att hålla undan tex isolering så att det inte blir för hett. har man ingen isolering eller nått annat som kan ta eld behövs ingen potta. Att armaturen har hög IPklass spelar ingen roll för även en armatur med IP65 kan bli het om den tex omsluts av isolering.
 
  • Gilla
Johan Gröndahl1 och 1 till
  • Laddar…
Biltemas variant klarar bara att fästas i material vars tjocklek ligger inom 5-15 mm enligt deras anvisningar. Oftast är ju takfotsbrädan 21-22 mm tjock, kan kanske bli lite problem där......
 
Jag blev mycket nöjd med mina spotlights från Biltema. De var lätta att koppla in samt dra vidare till nästa, krävdes inga transformatorer och hade perfekt ljus. Eftersom de inte var vinklingsbara fick jag anpassa takfoten så det blev vågrätt där jag monterade dem, vilket blev hur bra som helst trots allt extra arbete.
 
  • Takfoten på en lada anpassad till vågrätt för montering av spotlights, med öppen skjuldel och diverse verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus vid skymning upplyst av nyinstallerade spotlights längs takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken tjocklek har/hade du på brädan som du satte armaturen i? inga problem med att armaturen "bar" klarar tjockleken 3-15 mm på infästningsmaterialet? Har du någon närbild på hur du anpassade takfoten till armaturen där det lutar? Är lite svårt att se på din bild.
 
A
Det är inga problem med 21mm virke heller,har också samma spottar i utskovet.
 
A Andreas-Lkpg skrev:
Jag håller på och utvärderar olika alternativ för att montera Spotlights i Takfoten runt huset.

Det krävs runt 20 st, så priset är en givetvis en viktig parameter.

Tidigare har jag varit inne på (VP16-anslutning, plint, GU10-sockel):[länk]

Nyligen dök det upp ett annat intressant alternativ på Biltema (230v, 5watt, 36 grader, 2700k, dubbelplint):
[länk]
5st för 299:- är ju väldigt överkomligt och jag köpte hem en för att testa lite och intrycket är faktiskt riktigt bra.

Någon annan som har testat Biltemas alternativ eller har tips/synpunkter?
En uppdatering: Jag kör numera just dom tidigare nämnda Spotarna från Biltema och det har funkat väldigt bra i snart 2 år! 230volt och dubbla terminaler gör en smidig installation! Inte en enda Spot av totalt 24st har bråkat!
När man får 5st för 329:- kan man även ha ett reservlager!

Exteriör av hus med upplysta vita väggar från flera spotlights i nattmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husfasad upplyst av flera spotlights från Biltema på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus_D och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Vilken tjocklek har/hade du på brädan som du satte armaturen i? inga problem med att armaturen "bar" klarar tjockleken 3-15 mm på infästningsmaterialet? Har du någon närbild på hur du anpassade takfoten till armaturen där det lutar? Är lite svårt att se på din bild.
Brädorna var från 16-20mm. Jag fixar en bättre bild när jag kommer hem :)
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Hankythetank Hankythetank skrev:
Brädorna var från 16-20mm. Jag fixar en bättre bild när jag kommer hem :)
I mitt fall var brädorna 21mm och Spotarna sitter perfekt!
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
R roli skrev:
Vilken tjocklek har/hade du på brädan som du satte armaturen i? inga problem med att armaturen "bar" klarar tjockleken 3-15 mm på infästningsmaterialet? Har du någon närbild på hur du anpassade takfoten till armaturen där det lutar? Är lite svårt att se på din bild.
Spotlight infälld i vitmålad träpanel under takutskjut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd LED-spotlight i ett vitt träinnertak med synliga bräder och bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vilken kabel har ni använt för att ansluta biltemaspottarna?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken kabel har ni använt för att ansluta biltemaspottarna?
2 x 0,75, ledkabel röd/svart.
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.