Jag håller på och utvärderar olika alternativ för att montera Spotlights i Takfoten runt huset.

Det krävs runt 20 st, så priset är en givetvis en viktig parameter.

Tidigare har jag varit inne på (VP16-anslutning, plint, GU10-sockel):http://www.hidealite.se/Produkter/U...utdoor/1511272-2740189.html?variantId=2740209

Nyligen dök det upp ett annat intressant alternativ på Biltema (230v, 5watt, 36 grader, 2700k, dubbelplint):
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belys...g-inomhus/Inbyggnadsspot-LED-IP65-2000041134/
5st för 299:- är ju väldigt överkomligt och jag köpte hem en för att testa lite och intrycket är faktiskt riktigt bra.

Någon annan som har testat Biltemas alternativ eller har tips/synpunkter?
 
Enda synpunkten jag har är att 2700 brukar se lite lortgula ut när man har dom som ytterbel. färgen som fungerar bättre brukar ligga en bit över 3000. Dagsljus ligger myyyyket högre från ca 5500 och uppåt.
 
Nefrums Nefrums skrev:
IKEA har en för 29:- /st ingen aning om den är bra..
[länk]
Det står ingenstans att den är godkänd att monteras utomhus. IP44 och godkänd i badrum betyder inte per automatik att den får monteras utomhus.

//Patrik
 
Behövs verkligen 20 st spottar? Har du ett slott eller tänker du sätta en spott varje halvmeter?

Ett tips är att inte fördela spottar med jämnt avstånd i takfoten utan i stället centrera i takfoten över fria väggytor som saknar fönster och dörrar. Är det en smal väggsnutt sätter man en stycken spott, medans om det är en bred vägg kan man sätta två stycken. Med detta tänket slipper man få att huset ser ut som en raket som är på väg att starta.
Med kommer dessutom ner i antal spottar och då även kostnad.

Denna kan jag rekommendera. GU10-spott med lagom ljusstyrka på medföljande LED-ljuskälla.

https://www.elbutik.se/product.html...NjTHXazw7DJ8zQgk2dZF5pyst0wPI5vRoCLLwQAvD_BwE

//Patrik
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
En rekomendation från mig är att skippa spottarna helt. Det är inte snyggt.
 
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Spottar ger ofta för smal ljusbild på en husfasad. Det kan se lite märkligt ut.
Använder man en armatur som nyttjar vanliga E14/E27-ljuskällor får ofta en bredare ljusbild som jag personligen tycker blir bättre på en husfasad.

Sedan finns det väl inga förbud mot att montera en armatur för ex. badrum utomhus. Elsäkerheten är inte sämre i en sådan armatur. Möjligtvis kan lackering ta stryk.
 
Monterar man en spott utomhus som tillverkaren ej har tillåtet så gäller omöjligen några produktgarantier. Varför montera något utomhus som inte är tillverkat för utomhusbruk när det finns speciella spottar som är godkända utomhus?

Allt handlar inte om elsäkerhet. Funktion och utseende är minst lika viktigt!

//Patrik
 
Takfot är inte ett särskilt utsatt läge. IP X3 räcker där om jag minns rätt.

Men det är sant, det vore hemskt om garantin inte gäller på en 29kr spot...
 
  • Gilla
Moltaz1
  • Laddar…
Det handlar i det här fallet INTE enbart om vilken IP klass armaturerna har, utan om dom är avsedda för utebruk. Utemiljön brukar ta knäcken (oxiderar) på armaturer som inte är avsedda att sitta ute.
OCH som alltid är det tillverkarens anvisningar som styr och om dom kan sitta ute så ska det stå i instruktionen.
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
IP klassningen är enbart hur tät apparaten är. Det säger inget om vilken miljö den tål.
 
Ikeas spot är tillverkad av amidplast (nylon)
Svårt att se att klimatet i en takfot skulle påverka den alls.
 
Men det är fortfarande producent/importör som avgör hur varan ska användas. Vad sedan kreti och pleti tycker spelar ingen roll.
 
  • Gilla
poddi
  • Laddar…
Nej, de rekommenderar en användning. De tar ansvar för produkten om man följer den. Men de kan inte bestämma vad du gör med den.
 
Ja något lagrum som skulle begränsa hur/var en privatperson monterar en elektrisk armatur har jag svårt att tänka mig. Nu avser jag "normalt" montage i ex. ett uterum och inte armaturer i en pool el dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.