Håller på att renovera ett rum på bottenvåningen. Golvet ska ha en heltäckningsmatta. Det är platta på mark med underliggande isolering och ingjuten GV. På golvet ligger idag åb-plast, foam, laminatgolv. Det är en rygg på laminatgolvet ca 5 mm hög tvärs över rummet. Okänt varför, skräp under, ojämn platta, överlappande foam...

Nu till frågorna:

Ska jag riva golvet och lägga textilmattan direkt på betongplattan (vilket den i sig ska klara enligt spec)?

Eller ska jag riva golvet, lägga typ golvspån och sen textilmattan?

Eller ska jag gå enklaste vägen och bara rulla ut mattan direkt på laminatgolvet?

Hur stor ojämnhet är det ok att lägga en matta över? Det behöver inte bli 100% perfekt, men det ska bli bra. Men jag slipper såklart gärna slipa/flytspackla om jag kan slippa... river jag golvet får jag dock veta svart på vitt vad ryggen beror på.

Tack för din kommentar!!

Du lär få varmare golv med mattan direkt på betongen med tanke på din gv.
Golvspån känns bara onödigt enligt mig
Alla modernare plattor är väl glättade så ytan lär vara slät och fin.

Hur ojämnt det är är väl mer en smaksak då en matta är just en matta

Robblund Robblund skrev:
Du lär få varmare golv med mattan direkt på betongen med tanke på din gv.
Golvspån känns bara onödigt enligt mig
Alla modernare plattor är väl glättade så ytan lär vara slät och fin.

Hur ojämnt det är är väl mer en smaksak då en matta är just en matta
Ok, tack. Jag river golvet och kikar.

Nu är jag nere på betongen.
Buktigheten är ungefär som jag sa innan. Ca +-5 mm på 1 m.

Funkar det för matta eller bör jag flyta golvet? Klarar man som hempulare att flyta det tillräckligt bra? Förslag på spackel?

Sen är det mindre lokala ojämnheter i ytan. Behöver dessa fyllas i med någon form av bruk eller ska jag bara strunta i dem?
Ett trälinjal mot betonggolv visar små ojämnheter, med en mätning av ca 5 mm skillnad över en meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en betonggolv med måttstock som visar ojämnheter i ytan, ca 5 mm på en meter.
Skapa konto
En tumstock ligger på en ojämn betonggolv vilket visar buktigheten som diskuteras.
Skapa konto

Tycker det ser bra ut, hur tjock matta ska du ha?
Har du ingen vanlig matta du kan prova med och se om det är något du stör dig på.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Tycker det ser bra ut, hur tjock matta ska du ha?
Har du ingen vanlig matta du kan prova med och se om det är något du stör dig på.
Bra tips. Får rulla ut en matta sen. Har börjat spackla väggar och tak nu, så det får bli sen!

Tror inte du kommer märke dessa håligheter
När mattan väl är på plats. Men som tidigare "prov gå" med någon annan matta.

• Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
S
Det är ju ingen platsmatta du ska lägga , där allt syns igenom , en heltäckningsmatta , klart beror på hur luddig den är . kommer att ta upp ojämnheter så du inte märker dom ,
Ska du limma den eller ligga löst spänd mot väggarna
Är det lite större hål kan du spackla jämt med biligt betongspackel , att golvet lutar lite är inte mycket att bry sig i , du har gått på det tidigare och haft obehag av det .
Flyta så måste du flyta hela golvet , lite överkurs , samt svårt för en lekman att få till det

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Hur går det med mått provandet?

Spacklar väggar och tak just nu. Så golvet är täckt. Får återkomma!

Robblund Robblund skrev:
Hur går det med mått provandet?
Nu är det klart. Golvet blev toppen i min mening! Jag dammsög som enda underarbete... Tack för er hjälp.
Nylagt grått golv och vägg med björnmönstrad tapet i ett hörn av ett rum.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.