Daniel_N Daniel_N skrev:
@phl har lagat det lilla hålet på mitt rörsystem:
Väldigt elegant o proffsigt, hur många kakor fick du betala för det där?
 
Inga kagor betalade faktiskt, han hade massor med sig själv.

Mattiasp ansåg dock att lösningen var av typen "gör om- gör rätt" och har nu öppnat en plåtverkstad i frustrators hörna av snickeriet o smider till nya rördelar!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Mattiasp ansåg dock att lösningen var av typen "gör om- gör rätt" och har nu öppnat en plåtverkstad i frustrators hörna av snickeriet o smider till nya rördelar
Tur att jag bara hunnit ställa dit en svarv då..hade blivit trångt annars. :)
 
Den lilla svarven räknas väl inte, eller? :)

//Ronnie
 
Såhär kan det också se ut:

Flexibel avgasarm ansluten till fast ventilationssystem med orange tejp i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Såhär kan det också se ut:
Inte lika snyggt som version 1 men det duger väl..













;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
det behövs inte "stora" saker för att bli glad:) dessa små dubb saknades när jag gick igenom träsvarven, men efter ett samtal till säljaren så finns de hos mig nu (y)(y)(y) puuuuuu:love:

Två små bruna dubb tappar på blå bakgrund, enkel träbearbetningstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det gamla utsuget till kapsågen var inte i bästa skick. Dessutom hade det ett alldeles för litet utsug för min smak. Som tur var så har jag haft ett helt arbetslag på plats i helgen (tack @mattiasp , @jac och @phl !) och med samlade krafter så lyckades vi bygga ett nytt.

Gamla i 1,5mm plåt:

Det gamla utsuget för en kapsåg med skadad blå plast och rostig metallfilter, framför en röd arbetsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya i 3mm plåt, 6mm stänger, 4mm godstjocklek i röret:

Gammalt utsugssystem till kapsåg med slitna vita plåtar och silvertejp vid en blå och orange maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött och metallfärgat utsugssystem för kapsåg med förstärkta stänger och plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen lyckades jag på egen hand ansluta 160mm röret till 36mm slang enligt snickeriets patenterade koncept:

Anslutning av 160mm rör till 36mm slang för utsug, förstärkt med silvertejp, i en arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det behövdes också borras ett hål (1) i ett bordsben. 12,5mm diameter, 25mm djupt. Tyvärr var det i ändträet och jag har inga riktigt bra jiggar eller maskiner för den typen av borrning (sinkmaskinen hade funkat, men jag skulle även driva ner en rampamuff o önskade därför en vanlig chuck för styrningen). Långshålsborr saknas tyvärr. Lösningen blev såklart inte att bara ta handborrmaskinen och borra ett hål....Istället blev det att bygga torsionboxar och tillverka en kraftig och väldigt vinkelrätt borrjigg att fästas på pelarborrens bottenplatta. Fästs med M12 insex ner i T-track muttrar i avlånga hål så att den går att justera totalt ca 60x120mm vilket är väldigt behändigt). Standarduppsättningen med 15,7mm T-spår och 16mm mdf. En hel del jobb (tack Jac!). När vi var igång byggde vi 2 st mindre att ha direkt på borrbordet också:

Hembuilt borrjigg fastsatt vid pelarborr för precisionshål i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord borrjigg på arbetsbänk bestående av trä och T-spår för precision i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 9 till
  • Laddar…
Nu kanske folk tar sig om pannan, eller hjärtat då dom ser det här. Men det är redan gjort och jo jag var ju lite nervös. Blev inte lika snyggt som Stefan Gotteswinters arbete men jag gjorde det för hand och han har en fräs, det kommer iaf. inte att synas någonsin. Jag gjorde oljekanaler till tvärsliden. Markerade upp på tvärsliden den portion av gejdrarna som aldrig kommer fram och skissade upp ungefär hur det skulle dras. Diagonala oljekanaler är bättre än raka, jämnare fördelning. Sen lade jag in oljare med bollventiler på sidorna, hålet borrades så jag använde loctite för att fästa oljarna, en press-fit så nära kanten till en gejderyta kunde ha riskerat att materialet rör på sig.

Efteråt drog jag över ytan med min "burr-file" som endast biter på saker som sticker upp, sen polerade jag kanalerna med en liten polertrissa för att runda kanterna och ta bort alla skarpa kanter, då smetas oljan ut över gejdrarna då det rör på sig, med en skarp kant så funkar det som en vindrutetorkare istället.

41932001481_08b092ffa2_b.jpg

41887679362_e581007cc7_b.jpg

40124628830_12375f225e_b.jpg
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Fick mycket gjord i helgen. Min cementblandare gick och stärvade förra året, äntligen fick jag av muttern som håller fast trumman, krävdes stora mängder gasol, det började låta *ping* och små cementrester började stritta iväg. Då jag nu fick av muttern kunde man konstatera att av vad som borde varit två koniska rullager fanns bara det inre och yttre racet kvar av det ena lagret, inga rullar eller annat som skulle hålla saker på plats. Halva yttre racet saknades av det andra lagret. Cementblandaren har förmodligen ätit upp dom över en längre tid för inga av de saknade delarna hittades.

40138047310_73ffe7fdf0_b.jpg

28060371148_2740b34cfa_b.jpg

28060371208_eb33b256a1_b.jpg
 
DennisCA DennisCA skrev:
Fick mycket gjord i helgen. Min cementblandare gick och stärvade förra året, äntligen fick jag av muttern som håller fast trumman, krävdes stora mängder gasol, det började låta *ping* och små cementrester började stritta iväg. Då jag nu fick av muttern kunde man konstatera att av vad som borde varit två koniska rullager fanns bara det inre och yttre racet kvar av det ena lagret, inga rullar eller annat som skulle hålla saker på plats. Halva yttre racet saknades av det andra lagret. Cementblandaren har förmodligen ätit upp dom över en längre tid för inga av de saknade delarna hittades.

[bild]

[bild]

[bild]
Finns ju ett svenskt ord för "race" nämligen lagerbana... ;)
 
  • Gilla
sirlongfellow och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
När vi var igång byggde vi 2 st mindre att ha direkt på borrbordet också:
Snyggt, har en nästan identisk pryl på "jiggar att bygga"-listan. Enda skillnaden är att jag tänkte ha stående väggen snedsågad så man kommer ner med chucken både på långa o korta stycken. Något i stil med att svartstreckade området är bortsågat (fast något mer finessrikt utfört).

Trähållare med justerbara vinklade sektioner för bearbetning, på arbetsbänk med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hos mig blir det inget finsnickeri nu på ett tag. Ledig tid (vilket inte är så mycket) går åt till att bygga på nya snickarboden.

Igår murade jag sista varvet på stödmuren som även skall agera nedre vägg på ena sidan av snickarboden.
Eftersom jag även skaffat en övervakningskamera (för att kunna ha koll på min nya robotklippare) så passade jag på att sätta ihop en liten timelapse på murningsarbetet. Ca 1,5h tog det, inklusive ta fram verktyg och göra rent allt efteråt, dessutom bjöds jag på en öl och inspektion av grannen på slutet. Här är detta nedbantat till 1 minut.




Här är den färdiga muren på lite närmre håll!
Nybyggd stödmur i betongblock vid sidan av en snickarbod under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
M95 och 4 till
  • Laddar…
S
Nya hjul till matarverket, är det så här mjuka de ska vara:crysmile: förstår varför det har gått åt %]*%~ tidigare:rolleyes:

Tre nya mjuka hjul till matarverk placerade på ett ljust bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Här är den färdiga muren på lite närmre håll!
Snyggt!
Var blir den hemliga trappan ner till vinkällaren under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.