Jag har satt upp två utanpåliggande vägguttag (2-vägs)
Bild på en av dem:
Förrutom att jag måste byta ut den skadade bruna kabeln, hur ska jag koppa detta? (har antagligen gjort fel)
Den svarta kabeln som kommer in i vägguttaget kommer ifrån det andra vägguttaget och den vita kabeln är inkommande ström.
Jag har även behövt sätta upp en kopplingsdosa som sitter innnan vägguttaget här ovan, det är den vita kabeln som syns på bild ovan och den vänstra kabeln på bild här under. Höger kabel är inkommande ström på bilden under och den övre i kopplingsdosan går till en kamera. Alla dessa tre kablar är ihopkopplade till en toppklämma där jord, nolla och fas sitter i varsin kontakt eller vad det heter som syns på bilden här under:
Behöver hjälp av någon please.
Bild på en av dem:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förrutom att jag måste byta ut den skadade bruna kabeln, hur ska jag koppa detta? (har antagligen gjort fel)
Den svarta kabeln som kommer in i vägguttaget kommer ifrån det andra vägguttaget och den vita kabeln är inkommande ström.
Jag har även behövt sätta upp en kopplingsdosa som sitter innnan vägguttaget här ovan, det är den vita kabeln som syns på bild ovan och den vänstra kabeln på bild här under. Höger kabel är inkommande ström på bilden under och den övre i kopplingsdosan går till en kamera. Alla dessa tre kablar är ihopkopplade till en toppklämma där jord, nolla och fas sitter i varsin kontakt eller vad det heter som syns på bilden här under:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver hjälp av någon please.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 388 inlägg
Ja du behöver hjälp med mer än den felaktiga inkopplingen av uttaget som ger dig tvärtkortis. Om man är minsta osäker på hur terminalerna på ett uttag eller strömbrytare fungerar så kan man ta fram multimetern och ohmmäta. Man kopplar aldrig på chans.
Ett annat, mycket mer allvarligt fel är anslutningen av gummikabeln. Uttaget är inte avsett för så mjuka ledare utan det ska vara EK eller FK. Kabeln måste bytas till en installationskabel.
Till sist är det allmänt dåligt och fult utfört. Ledarna i kopplingsdosan är för korta. Kablarna sticker in för långt, och de är fult förlagda utanför, de ska gå in vinkelrätt i dosan. Dosan sitter snett.
Ett annat, mycket mer allvarligt fel är anslutningen av gummikabeln. Uttaget är inte avsett för så mjuka ledare utan det ska vara EK eller FK. Kabeln måste bytas till en installationskabel.
Till sist är det allmänt dåligt och fult utfört. Ledarna i kopplingsdosan är för korta. Kablarna sticker in för långt, och de är fult förlagda utanför, de ska gå in vinkelrätt i dosan. Dosan sitter snett.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ok tack, då får jag byta ut och åtgärda det. Hur ska kopplingen vara i uttaget då?Bo.Siltberg skrev:Ja du behöver hjälp med mer än den felaktiga inkopplingen av uttaget som ger dig tvärtkortis. Om man är minsta osäker på hur terminalerna på ett uttag eller strömbrytare fungerar så kan man ta fram multimetern och ohmmäta. Man kopplar aldrig på chans.
Har du ingen multimeter som Bo frågade om? Med en sådan så ser man att fas och nolla ska in på vardera sida på plinten och inte på samma sida.
En märkning i plasten visar också att plinthålen är intern ihopkopplade.
En märkning i plasten visar också att plinthålen är intern ihopkopplade.
Kopplingen avslöjas också av strecket som binder ihop hålen på vardera sida, det skvallrar om att hålen är anslutna med varandra.
För att fortsätta med kritiken så är kopplingsdosan i andra bilden en typ som jag inte skulle sätta på fasaden. Den är onödigt klumpig men inte direkt fel.
Det bör tas upp ett hål i botten på dosan, ca 5 mm stort, för att släppa ut kondens.
Kablar bör inte gå in uppifrån i dosor utomhus pga just vatteninträngning, det hade varit bättre att sätta dosan lite mer till vänster (eller höger) och gå in via sidan.
Bättre toppklämmor är att rekommendera, t.ex. wago 221. De är svårare att göra fel med.
För att fortsätta med kritiken så är kopplingsdosan i andra bilden en typ som jag inte skulle sätta på fasaden. Den är onödigt klumpig men inte direkt fel.
Det bör tas upp ett hål i botten på dosan, ca 5 mm stort, för att släppa ut kondens.
Kablar bör inte gå in uppifrån i dosor utomhus pga just vatteninträngning, det hade varit bättre att sätta dosan lite mer till vänster (eller höger) och gå in via sidan.
Bättre toppklämmor är att rekommendera, t.ex. wago 221. De är svårare att göra fel med.
När du skriver att hålen är anslutna med varandra menas det då att de 2 bruna fas ska vara exempelvis upptill och de 2 nollan blå nertill. Eller menar du en brun och en blå upptill och likadant nertill mittemot varandra, om ordningen på raden var de sitter spelar roll?tommib skrev:
Ursäkta dessa dumma frågor men vill ju lära mig.
Ok tack för tipset med dosan. har i alla fall lagt silikon runt hålet upptill men kanske byter ut den helt mot en smidigare dosa som du säger och försöker även få den här mer rak.
Byt till U56, det är en standarddosa som används av de flesta elektriker.
Om du tittar på strecken som är vid hålen, med ett långt sammanbindande streck och ett litet ner till varje hål, hur tror du att hålen är kopplade?
Om du tittar på strecken som är vid hålen, med ett långt sammanbindande streck och ett litet ner till varje hål, hur tror du att hålen är kopplade?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 388 inlägg
Det är ju inte så jättetydligt av märkningen hur uttaget ska kopplas utan tillverkaren förutsätter nog att inkopplingen görs av en lärling som av erfarenhet insett att fas och nolla alltid har sin egen långsida.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Det skulle väl inte direkt skada om de märkte plintarna med N och L eller liknande för att markera att fasen ska in på ena sidan och nollan på den andra. Även om man ska ha nödvändig kunskap för att få byta uttag, så behöver man ju inte göra det extra svårt i onödan. Riktigt pedagogiskt skulle det vara med färgmarkeringar i blått, brunt och gulgrönt vid plintarna.Bo.Siltberg skrev:
Produkter som diskuteras i tråden