Jag har beställt en synergis enfas-svets från Telwin, Technomig 210 Dual Synergic.

Sen har jag läst runt en massa på olika forum och dragit ett par slutsatser: Många anser att man ska köra trefas om man kan (vilket jag kan) och att man bör välja en etablerad tillverkare. Så nu har jag fått beslutsångest.

Är det fortfarande så, även med moderna svetsar, att trefas är att föredra och ger bättre resultat och enklare användning? Jag är total nybörjare, så enklare användning är i allra högsta grad intressant för mig. icon_smile.gif

Jag har sonderat marknaden för trefas-svetsar och intressantast för min del verkar ESAB Origo Mig C170, som kostar 9 500 kr på Jula. Jag vill helst inte gå över 10 000 kr (Telwin-svetsen kostar 8 200 ungefär). Är det värt att skicka tillbaka Telwin-svetsen och byta till ESAB:en istället? Hur står sig Telwin jämfört med ESAB kvalitetsmässigt?

Tänkt användningsområde är bilplåt och andra reparationer på bil, samt lite allmänt hobbysmide.
 
  • Gilla
FredrikFrånTorpet
  • Laddar…
Själv skulle jag inte köpt någon av dem utan siktat på begagnat då du får en ruggigt fin maskin för de pengarna men det är ju en annan fråga.
Min trefas 180A esab svetsar betydligt bättre än den lilla enfas 90A stanley jag hade innan (men det gör även jag så däri ligger nog en inte oväsentlig del av skillnaden) men skillnaden är mindre än jag förväntade mig. Hållbarhet och andrahandsvärde är nog större faktorer än hur bra svetsfogarna blir för de maskiner du jämför.

Edit: Om du ska svetsa på de högre strömstyrkorna blir det kanske större skillnad men det du nämner kräver inte hög ström.
 
Redigerat:
Jag köpte en Kempoi Minarcmig 200, underbar enfasmaskin som bränner fantastiskt. Sved när jag köpte den men det gör man bara en gång. Kan lova dig att du inte ångrar dig när du väl använder den.
Verktygsbudgetar är till för att krossas
 
Enda fördelen med trefas är att dom kan leverera mer effekt = svetsa tjockare.

En t.ex. Esab caddy mig är utmärkt som hobbysvets
 
Min förra svets va en helvi 183 Trefas 6495 kr klockren enda jag bytte på den på 10 år va trådmotorn
 
Jag har ingen mig men enligt kamrater som migsvetsar skall en mig vara stor och dyr om den skall duga till någonting. Min farbror skaffade en enfas Kemppi mig (deras billigaste modell) men den är helt värdelös.

Det skall vara väldigt stor trådmatning och strömstyrka så fort man ger sig på något grövre svetsarbete än bilplåt.
Bilplåt kräver goda svetsegenskaper och det innebär också en dyr mig.

Själv svetsar jag bara med stickor och lejer på bilplåtssvetsandet. Jag har mer nytta av en bra sticksvets än av en dålig mig och mina pengar räcker inte till en bra mig.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Jag kan bara utgå från de erfarenheter jag har av Rallymig 161 men den kan definitivt svetsa hyfsat grovt gods. Utan att vara i närheten av maxinställningarna så var det inga som helst problem att bränna igenom 3 mm stål i alla fall, manualen hävdar 6 mm som max.

Som jag har uppfattat det så verkar det vara en skillnad på de äldre transformatorsvetsarna (aka blytunga) där trefas var ett krav för att få nån vettig kraft ur svetsen och moderna inverters.
Stora märken som just Migatronic, ESAB och Kemppi har alla inverters runt 160-200A som de rekommenderar för generalist och underhållsarbeten.

De största fördelarna med inverter svetsarna är just att de blir mindre och lättare. Med 5Kg tråd i så ligger fortfarande under 20Kg, dvs går att ta i axelremmen och bära dit jag behöver den för tillfället. Sen "fuskar" jag och kör med flusstråd i så jag har ingen gas att bära runt på heller. Att man sen bara kan koppla på rätt kablar, trycka på en knapp och svetsa pinne, ja det är en bonus. - Ska gå att svetsa tig med en tllsats också
 
Hej! Den svets som ditt produktblad hänvisar till är en ren rörtrådssvets. Alltså varken MIG eller MAG. Det betyder att tråden är flussfylld, och du använder inte gas, varken CO2 eller Argon. För att konvertera den till MIG el. MAG, måste du köpa till tillbehörssatsen som innehåller gasautomatik och magnetventil, montera får du tydligen göra själv. Dessutom måste du köpa lämplig regulator och hyra el. köpa lämplig gasflaska. Ingvar
 
Ja gaslös mig är ju ingen höjdare. I synnerhet inte på bilplåt......
 
G gronfelt skrev:
Jag har beställt en synergis enfas-svets från Telwin, Technomig 210 Dual Synergic.

Sen har jag läst runt en massa på olika forum och dragit ett par slutsatser: Många anser att man ska köra trefas om man kan (vilket jag kan) och att man bör välja en etablerad tillverkare. Så nu har jag fått beslutsångest.

Är det fortfarande så, även med moderna svetsar, att trefas är att föredra och ger bättre resultat och enklare användning? Jag är total nybörjare, så enklare användning är i allra högsta grad intressant för mig. [bild]

Jag har sonderat marknaden för trefas-svetsar och intressantast för min del verkar ESAB Origo Mig C170, som kostar 9 500 kr på Jula. Jag vill helst inte gå över 10 000 kr (Telwin-svetsen kostar 8 200 ungefär). Är det värt att skicka tillbaka Telwin-svetsen och byta till ESAB:en istället? Hur står sig Telwin jämfört med ESAB kvalitetsmässigt?

Tänkt användningsområde är bilplåt och andra reparationer på bil, samt lite allmänt hobbysmide.
För under 10,000 kan man få en 170A minarc mig Kemppi också, mellan 10-11 tusen så hittar man 200A modellen för på specialpris. Jag tror dessa är de bästa svetsarna i prisklassen. Fast jag kör på begagnat, har en 300A kemppi från 90 talet, pinn och TIG.

ESAB brukar väl va bra men dom har mera av deras billigare modeller tillverkade i Kina och andra låglöneländer och att betala ESAB pengar för kinasvets det känns ju inte så roligt, då finns det biligare alternativ.

Kemppi tillverkar alla svetsar och majoriteten av komponenterna i Finland, vissa saker har dom en fabrik i Indien för. Så det är större andel "inhemskt" (jag är ju från finland).
 
Esabs svetsar görs framförallt i Polen, Kina och lite mer industriella varianter i Sverige. Var dom tillverkas någonstans har ingenting med kvalitet att göra men en del modeller är inte topp notch. (Buddy är esab svetsen man inte ska köpa)
 
  • Gilla
gixxsu och 1 till
  • Laddar…
H
Fick bra pris på svets via jobbet nu så jag köpte mig en esab rebel.
Helt guld svets.
Kan man köra det mesta.
Har bytt stål på skopan till traktorn utan problem.
Är bara välja om man vill köra pinne eller mig
 
Rebel är trevlig, synd att den är så dyr bara. För övrigt utvecklad i USA och Tillverkad i kina.

Renegade är smidig och riktigt bra också (helt ny modell), synd att den saknar mig/mag
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Esabs svetsar görs framförallt i Polen, Kina och lite mer industriella varianter i Sverige. Var dom tillverkas någonstans har ingenting med kvalitet att göra men en del modeller är inte topp notch. (Buddy är esab svetsen man inte ska köpa)
Det är väl en personlig värdefråga men för mig är det en viktig faktor så jag lägger ut den infon så får folk besluta själva om det är något dom bryr sig i.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
För under 10,000 kan man få en 170A minarc mig Kemppi också, mellan 10-11 tusen så hittar man 200A modellen för på specialpris. Jag tror dessa är de bästa svetsarna i prisklassen. Fast jag kör på begagnat, har en 300A kemppi från 90 talet, pinn och TIG.

ESAB brukar väl va bra men dom har mera av deras billigare modeller tillverkade i Kina och andra låglöneländer och att betala ESAB pengar för kinasvets det känns ju inte så roligt, då finns det biligare alternativ.

Kemppi tillverkar alla svetsar och majoriteten av komponenterna i Finland, vissa saker har dom en fabrik i Indien för. Så det är större andel "inhemskt" (jag är ju från finland).
ESAB säljer inga Kinesiskt utvecklade MIG/MAG i Europa öht så du kan vara ganska avslappnad på just den punkten. Den maskin som ligger närmast skulle ju vara en Esab Caddy Mig och då rekommenderar jag absolut att betala dom extra slantarna för 200i modellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.