B berne88 skrev:
Någon som förklara en sak för mig, tex var på Jula å fick deras robot, 1200kvm

Men hur blir det om man har 2000kvm tomt och köper den?
1200kvm är vad klipparen maximalt klarar av och många gånger får man räkna av ca 20%. Har du större gräsmatta kommer klipparen inte att klara av att klippa hela gräsmattan!
 
Sen är den största nackdelen (min åsikt och upplevelse) att den är jäklig kinkig med när den ska backa in i laddstationen.... Så missar den så brukar den gå ut i gräsmattan och råkar gå på slingan, då traskar den runt hela gräsmattan längsslingan. Så efter 2-3 misslyckaden så tar batteriet slut....
 
1200kvm i det här fallet är den yta klipparen maximalt kan hinna klippa om man kör den dygnet runt. Så har du 2000kvm gräsmatta så måste du köra klipparen dygnet runt och kan ändå få ojämnt klippt gräsmatta.

Man får alltid ta dessa angivelser med en nypa salt, det är väldigt beroende på hur enkel/komplicerad ens gräsmatta är osv - men i regel så är siffrorna baserade på best case scenario, så det är alltid klokt att överdimensionera när man köper robotklippare.
 
En robotklipparen vet inte hur många m2 den klipper. Den kör på så länge batteriet räcker eller tidschemat tillåter. En större yta än vad som klipparen är specificerad för betyder bara att du får en sämre klippt gräsmatta.
Du kan även råka ut för att signalen från begränsningskabeln blir för svag om du har har längre ledningslängd på en större tomt.
 
Min tuggar nu på andra säsongen. På något sätt går den nu ännu längre på en laddning än den gick förra året...den är ute exakt 2 timmar (klipper 2 timmar per dag) innan den vänder för att ladda. Enda undethåll hittils var ett jag fick vända och slipa upp knivar (är snål och bara slipar istället för att byta).

Ett tips: jag observerade vad som ledde till misslyckade dockningar och oftast var det inte att den gick snett på laddskenor utan att klippt/torkat gräs bildade hinna på släpkontakter som då inte fick kontakt med laddskenor vare sig klipparen dockade rakt eller inte.
Detta löste jag på följande sättet: jag tejpade en remsa med halkskyddstejp rakt över laddskenor (på dockningsstationen alltså) som släpkontakter passerar när klipparen dockar. På detta sättet rensas släpkontakter rent abrasivt av tejpen vid dockning och den senaste veckan har den dockat perfekt.

Så för att avrunda, klipparen är faktiskt prisvärd så länge man moddar bort idiotiska lösningar:

- Självgängande plåtskruvar i däcken (annars slirar hjulen vid krock den och laddar ur batteriet)
- Tillknycklad plast/papper under höjdinställningslocket (annars skallrar den)
- Bortkopplad summer (annars piper den i tid och otid)
- Förstärkningsnät i gräset framför dockningsstationen (annars gräver den så småningom grop i jorden vid vändning)
- 22mm halktejp över laddskenor för att slipa rent släpkontakter (annars beläggs släpkontakter med "lack" från avklippt gräs vilket leder till att klipparen inte tar laddning även om den backar rakt)


Allt som allt: typisk Kinaprodukt. Fundamenta är helt rätt (den klipper faktiskt bra, länge och snabbt), förstörd med dålig implementation (snurra-runt dockning med neråtplacerade laddkontakter som kräver periodisk underhåll är ren idioti. Det är ett lotteri om den dockar eller inte). De kunde ha löst det enkelt med V-format självcentrerande laddkontakt men traktorteknikern som fick uppdrag av centralkomitén att utveckla skiten hade otur när han tänkte)
 
  • Gilla
Micke0 och 1 till
  • Laddar…
Har en Meec Tool 800 från Jula
Vad betyder arr den kantklipper en gång / vecka? Har aldrig sett att den kantklipper (kantklippning betyder väl att den klipper ovanför hela begränsningskabel)
Kan jag beordra den att kantklippa? Hur vet han vilken dag han ska kantklippa? Fungerar kantklippning bara om jag programerar daglig klippning?
Jag brukar bara programera vanlig klippning 2 dagar/vecka...
 
G Gabor Sved Kapetz skrev:
Svarar utan att veta,men jag tror att det menas att en gång i veckan börjar den med att följa slingan ett varv runt och på såvis kantklippa. Separat inställning är hur långt över slingan den ska gå när den klipper.
 
Någon som ver hur
E1800 står sig mot julas?
 
Jag har precis "pimpat" min inför tredje säsongen genom att köpa och installera tredje gränsgivare.

Jag har nämligen märkt att klipparen tilläts att gå betydligt längre över tråden ifall den kom snett från höger, jämfört med snett från vänster eller rakt på. Rent praktiskt innebär det att den ibland rymde ifall marken var halkig och den råkade komma snett från höger.

Efter att ha öppnat klipparen upptäckte jag att någon klyftig kines har sparat pengar på att helt sonika låta bli montera högra trådgivaren! Den i mitten och vänstra fanns, men kom klipparen från "fel håll" fick den kliva över ganska långt tills någon av andra två givarna märkte att kabeln var nära.

Köpte en ny givare på Internet och monterade (tredje kabel finns på plats men är inte inkopplad i något). Vips så vänder den lika bra från höger som från vänster.

Nu får vi se om den klarar ett år till...
 
  • Robotgräsklippares insida med nyinstallerad gränsgivare markerad med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Micke0 och 5 till
  • Laddar…
Så ser den ut original (detta är bild på Rustas tagen från annan tråd, men samma skit). Notera att högergivaren inte är monterad här heller. Det funkar men ifall marken är blöt och man råkar träffa med rätt vinkel glider maskinen med låsta hjul över tråden och hamnar på andra sidan. Trådarna är där så det är bara att köpa och eftermontera. Fattar inte att de snålade in på sådan skitsak...

 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Blev så trött på att meecen ska ladda på undersidan. Det är alltid massa gräs och kladd på laddkulorna, och så ligger det ofta massa skräp på laddplattorna oxå .Vet inte hur många ggr jag fick hämta klipparn på tomten för att han har försökt gång på gång att ladda men ej lyckats .
Nu har jag Frankensteinat lite och flyttat upp laddningen på toppen istället. Nu lyckas han ladda 9 av tio ggr. Den gången han missar kommer han snett på laddstationen och börjar om. Den brukar lyckas andra gången. Ska bli kul och se om detta kommer funka under sommaren.
Modifierad robotgräsklippare med uppåtriktad laddningsmekanism vid en laddningsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Grannen fick min Meec klippare efter att jag köpte annan.
Nu när han försöker få igång den blinkar stationen rött, lossar man ena änden av slingan lyser den blått åtminstone ibland.
Jag mätte hans slinga och fick 2 ohm så slingan är ok.
Någon som haft detta problem och vet vad det kan vara?
Felet verkar ligga i laddstationen.
Jag bytte den interna slingan i laddstationen för kanske 2 år sedan och den påverkar bara dockningen så den är det inte.
 
Kan det vara någon transistor som gett upp i förstärkardelen för slingsignalen?
 
Efter vintern visar min Fel 1 - Fel vid självkontroll av mikrostyrenhetens kärna.
Någon som provat debugporten?
 
F frlise skrev:
Kan det vara någon transistor som gett upp i förstärkardelen för slingsignalen?
Javisst var det en transistor som gått sönder, helt bränd.
Skulle tro att det beror på att han hade anslutit en slinga på ungefär 2m när han skulle ställa den på laddning under vintern, han trodde den behövde det för att ladda.

Nu är frågan vad det är för transistor, det går inte att läsa på den.
Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.