Jag har skickat in bygganmälan för ett attefallshus/garage och nu efter 9 veckors väntan fick jag brev om att det behövde kompletteras och att svarstiden nu förlängs 4veckor.

"Ansökan är inte fullständig, vi vill att du skickar in följande handlingar:
-konstruktionsritningar"

I min ansökan hade jag bifogat plan, -sektion, situationsritningar. nybyggnadskarta, kontrollplan och 2st konstruktionsritningar enligt bilden nedan. Vad kan det vara mer dom vill ha in? Är det komplett ritning på takstolarna tro? Eller duger inte mina konstruktionsritningar? Dom är ju amatörmässiga men vad saknas?

Omöjligt att komma fram på telefon till nån handläggare.

• Två tekniska konstruktionsritningar av detaljer för attefallshus, med mått och materialspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsritningar innehåller ofta beräkningar, vilka laster som konstruktionen ska klara.
Varför bifogade du inte takstolsritningarna i ansökan? Den hade jag definitivt skickat med/kompletterat med.

Takstolsritningar får jag först när jag beställer takstolarna och jag vill inte beställa dom innan jag vet om jag får bygglov. Moment-22.

Då hade jag pratat med en annan tillverkare av takstolarna.
Vi fick offert på våra takstolar, betalade 10kkr för konstruktionsritningarna och lämnade in dessa i vår ansökan.
Jag råder dig att göra likadant.

Haha, har nu fått tag i bygglovshandläggaren och det var mänskliga faktorn som kryssat i fel ruta. Det räcker med de konstruktionsritningar jag hade skickat in förut. Blir en tidig fredagsöl.

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.