Tänkte bygga ett lågt staket längs en sida av tomten och har funderingar kring de dimensioner jag planerar att använda.

Staketet är tänkt att se ut som den här bilden:

3D-modell av ett lågt staket med horisontella brädor och kvadratiska stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolparna blir 500mm höga i 45 x 45mm, de liggande brädorna blir 22 x 95mm. Stolparna förankras med stolpankare.
Staketet kommer inte att utsättas för någon belastning men jag oroar mig för att 45 x 45 är lite för vekt för stolparna, vad tror ni?

Det är ju inte så högt men jag tror ändå att 45x45 kommer att uppfattas som jingligt. Tycker även att det estetiskt skulle bli bättre med något större dimension. Jag rekommenderar en stolpe 70x70 mm.

Ska du bygga av tryckt virke, eller obehandlat?

Jag har byggt ett "lägre staket" som är typ en halvmeter högt, med 70x70 stolpar, och själva staketet är tokstabilt. Den svaga punkten är dock mellan stolpen och vad den ska fästas i. Det räcker säkert med 45x45 för själva staketets skull, men infästningen mot plint, jordankare eller vad du tänker dig, kan göra att det blir vingligt i alla fall ...

Tanken är att det ska bli tryckt virke.
Ja, jag lutar åt att det är 70 x 70 som gäller om det inte ska bli för rangligt.

L lasselu skrev:
Tanken är att det ska bli tryckt virke.
Ja, jag lutar åt att det är 70 x 70 som gäller om det inte ska bli för rangligt.
Då hade jag gått på 70x70 ... Jag tycker 45x45 i tryckt brukar vara rätt sorgliga, sneda och skruvade med massa kvistar, när man shoppar på den generella lågprisbyggmarknaden ....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.