1 517 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
arvode för mäklare
jag har anlitat en mäklare med ensamrätts kontrakt för att sälja min lägenhet. Priset hen bestämde . Under 28 (!) dagar har hen inte hittat en enda köpare. Samtidigt hen säljer andras objekt. Jag är mest rädd för att hen ska presentera en köpare med mycket längre summa när hen tänker att jag är desperat. Jag vill inte betala arvode till mäklaren. Jag vill istället vänta ut kontraktens sista dag.
Har jag rätt att inte betala arvode trots kontrakt när hen inte kommer med köpare?
Mezzo
Har jag rätt att inte betala arvode trots kontrakt när hen inte kommer med köpare?
Mezzo
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Arvodet är väl procent på försäljningspriset, eller? Ingen försäljning inget arvode.
en bestämd höjd fix arvode efter det 8%.
Tack för svaret men lite till please: om mäklaren drar ut kontrakt tiden, sen kommer med en köpare som vill bara betala lägre pris... Jag vill inte sälja under priset så måste jag inte betala för mäklaren?
jag är litet trög i denna värld
mezzo
Tack för svaret men lite till please: om mäklaren drar ut kontrakt tiden, sen kommer med en köpare som vill bara betala lägre pris... Jag vill inte sälja under priset så måste jag inte betala för mäklaren?
jag är litet trög i denna värld
mezzo
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Men det är väl fortfarande så att mäklaren bara får betalt vid försäljning, eller? Hittar hen ingen köpare till ett pris du kan acceptera blir det inget arvode.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det beror på hur avtalet med mäklaren är formulerat. Det vanligaste är att mäklaren inte får något arvode alls om det inte blir sålt. Har man köpt kringtjänster som styling så ligger det ofta på ett separat avtal, med en "stylingfirma".
Observera att mäklaren har ensamrätt under den tid avtalet löper. Men mäklaren har rätt till provision även efter att avtalet löpt ut, om bostaden säljs till någon som mäklaren har haft kontakt med. Om du senare låter en annna mäklare sälja. så är det lugnt, de skall enl. god mäklarsed komma överens, så att du som kund inte behöver betala dubbla arvoden. Men säljer du själv utan mäklare, så kan din mäklare ha rätt till arvode iallafall.
Och det är du och ingen annan som bestämmer om du vill sälja och till vilket pris.
Observera att mäklaren har ensamrätt under den tid avtalet löper. Men mäklaren har rätt till provision även efter att avtalet löpt ut, om bostaden säljs till någon som mäklaren har haft kontakt med. Om du senare låter en annna mäklare sälja. så är det lugnt, de skall enl. god mäklarsed komma överens, så att du som kund inte behöver betala dubbla arvoden. Men säljer du själv utan mäklare, så kan din mäklare ha rätt till arvode iallafall.
Och det är du och ingen annan som bestämmer om du vill sälja och till vilket pris.
Liknande trådar
-
Varför vill mäklaren sänka sin egen värdering
Köpa & Sälja hus -
Mäklararvode - vad kostar en mäklare?
Artikelkommentarer -
Mäklare visade bilder på likvärdig bostad istället för den riktiga
Artikelkommentarer -
Toppmäklare åtalas för ekonomisk brottslighet
Artikelkommentarer -
Avdrag på arvode för mäklare som inte skött sitt jobb?
Köpa & Sälja hus