Hej
Har ett garagegolv som tidigare är behandlat med någon typ av olja tror jag, vissa ställen har kvar en glansig yta. Andra är det bortslitet på samt en stor oljefläck efter en bil.
Annars är det väldigt slätt och fint.

Jag vill fräscha upp garaget och gärna måla då det antagligen blir billigare än klinkers.(och lättare)
Men kan man lägga Biltemas epoxy på detta eller hur behandlas det innan?

hsd
Kraftigt avfettningsmedel ,borste och hett vatten
Jag hade ett liknande garagegolv på 80-talet, färghandlarna sa att man aldrig får bort oljan...
Fick tag på en avfettning, nave42, böandade 50/50 med hett vatten borstade och spola tent med hett vatten, när det hade torkat.lackade jag flinggolv och det var i utmärkt skick tjugo år senare då jag flyttafe vidare

hsd hsd skrev:
Kraftigt avfettningsmedel ,borste och hett vatten
Jag hade ett liknande garagegolv på 80-talet, färghandlarna sa att man aldrig får bort oljan...
Fick tag på en avfettning, nave42, böandade 50/50 med hett vatten borstade och spola tent med hett vatten, när det hade torkat.lackade jag flinggolv och det var i utmärkt skick tjugo år senare då jag flyttafe vidare
Behöver man köra primer för epoxyfärg på betong eller bara rolla rätt på?

hsd
Jag rollade på utan primer

Kört med avfettning på oljefläckarna och diskmedel på resten av golvet.
Men tycker det är en hinna oavsett vart jag kollar och att vattnet nästan pärlar sig.
Kanske är avfettningen eller så är det oljan i golvet.
What tog do?

• Oljefläck på betonggolv med vattnets pärlning runtom, tydande på oljeavvisande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vått verkstadsgolv med oljefläckar och en hinna som får vattnet att pärla sig.
    Skapa konto
  • Ett verkstadsgolv med oljefläckar och en hinna, verkar vattenavvisande efter rengöring.
    Skapa konto
hsd
Vad för avfettning, den verkar inte ha avfettat tillräckligt

Bara öst på med yes på golvet. Och på fläckarna bilavfettning

hsd
Det funkar inte, Du måste använda ett kraftigt avfettningsmedel som verkligen löser och lyfter oljan från golvet

Jag skulle avfettat med apelsinolja och sen skurat av med ipa. Då bör du fått bort all olja

L Lutte skrev:
Jag skulle avfettat med apelsinolja och sen skurat av med ipa. Då bör du fått bort all olja
iPa? Apelsinolja?

hsd
Det finns avfettning och rengöringsmedel med citrusolja som är avfettande, dock vet jag inte hur effektiva dessa är
Kolla med färg och kemikaliehandeln
Verkar som nave 42 inte finns längre, den var väl för effektiv
Jag har ingen bra ersättare att rekommendera

Ipa, indian pale ale kan det stå för men nu är det en förkortning av isopropanolalkohol som är ganska ruggigt att rengöra med.

Sen apelsinolja är en form av avfettning, den kan användas till all möjlig form av rengöring beroende på hur starkt man blandar det, går även att etsa plåttak innan målning med det.

hsd hsd skrev:
Det finns avfettning och rengöringsmedel med citrusolja som är avfettande, dock vet jag inte hur effektiva dessa är
Kolla med färg och kemikaliehandeln
Verkar som nave 42 inte finns längre, den var väl för effektiv
Jag har ingen bra ersättare att rekommendera
Var på färgaffären och de ringde upp någon på hagmans. De svarade att antagligen är det oxanoljs som har varit på golvet. Och enda sättet är att slipa av det med diamantslip för att få bort det...

Nya bekymmer, målat en annan del av garaget mer epoxy färg två lager. Sedan ett med klarlack.
Sedan kom det inatt ett helt oförberett regnväder så har runnit in vatten på klarlacken.
Plus skvätt in lite skit som sitter i lacken.

Är det bara måla över med epoxyfärg igen och ny klar lack?

Gör mig snart olycklig på det jävla golvet..
Hyrde slip. Stått i ca 8h med damm och allt vad det innebär två fulla skottkärror med betongdamm har ja kört ut.
Likförbannat när jag ska spola bort dammet efter allt är slipat så pärmar sig vattnet...
Nu skiter jag i det utan målar så får det bli som det blir...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.