2 744 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
För varmt i hus med FTX, Domekt REGO 200 VE
Vi flyttade för drygt 2 år sedan till en hus med FTX, aggregatet är ett Domekt REGO 200 VE, det är alltså ett aggregat med roterande värmeväxlare. Vi har en förmodligen första generationens "kontrollpanel" benämnd c4, ej att förväxlas med de aningens modernare C4.1 vilka har en lcd display, våran har ett skjutreglage och 2 dioder vilka indikerar drift av värmare och rotation av växlaren, den är alltså ganska dum och erbjuder ingen hjälp.
Huset är ett 1 1/2 plan byggt i början på 80 talet samt c:a 155 m2 med öppet till nock på ovanvåningen, så något fler m3 än med normal takhöjd blir det.
Vi har det för varmt inomhus sommartid, nu när sommarvärmen kommit lite tidigare så har vi 27 grader vid 21:00 när det är 19-20 grader ute, efter att vi haft en dag med 26-27 grader ute. Jag har en digital inom/utomhus termometer där jag släppt ner utomhus sensorn i ett till luftrör i sovrummet och jag har 25,5 grader på till luften, när det alltså är c:a 20 grader utomhus.
Inuti luftaggregatet sitter det en kontroll låda med 3 vred (om jag minns rätt från förra sommaren) 2st styr fläktarna och en styr måltemperaturen för till luften vilken är ställd på 19-20 grader.
Röret där jag mäter temperaturen på till luften sitter längst bort från aggregatet och likt alla andra ventilationsrör mellan aggregatet och rumsventilerna är det draget oisolerat genom innerväggar och till största del kattvindar vilka håller c:a 27 grader även de just nu. Alla rör mellan utomhus och aggregat är isolerade.
Hur kan jag få ner inomhus temperaturen?
Det enklaste skulle väl vara att eftermontera en kylanläggning på ventilationen, men något står inte rätt till när det är 20 grader ute och till luften håller 25+
Är det möjligt att till luften plockar upp hela 5-6 grader från 20 till 25-26 grader genom att rören är isolerade på den 27 gradiga katt vinden?
För att utesluta det enklaste bör jag även nämna att elementen är kalla och värmekurvan på bergvärmepumpen är sänkt.
Huset är ett 1 1/2 plan byggt i början på 80 talet samt c:a 155 m2 med öppet till nock på ovanvåningen, så något fler m3 än med normal takhöjd blir det.
Vi har det för varmt inomhus sommartid, nu när sommarvärmen kommit lite tidigare så har vi 27 grader vid 21:00 när det är 19-20 grader ute, efter att vi haft en dag med 26-27 grader ute. Jag har en digital inom/utomhus termometer där jag släppt ner utomhus sensorn i ett till luftrör i sovrummet och jag har 25,5 grader på till luften, när det alltså är c:a 20 grader utomhus.
Inuti luftaggregatet sitter det en kontroll låda med 3 vred (om jag minns rätt från förra sommaren) 2st styr fläktarna och en styr måltemperaturen för till luften vilken är ställd på 19-20 grader.
Röret där jag mäter temperaturen på till luften sitter längst bort från aggregatet och likt alla andra ventilationsrör mellan aggregatet och rumsventilerna är det draget oisolerat genom innerväggar och till största del kattvindar vilka håller c:a 27 grader även de just nu. Alla rör mellan utomhus och aggregat är isolerade.
Hur kan jag få ner inomhus temperaturen?
Det enklaste skulle väl vara att eftermontera en kylanläggning på ventilationen, men något står inte rätt till när det är 20 grader ute och till luften håller 25+
Är det möjligt att till luften plockar upp hela 5-6 grader från 20 till 25-26 grader genom att rören är isolerade på den 27 gradiga katt vinden?
För att utesluta det enklaste bör jag även nämna att elementen är kalla och värmekurvan på bergvärmepumpen är sänkt.
Redigerat:
Nej, det finns ingen bypass såvitt jag vet, men eftersom växlaren inte roterar så värmer den heller inte upp luften? Värmaren stängde jag av när jag flyttade in, värma med el när vi har bergvärme känns bara dumt.
Jag vet att den inte roterar eftersom dioden som indikerar luftväxling inte lyser. Dessutom tror jag lagret är lite dåligt då jag kan höra ett svagt jämrande lagerljud när den roterar, vilket inte hörs när dioden inte lyser
Jag vet att den inte roterar eftersom dioden som indikerar luftväxling inte lyser. Dessutom tror jag lagret är lite dåligt då jag kan höra ett svagt jämrande lagerljud när den roterar, vilket inte hörs när dioden inte lyser
Du har lösningen framför dig. Oisolerade spiro i varma utrymmen (eller kalla på vintern) kommer att kyla resp. värma luften oerhört mycket. En naken spirokanal är en rejäl värmeflyttare Du måste isolera rören helt enkelt.A AJUH skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Sen så blir det alltid varmt när det är varmt ute. 27 inne låter ganska normalt när det är så varma dagar. Troligtvis har det inget med ventilationen att göra. Har du solinstrålning i fönstren? -> markiser
Liknande trådar
-
Hur mycket isolering behövs? (Uppvärmt förråd i hus)
Isolering -
Vårt hus är för varmt…!
Isolering -
För varmt inomhus, sänkte men kwh skenar då
Värmepumpar -
Nibe Fighter 360P - missljud, för varmt varmvatten och för hög temperatur i huset
Värmepumpar -
Konstruktion uppvärmt förråd mot husvägg, undvika tre täta skikt i väggen...?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus