17 257 läst · 26 svar
17k läst
26 svar
Hur byggdes en fastighet från 1930-talet? Ge mig tips inför renovering :-)
Hej! Som rubriken lyder så är frågan.. Vilka metoder användes för att bygga ett flerbostadshus från 1930-talet? Vilka "överraskningar" kan jag vänta mig?
Föreningen har nyligen bytt stammar, både el och vatten, så badrummet är i toppskick.
I dagsläget är det en etta - ca 41 kvm med separat - ordentligt kök och en takhöjd på 2730 mm. Tanken är att sedan bygga om den till en tvåa med litet sovrum och kök med öppen planlösning mot vardagsrum.
Några frågor för den kunnige:
Tak/Golv:
- Hur är materialen i Tak/Golv? Är där betong under parketten eller träreglar och sand/ spån?
- Hur kan jag hantera ett golv fullt med sand och reglar Isåfall? Lägga golvspån och golvgips och låta sanden vara kvar?
-Vad kan jag förvänta mig av innertaket? Kan jag fästa upp reglar direkt i tak för en ev. taksänkning för spotlights eller måste jag isåfall fästa allt i väggarna? Är det dumt att sänka taket ca 7-8 cm, och bättre att försöka putsa upp det befintliga taket som idag är dåligt som fan i framförallt hallen? Idag är där rundade innerhörn mellan väggar och tak.
Väggar:
Har några tunna innerväggar på ca 100 mm. Förhoppningen är att inga av de inre väggarna är bärande. Har tänkt ta upp en öppning för dörr i en av väggarna för det framtida sovrummet.. Är det ok att ta upp öppning även i bärande vägg om detta förstärks på något sätt i själva öppningen? Typ en stålbalk/ram?
EL:
Jag kommer även att fräsa in nya vp-rör i hela lägenheten för el, då det idag är helt värdelös el i lägenheten. Kan man putsa igen dessa spår sedan med vanlig gipsputs eller ska det vara någon speciel puts för gamla hus? Tänker mest så man inte får sprickor med olika material i efterhand.. (Detta är också praktiskt enklare om jag har ett sänkt tak då jag kan göra eldragningen i taket.)
Bomba på med allt nyttigt och info ni har! Ska bifoga lite fler bilder imorgon!
Föreningen har nyligen bytt stammar, både el och vatten, så badrummet är i toppskick.
I dagsläget är det en etta - ca 41 kvm med separat - ordentligt kök och en takhöjd på 2730 mm. Tanken är att sedan bygga om den till en tvåa med litet sovrum och kök med öppen planlösning mot vardagsrum.
Några frågor för den kunnige:
Tak/Golv:
- Hur är materialen i Tak/Golv? Är där betong under parketten eller träreglar och sand/ spån?
- Hur kan jag hantera ett golv fullt med sand och reglar Isåfall? Lägga golvspån och golvgips och låta sanden vara kvar?
-Vad kan jag förvänta mig av innertaket? Kan jag fästa upp reglar direkt i tak för en ev. taksänkning för spotlights eller måste jag isåfall fästa allt i väggarna? Är det dumt att sänka taket ca 7-8 cm, och bättre att försöka putsa upp det befintliga taket som idag är dåligt som fan i framförallt hallen? Idag är där rundade innerhörn mellan väggar och tak.
Väggar:
Har några tunna innerväggar på ca 100 mm. Förhoppningen är att inga av de inre väggarna är bärande. Har tänkt ta upp en öppning för dörr i en av väggarna för det framtida sovrummet.. Är det ok att ta upp öppning även i bärande vägg om detta förstärks på något sätt i själva öppningen? Typ en stålbalk/ram?
EL:
Jag kommer även att fräsa in nya vp-rör i hela lägenheten för el, då det idag är helt värdelös el i lägenheten. Kan man putsa igen dessa spår sedan med vanlig gipsputs eller ska det vara någon speciel puts för gamla hus? Tänker mest så man inte får sprickor med olika material i efterhand.. (Detta är också praktiskt enklare om jag har ett sänkt tak då jag kan göra eldragningen i taket.)
Bomba på med allt nyttigt och info ni har! Ska bifoga lite fler bilder imorgon!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det vanligaste sättet att bygga flerbostadshus på 1930-talet, åtminstone om det gällde ett modernt funkishus, var med en bärande stomme i murtegel och bjälklag i armerad betong. Icke bärande mellanväggar gjordes antingen i tegel (halvsten) eller med massivt trä (spontad plank). Om det är det gula huset på bilden, så är det mer ett hus i tjugotalsklassicism. Detta kan återspeglas i ett mer gammaldags sätt att framför allt bygga bjälklagen. De skulle som alternativ till betongen kunna bestå av en kombination av stål- och träbalkar. I så fall är taket undertill puts på rörning (vassmatta). Huset på bilden har bärande väggar i murtegel. Tjockare längst ner och sedan avsmalnande, dock aldrig tunnare än helsten. Tegelväggar är alltid putsade. Mellanväggar av plank har normalt puts på rörning på utsidorna. Även om bjälklagen är gjutna är golven troligen uppreglade. Parkettgolv är lagda på ett undergolv av spontade golvbrädor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 739 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 739 inlägg
Sanden och reglarna är nog föreningens egendom så utan lov från styrelsen får du inte röra dem. Sand är bra på att dämpa stegljud.MasSimon skrev:
Så tunna väggar är nog inte bärande.MasSimon skrev:Har några tunna innerväggar på ca 100 mm. Förhoppningen är att inga av de inre väggarna är bärande. Har tänkt ta upp en öppning för dörr i en av väggarna för det framtida sovrummet.. Är det ok att ta upp öppning även i bärande vägg om detta förstärks på något sätt i själva öppningen? Typ en stålbalk/ram?
Det går att ta bort bärande väggar på det sättet om du får lov från styrelsen och söker bygglov/gör bygganmälan.
Var rädd om originalskick, det är värt mycket om man upplever bostaden som tidstypisk, vilket den inte blir med spottar och utan hålkärl (de rundade hörnen).MasSimon skrev:-Vad kan jag förvänta mig av innertaket? Kan jag fästa upp reglar direkt i tak för en ev. taksänkning för spotlights eller måste jag isåfall fästa allt i väggarna? Är det dumt att sänka taket ca 7-8 cm, och bättre att försöka putsa upp det befintliga taket som idag är dåligt som fan i framförallt hallen? Idag är där rundade innerhörn mellan väggar och tak.
Vet du hur högt det är i tak? Hus från den tiden kan ha rätt lågt i tak.
När det gäller el är det ju bra att kolla upp om den är omdragen och hur stor säkring du har till lägenheten innan du planerar för stora utbyggnader av elen.
Många av dina frågor borde styrelsen kunna svara på för du är ju knappast den första som gjort större renoveringar i föreningen. Läs även in dig på stadgarna och eventuella regelsamlingar så du vet vad du är ansvarig för och vad föreningen är ansvarig för.
BirgitS skrev:Sanden och reglarna är nog föreningens egendom så utan lov från styrelsen får du inte röra dem. Sand är bra på att dämpa stegljud.
Så tunna väggar är nog inte bärande.
Det går att ta bort bärande väggar på det sättet om du får lov från styrelsen och söker bygglov/gör bygganmälan.
Var rädd om originalskick, det är värt mycket om man upplever bostaden som tidstypisk, vilket den inte blir med spottar och utan hålkärl (de rundade hörnen).
Vet du hur högt det är i tak? Hus från den tiden kan ha rätt lågt i tak.
När det gäller el är det ju bra att kolla upp om den är omdragen och hur stor säkring du har till lägenheten innan du planerar för stora utbyggnader av elen.
Många av dina frågor borde styrelsen kunna svara på för du är ju knappast den första som gjort större renoveringar i föreningen. Läs även in dig på stadgarna och eventuella regelsamlingar så du vet vad du är ansvarig för och vad föreningen är ansvarig för.
Tack för svaren!BirgitS skrev:Sanden och reglarna är nog föreningens egendom så utan lov från styrelsen får du inte röra dem. Sand är bra på att dämpa stegljud.
Så tunna väggar är nog inte bärande.
Det går att ta bort bärande väggar på det sättet om du får lov från styrelsen och söker bygglov/gör bygganmälan.
Var rädd om originalskick, det är värt mycket om man upplever bostaden som tidstypisk, vilket den inte blir med spottar och utan hålkärl (de rundade hörnen).
Vet du hur högt det är i tak? Hus från den tiden kan ha rätt lågt i tak.
När det gäller el är det ju bra att kolla upp om den är omdragen och hur stor säkring du har till lägenheten innan du planerar för stora utbyggnader av elen.
Många av dina frågor borde styrelsen kunna svara på för du är ju knappast den första som gjort större renoveringar i föreningen. Läs även in dig på stadgarna och eventuella regelsamlingar så du vet vad du är ansvarig för och vad föreningen är ansvarig för.
Jag kommer givetvis ta upp alla eventuella ombyggnader med styrelsen sedan och planera allt med dom.
El-stammar fastighet är nyligen bytta och jag har en ny elcentral med 3x16 Ampere in, så el finns det gott om och jag är elektriker sedan tidigare med behörighet , så den biten löser jag lätt. Det som jag inte har tidigare erfarenhet av är just vilken typ av puts som bör användas för dom VP-rör som gjuts in. Invändigt i lägenheten så är där gamla ledningar med få uttag, tidigare ägare har här kompletterat med slarvigt klamrad EKK och uttag lite här och var..
Jag tänkte också som så att det är bäst och snyggast att bevara befintliga tak. I hallen idag så är där ett sänkt tak med 600x1200 Moelven skivor som tidigare ägare byggt på ett regelverk av trä upp-fäst i väggar, detta tänkte jag riva oavsett vad som kommer där sedan.. Takhöjden i övriga rum är 2,75 meter.
Här kommer lite fler bilder från lägenheten
Huset påminner snarare som du nämner om 1920-tal. Kollade på en del bilder från just 1920-talshus och dom är alla väldigt lika detta, speciellt med tanke på takhöjd och de små fönstren?J justusandersson skrev:Det vanligaste sättet att bygga flerbostadshus på 1930-talet, åtminstone om det gällde ett modernt funkishus, var med en bärande stomme i murtegel och bjälklag i armerad betong. Icke bärande mellanväggar gjordes antingen i tegel (halvsten) eller med massivt trä (spontad plank). Om det är det gula huset på bilden, så är det mer ett hus i tjugotalsklassicism. Detta kan återspeglas i ett mer gammaldags sätt att framför allt bygga bjälklagen. De skulle som alternativ till betongen kunna bestå av en kombination av stål- och träbalkar. I så fall är taket undertill puts på rörning (vassmatta). Huset på bilden har bärande väggar i murtegel. Tjockare längst ner och sedan avsmalnande, dock aldrig tunnare än helsten. Tegelväggar är alltid putsade. Mellanväggar av plank har normalt puts på rörning på utsidorna. Även om bjälklagen är gjutna är golven troligen uppreglade. Parkettgolv är lagda på ett undergolv av spontade golvbrädor.
Är det köket som blir sovrum, eller hur går tankarna?
Det är ju absolut snyggast att renovera taket, den där rundningen är charmig. Takhöjden är ju inte tillräcklig för att bygga riktigt loft, men ett bra sätt att få mycket förvaring är ju att bygga en halvhög plattform för sängen med förvaring under.
Det är ju absolut snyggast att renovera taket, den där rundningen är charmig. Takhöjden är ju inte tillräcklig för att bygga riktigt loft, men ett bra sätt att få mycket förvaring är ju att bygga en halvhög plattform för sängen med förvaring under.
J justusandersson skrev:Det vanligaste sättet att bygga flerbostadshus på 1930-talet, åtminstone om det gällde ett modernt funkishus, var med en bärande stomme i murtegel och bjälklag i armerad betong. Icke bärande mellanväggar gjordes antingen i tegel (halvsten) eller med massivt trä (spontad plank). Om det är det gula huset på bilden, så är det mer ett hus i tjugotalsklassicism. Detta kan återspeglas i ett mer gammaldags sätt att framför allt bygga bjälklagen. De skulle som alternativ till betongen kunna bestå av en kombination av stål- och träbalkar. I så fall är taket undertill puts på rörning (vassmatta). Huset på bilden har bärande väggar i murtegel. Tjockare längst ner och sedan avsmalnande, dock aldrig tunnare än helsten. Tegelväggar är alltid putsade. Mellanväggar av plank har normalt puts på rörning på utsidorna. Även om bjälklagen är gjutna är golven troligen uppreglade. Parkettgolv är lagda på ett undergolv av spontade golvbrädor.
Ja sovrummet är tänkt att bli ett litet där köket är idag. med ingång från vardagsrummet ( bifogar en ungefärlig bild..)Anna_H skrev:Är det köket som blir sovrum, eller hur går tankarna?
Det är ju absolut snyggast att renovera taket, den där rundningen är charmig. Takhöjden är ju inte tillräcklig för att bygga riktigt loft, men ett bra sätt att få mycket förvaring är ju att bygga en halvhög plattform för sängen med förvaring under.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Förekomsten av hålkälslister i övergången mellan tak och väggar talar för ett tak med puts på rörning (alltså inte betong). Försök inte fräsa in några VP-rör där. Heller inte i väggar som har samma utförande. Enda chansen vid sådana väggar är nog längst ner intill golvet bakom sockellisten. Putsade tegelväggar däremot klarar en infräsning.
Mäklarritningen som du bifogat är värdelös när det gäller att bedöma mellanväggarnas status. Bättre då att mäta, knacka eller provborra. En putsad halvstens tegelvägg bör vara ca 15 cm tjock. En plankvägg 10-11 cm.
Mäklarritningen som du bifogat är värdelös när det gäller att bedöma mellanväggarnas status. Bättre då att mäta, knacka eller provborra. En putsad halvstens tegelvägg bör vara ca 15 cm tjock. En plankvägg 10-11 cm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 739 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 739 inlägg
Köks- och hallgolvet är ju rätt nytt så du får kolla hur de har löst golvläggningen där. I sovrummet borde väl golvet kunna återanvändas, men i köket kan du ju byta ut det mot tidstypisk linoleummatta om du vill. Stavparketten måste ju vara kvar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 739 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 739 inlägg
Det ska inte vara tilluft i kök.Z ZipLock skrev:
I Stockholm är det väldigt många som gör om kök med matplats till kök med separat sovrum på i stort sett samma sätt som TS planerar. Oftast öppnar man upp köket mot vardagsrummet så att man får in ljus därifrån, eller överljus i sovrumsväggen.
Jag skulle nog i så fall ta bort hela väggen mellan köket och vardagsrummet också så man får en "modern" öppen planlösning och får in mer ljus. Den köksvrån kan nog kännas lite kyffig om man inte får in något ljus alls.
Det var också vanligt i äldre sekelskifteshus, så man fick ett kallskafferi innan kylskåpens tillkomst. Förutsatt att det inte gjorts några stora ändringar skulle det i så fall vara till vänster om köksfönstret. Nu ser vi ingen bild på det hörnet men den är säkert igensatt redan så det behöver nog inte TS bry sig om. För att dessa gamla kåkar ska klara OVK:n så brukar man istället ta upp tillluftsventiler i fönsterkarmarna. Jag ser också att så är gjort på en av bilderna.Z ZipLock skrev:
Edit: på gatubilden ser man dessutom tydligt att det verkar sitta en friskluftsventil till vänster om det som sannolikt är köksfönstren.
Redigerat: