89 125 läst · 199 svar
89k läst
199 svar
Dubbel carport i lösvirke
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Imorgon kommer takstolarna, borde gå bra att handlossa dom hehe.
Återstår att se imorgon☺
Ska låna en traktorgrävare imorgonkväll så jag kan lyfta upp takstolarna onsdag eller torsdag. Det är risk för regn i helgen så då vill jag att dom redan är uppe
Återstår att se imorgon☺
Ska låna en traktorgrävare imorgonkväll så jag kan lyfta upp takstolarna onsdag eller torsdag. Det är risk för regn i helgen så då vill jag att dom redan är uppe
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Varannan takstol hamnar väldigt nära eller på en stolpe men det går nog sträva ändå. Takstolarna är ju vingliga så att jag får sträva snett ner och det går ju bra ändå tror jagmurak skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Som ni ser är takstolarna skarvade på vänster sida. Bör jag montera dom växelvis eller går det lika bra att ha skarven på vänster sida carporten på samtliga?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Har ni något tips på hur jag enklast för takstolarna på rätt utstick?
Min tanke är att mäta från ytterkant, den är ju snedkapad vilket minskar 3 cm, och 47cm in. Rita ett streck och låta det rikta in mot limträbalken ytterkant.
Tänker jag rätt?
Min tanke är att mäta från ytterkant, den är ju snedkapad vilket minskar 3 cm, och 47cm in. Rita ett streck och låta det rikta in mot limträbalken ytterkant.
Tänker jag rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis. (Yttermått takstol - yttermått Limträ) / 2 så vet du vart du ska markera. Förutsatt att det är samma bredd på carportens stomme över hela längden så klart Personligen hade jag sprungit fram o tillbaka och kollat att markeringarna stämmer på varje takstol (jag är ofta för petig..)holmberg87 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Idag kom en lastbil med alla takdetaljer så nu finns allt hemma!
Strulade självklart lite inför lossningen då jag har en traktorgrävare parkerad vid bygget för att lyfta takstolarna. Så idag när jag skulle flytta den för kranbilen så fick jag inte upp stödbenen..
Löste sig ändå men det var trångt! Får felsöka när jag kommer hem hehe.
Strulade självklart lite inför lossningen då jag har en traktorgrävare parkerad vid bygget för att lyfta takstolarna. Så idag när jag skulle flytta den för kranbilen så fick jag inte upp stödbenen..
Missade kanske att bjuda på stödbensöl?holmberg87 skrev:Idag kom en lastbil med alla takdetaljer så nu finns allt hemma!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg