Har lite bekymmer...
Isen har gått hårt åt cementringarna genom åren, som är fundameneten till båthuset.
Någon som har förslag på att göra och gissning på vad det är för pengar vi pratar om...?
Isen har gått hårt åt cementringarna genom åren, som är fundameneten till båthuset.
Någon som har förslag på att göra och gissning på vad det är för pengar vi pratar om...?
Jag funderar på om det skulle gå att dra upp huset på land och lyfta dit nya plintar och sedan sätta huset på plats igen.
Såvitt jag kan förstå borde du ha plintar som är formade som en stympad pyramid eller stympad kon så att tyngdpunkten kommer lägre ned. Som de står nu kan tyngdpunkten i värsta fall vara ovanför vattenytan eftersom betongen under vatten förlorar nästan halva sin vikt. Inte konstigt att de är ostadiga.
Dessutom har koniska eller pyramidformade plintar den fördelen att isen lossnar lätt från dem med stigande vattenstånd. Då minskar risken att de välter. Att isen biter fast i dem med sjunkande vattenstånd leder bara till att de pressas fast ännu bättre i sjöbottnen.
Det är ju svårt att få byggnadstillstånd för båthus numera så var rädd om ditt båthus!
Såvitt jag kan förstå borde du ha plintar som är formade som en stympad pyramid eller stympad kon så att tyngdpunkten kommer lägre ned. Som de står nu kan tyngdpunkten i värsta fall vara ovanför vattenytan eftersom betongen under vatten förlorar nästan halva sin vikt. Inte konstigt att de är ostadiga.
Dessutom har koniska eller pyramidformade plintar den fördelen att isen lossnar lätt från dem med stigande vattenstånd. Då minskar risken att de välter. Att isen biter fast i dem med sjunkande vattenstånd leder bara till att de pressas fast ännu bättre i sjöbottnen.
Det är ju svårt att få byggnadstillstånd för båthus numera så var rädd om ditt båthus!
Redigerat:
Jag har varit med och renoverat några äldre båthus där stenkistorna rasat under huset. Alltså ungefär samma problematik, men annan grundläggning. Då har vi lyft husen med domkrafter och kilat in pallning på resterna av de gamla stenkistorna så huset blir rakt igen. Sedan har vi avlastat en stenkista i taget med stämp medans vi rivit den gamla kistan och timrat nya stenkistor på plats under huset. Kanske inte de snyggaste stenkistor jag sett på grund av det minst sagt bökiga jobbet att timra under ett hus med en massa stämp i vägen, men tillräckligt bra har det blivit i alla fall. Oftast brukar det gå att bygga klart nedre delen av kistan på land och sedan sänka den på plats och avsluta med att pula in de sista varven på plats under huset.
Kostar inte så värst mycket att bygga på det viset, men det tar en väldig tid. Både träd och sten brukar ju finns lokalt. Blir mycket snyggare än betongringar också.
Kostar inte så värst mycket att bygga på det viset, men det tar en väldig tid. Både träd och sten brukar ju finns lokalt. Blir mycket snyggare än betongringar också.
PNOs ide låter mycket bättre än min.
Om man vidareutväcklar den så kan man timra stenkistorna helt färdiga på land innan man numrerar och flyttar ut dem i vattnet så blir det bekvämare arbete och en snyggare timring.
Jag har fått lära mig att stenkistor skall ha slätknutar och smalna uppåt av de samma orsakerna som jag beskrev.
Om man vidareutväcklar den så kan man timra stenkistorna helt färdiga på land innan man numrerar och flyttar ut dem i vattnet så blir det bekvämare arbete och en snyggare timring.
Jag har fått lära mig att stenkistor skall ha slätknutar och smalna uppåt av de samma orsakerna som jag beskrev.
Det ni beskriver låter både sunt, logiskt,proffsigt och håller över tiden.
Problemet jag har, är att kunskapen eller kunnandet att genomföra det själv inte finns, utan måste köpa tjänsten.
Vad tror ni tidsåtgången skulle vara och vad är rimlig, köra fastpris eller timme...
Problemet jag har, är att kunskapen eller kunnandet att genomföra det själv inte finns, utan måste köpa tjänsten.
Vad tror ni tidsåtgången skulle vara och vad är rimlig, köra fastpris eller timme...
Var plintens tyngdpunkt hamar är tämligen ointressant. Lasten den bär är ändå avsevärt större. Inget förlorar vikt för att det hamnar i vatten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Håller med om ”rätt” sätt att göra saker på, men slänger ändå in en konträr tanke: Hur länge tror du att cementringarna stått innan de slagit sig så illa att de måste riktas om? Jag gissar på att vi pratar ganska många år.
Jag skulle därför i första hand (eller parallellt med en förfrågan modell gör-om-gör-rätt) undersöka vad det kostar att få någon att muddra under och rikta om cementrören.
Har ingen aning om kostnaden, men se till att få tag på någon som är van att jobba i vatten (med bryggor exempelvis). Säkerligen är det dyrare än billigaste offerten du kan få, men det ska ju bli rätt också...
Jag skulle därför i första hand (eller parallellt med en förfrågan modell gör-om-gör-rätt) undersöka vad det kostar att få någon att muddra under och rikta om cementrören.
Har ingen aning om kostnaden, men se till att få tag på någon som är van att jobba i vatten (med bryggor exempelvis). Säkerligen är det dyrare än billigaste offerten du kan få, men det ska ju bli rätt också...
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Finns en del firmor som gör just sådant arbete, beror på vårt man bor men i Gävleborg vet jag 2st duktiga som renoverar och bygger bryggor och sjöbodar.
Jag har själv byggt 2st stenkistor och det är en hel del jobb men inte så svårt om man är händig och förstår principen.
Om du låter någon göra jobbet så gissar jag ca 40 tusen per kista eller 1500-2000kr timmen Men på ett sådant jobb vill man ha ett fast pris för allt
Jag har själv byggt 2st stenkistor och det är en hel del jobb men inte så svårt om man är händig och förstår principen.
Om du låter någon göra jobbet så gissar jag ca 40 tusen per kista eller 1500-2000kr timmen Men på ett sådant jobb vill man ha ett fast pris för allt
Vilka företag i Gävleborg tycker du är duktiga på att renovera sjöbodar? Behöver hjälp med stenkistor mm till sjöbod mellan Gävle och Söderhamn.
holmberg87 skrev:Finns en del firmor som gör just sådant arbete, beror på vårt man bor men i Gävleborg vet jag 2st duktiga som renoverar och bygger bryggor och sjöbodar.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Hej! Tar tacksamt emot tips på de byggfirmor du nämner är duktiga på sjöbodar, om du vill dela. Hälsningar AnnaCarinholmberg87 skrev:Finns en del firmor som gör just sådant arbete, beror på vårt man bor men i Gävleborg vet jag 2st duktiga som renoverar och bygger bryggor och sjöbodar.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Skulle också vilja ha namnen på firmorna i Gävleborg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg