1 fack med mindre CC blir bra, lättast så

• Gilla
johel572
  • Laddar…
R felixmartensson skrev:
1 fack med mindre CC blir bra, lättast så
Så blev det!

Imorgon kommer takstolarna, borde gå bra att handlossa dom hehe.
Återstår att se imorgon☺

Ska låna en traktorgrävare imorgonkväll så jag kan lyfta upp takstolarna onsdag eller torsdag. Det är risk för regn i helgen så då vill jag att dom redan är uppe

murak
Kanske är najs om vissa av takstolarna ligger vid stolparna så du kan sätta snedsträvor där om du känner att det behövs för stabilitet i sidled.

murak murak skrev:
Kanske är najs om vissa av takstolarna ligger vid stolparna så du kan sätta snedsträvor där om du känner att det behövs för stabilitet i sidled.
Varannan takstol hamnar väldigt nära eller på en stolpe men det går nog sträva ändå. Takstolarna är ju vingliga så att jag får sträva snett ner och det går ju bra ändå tror jag

• Gilla
murak
  • Laddar…
Här händer det saker. Kul att det går framåt. Klart att det går att handlossa takstolar. Kul med kroppsarbete.
Jag ser fram mot uppdateringarna.
//Mathias

Redigerat:
Takstolarna lossade! Gick fint med vanligt kroppsarbete hehe Nyuppförda träkonstruktioner av takstolar på marken nära skog och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mathias12 och 2 till
  • Laddar…
Som ni ser är takstolarna skarvade på vänster sida. Bör jag montera dom växelvis eller går det lika bra att ha skarven på vänster sida carporten på samtliga?

Ska inte spela någon roll men om det inte innebär mer arbete så hade jag lagt dem växelvis

Har ni något tips på hur jag enklast för takstolarna på rätt utstick?
Min tanke är att mäta från ytterkant, den är ju snedkapad vilket minskar 3 cm, och 47cm in. Rita ett streck och låta det rikta in mot limträbalken ytterkant.

Tänker jag rätt? Ritning som visar mått på takstol med utstick och limträbalken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

murak
holmberg87 holmberg87 skrev:
Har ni något tips på hur jag enklast för takstolarna på rätt utstick?
Min tanke är att mäta från ytterkant, den är ju snedkapad vilket minskar 3 cm, och 47cm in. Rita ett streck och låta det rikta in mot limträbalken ytterkant.

Tänker jag rätt?[bild]
Ja precis. (Yttermått takstol - yttermått Limträ) / 2 så vet du vart du ska markera. Förutsatt att det är samma bredd på carportens stomme över hela längden så klart :) Personligen hade jag sprungit fram o tillbaka och kollat att markeringarna stämmer på varje takstol :D (jag är ofta för petig..)

Idag kom en lastbil med alla takdetaljer så nu finns allt hemma!
Strulade självklart lite inför lossningen då jag har en traktorgrävare parkerad vid bygget för att lyfta takstolarna. Så idag när jag skulle flytta den för kranbilen så fick jag inte upp stödbenen..

Löste sig ändå men det var trångt! Får felsöka när jag kommer hem hehe.

holmberg87 holmberg87 skrev:
Idag kom en lastbil med alla takdetaljer så nu finns allt hemma!
Strulade självklart lite inför lossningen då jag har en traktorgrävare parkerad vid bygget för att lyfta takstolarna. Så idag när jag skulle flytta den för kranbilen så fick jag inte upp stödbenen..

Löste sig ändå men det var trångt! Får felsöka när jag kommer hem hehe.
Missade kanske att bjuda på stödbensöl?

N Noseone skrev:
Missade kanske att bjuda på stödbensöl?
Haha ja fasen att jag inte tänkte på det

• Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
Vad blir det för tak? Lite nyfiken!
// Mathias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.