Hej!

Lite tips och inspiration?
Bor i ett 50-tals tegelhus med källare och halva vinden inredd. Andra halvan råvind med självbärande takstolar.
Vad jag kan se så vilar 50mm tjocka brädor mellan ytterväggarna och självbärande takstolar på det. (Vet inte höjden, welliten döljer, längden är som huset 7,86 m)

Vi behöver lite mer utrymme så vi funderar på att bygga en takkupa på nuvarande tak och byta taket i samma veva (papp, lekt pannor)
Eller kapa av taket och bygga på en 45 graders tak.

Såhär går tankarna:
45-graders tak, mer rymd och man kan värmeisolera ordentligt, troligen också dyrare.
Taket blir då bytt och vi behöver inte tänka på den kostnaden på ett bra tag. (nuvarande tak är 26 år gammalt och i fint skick)

30 graders tak med takkupa, troligen billigare, men samtidigt mindre isolering p.g.a låga takhöjden.
Då kommer det användas som sovloft. Även råvinden blir då rum.

Källaren är inte aktuell, vi bygger hellre uppåt än neråt.

MVH

Jag skulle vilja ha en tydligare redovisning av husets stomsystem för att kunna kommentera. Lägg upp en sektionsritning om du har en sådan. Är det 50 mm (=2 tum) stående plank i ytterväggarna?

Detta är allt jag har:

Arkitektonisk ritning av en väggkonstruktion med detaljerade mått och materialangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av husfasad med måttangivelser, inklusive taklutning på 30 grader.
Skapa konto

Ritningar över bottenvåning och källarvåning med rumskonfiguration och mått.

Vilka fantastiska ritningar! Jag återkommer lite senare.

• Gilla
Stefan85
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Vilka fantastiska ritningar! Jag återkommer lite senare.
Tack så mycket.
Lite tankar kring takkupan på 30 graderstaket.
Den ska gå från trappan, över hallen och badrummet.

Ifall det blir 45graders tak så funderar vi på en liten Kupa för ljusinsläpp i så fall.

Det är många frågor av lite olika karaktär. Snarare än att ändra på taklutningen skulle man behöva lyfta taket några decimetrar. Då skulle man behöva komplettera utrymmet mellan tak och fasadtegel med ett annat material, vilket dock inte behöver se allt för tokigt ut. Utan ett taklyft blir det inte mer än ca 220 cm takhöjd, och det är i minsta laget. En ändrad taklutning skulle se väldigt konstig ut högst upp på gavlarna. Efter ett taklyft kan takkupor på motstående sidor ge ett utrymme med normal takhöjd över hela bredden. Nuvarande takstolar behöver ändå göras om. Över- och underramarnas dimensioner är otillräckliga för de laster som uppstår när man använder normala takstolar. Det är dock lösbara problem. Väggen mitt i huset både i bottenvåningen och i källaren kan göras bärande, vilket underlättar mycket.

• Gilla
jonne72 och 2 till
  • Laddar…
Justusandersson,
Tack för ett uttömmande svar!
Tänkte du på själva tegelfasaden när du pratade om ändrad taklutning och att det ser konstigt ut längst upp?
Tanken är att riva nuvarande tegelfasad och mura upp i "rätt" vinkel. Det finns att få tag i likadana tegel.
Visst, lite annorlunda färg kommer det att vara, men fasaden förblir underhållsfri.

Så dagens väggar i mitten (baserat på ritningarna) är inte bärande?

Jag har respekt för gamla murade väggar. Dels för att det brukar vara svårt att hitta tegel av samma typ (finns i princip ingen tillverkning av fasadtegel i Sverige idag), dels för att murare har blivit ett bristyrke. Det är svårt att mura, särskilt fasadtegel i löpförband. Alternativen är antingen behålla trettio grader och lyfta taket, eller att gå upp till fyrtiofem grader. Jag har svårt att ge något entydigt råd. Trettio grader var ovanligt flackt för femtiotalet. Fyrtiofemgrader närmar sig vad som var vanligast. Under alla omständigheter behöver ni byta takstolar och golvbjälkar i vinden. Ni har tur som har hjärtväggen som ger er valfrihet. Problemet tål att tänkas på.

Jag glömde ladda upp en profilteckning jag gjorde, 45 grader eller förhöjt 30 grader. Man kan utläsa en del av den.
Ritning av en husväggssektion med mått och markerad takvinkel, handskrivna anteckningar.
Skapa konto

För att damma av tråden lite....

...Om man skulle kapa alla diagonaler i W fackverket och förstärka upp överarmarna från nock ner till ytterväggarna?
En grövre planka bredvid? Kanske stålbalk som håller de gamla överarmarna? SKulle det gå?
Huvudsaken är att den håller för snözon 1.5-2.0 (Bor precis på gränsen)

Då blir det inga överramar utan högben. Begreppet överramar brukar man bara använda i samband med fackverkstakstolar. Det går säkert eftersom husets bredd inte är så stor. Men det blir helt andra dimensioner. Antagligen måste du förstärka underramarna också, beroende på vad de har för dimensioner idag. Vad har du på yttertaket och vilken dimension har underramarna idag?

Tack för förklaringen :)

Takstolarnas över och underarm är 45x120 mm
Underarmarna är 7830mm långa
Jag har betongpannor på taket som är 30 graders lutning på.

Vill du veta vad jag har i ytterväggarna så har jag de här: (bätte kvalité finns längre upp i tråden)

Redigerat:
De nya högbenen behöver vara av limträ, förslagsvis 42x270 mm. Du måste lägga in nya golvreglar 45x220 c/c 600 mm om du vill kunna använda ytan som vanligt golv.

Problemet är den låga taklutningen. En bättre taklutning än 30 grader hade gett betydligt mindre dimensioner på högbenen.

Tack så mycket för svaret.
42x270 är att byta ut högbenen, eller ha de bredvid befintliga överarmar/högben?

Vi planerar inte att ha övervåningen till mer än kontor och ett sovloft, klarar man sig med dagens 45x120 mm?

S Stefan85 skrev:
42x270 är att byta ut högbenen, eller ha de bredvid befintliga överarmar/högben?
Det går bra att ha dem bredvid.
S Stefan85 skrev:
Vi planerar inte att ha övervåningen till mer än kontor och ett sovloft, klarar man sig med dagens 45x120 mm?
Absolut inte. I samma ögonblick som du tar bort snedsträvorna förvandlas fackverkstakstolen till en mycket klen konstruktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.