Hej!
Jag har ett problem med hur jag skall fixa ovanför köksskåpen. Tidigare så hade jag en plåtgrej som täckte röret, denna går dock inte att sätta dit längre pga att färglagren från taket har satt stopp för det... + det är sjukt fult.
Nu vill jag ha tips på lösningar för att fixa till där uppe på ett schysst sätt! Jag har inte tapetserat och fixat där bakom ännu, så det kan tas i beräkning. Luckorna skall få dekorplast i vit/grå träimitation.

Det jag tänkt på hittills är att sätta en platta längst med hela väggen, alt att man målar röret i någon häftig färg..
Vad tycker ni? Vad har ni för tips?

Sätt en passbit/ täcksida hela skåpsbredden och avsluta med en taklist, du slipper röret och den damgömma som är ovanpå skåpen och det blir å se mer "inbyggt" ut.

Mazen Mazen skrev:
Sätt en passbit/ täcksida hela skåpsbredden och avsluta med en taklist, du slipper röret och den damgömma som är ovanpå skåpen och det blir å se mer "inbyggt" ut.
Det är just det jag vill undvika dock, OM det går..
Vill att köket känns lite luftigare när det är så litet. Grannen har en täckskiva och tycker det känns jätte instängt och "oluftigt"

Byt ut fläktröret och komplettera med en 90° böj så den lite tråkigare, mjuka fläktanslutningen döljs i skåpet. Köp valfri, passande färg och måla röret och ha det synligt - så hade jag nog löst det!

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Byt ut fläktröret och komplettera med en 90° böj så den lite tråkigare, mjuka fläktanslutningen döljs i skåpet. Köp valfri, passande färg och måla röret och ha det synligt - så hade jag nog löst det!
Edit: Två på den :)

K Klabbarparn skrev:
Du menar alltså att där jag har den mjuka delen så skall jag komplettera med en hård 90° böj? Och sedan ansluta den mjuka bakom kryddskåpet?

Miinoo Miinoo skrev:
Du menar alltså att där jag har den mjuka delen så skall jag komplettera med en hård 90° böj? Och sedan ansluta den mjuka bakom kryddskåpet?
Ja. Det är enklast..

Miinoo Miinoo skrev:
Japp!

Edit: Och med ”byta ut” menar jag att du köper nytt av så mycket av det synliga som du kan, för att få det nytt och fräscht, utan målarfärgsrester och fett från stekos - det blir både snyggare och lättare att måla.

Redigerat:
K Klabbarparn skrev:
Japp!

Edit: Och med ”byta ut” menar jag att du köper nytt av så mycket av det synliga som du kan, för att få det nytt och fräscht, utan målarfärgsrester och fett från stekos - det blir både snyggare och lättare att måla.
Frågan är hur komplicerat det skulle bli att byta ut hela röret? Att hitta nått som passar tror jag blir svårt då det är gammalt.. Var svårt nog att hitta ett mjukt utsugsrör som passade :/

Spirorör för fläkten brukar vara 100 el 125 och i vissa fall 160 mm. Mät vilken dim du har, delar finns hos dom flesta välsorterade byggmarknader eller webbutiker .. jag har köpt en del från...
https://www.luftbutiken.se/85-bojar

Mazen Mazen skrev:
Spirorör för fläkten brukar vara 100 el 125 och i vissa fall 160 mm. Mät vilken dim du har, delar finns hos dom flesta välsorterade byggmarknader eller webbutiker .. jag har köpt en del från...
[länk]
Har för mig att det är 160, men skall kolla det närmare. Frågan är ju nu istället om jag skall byta ut fram till själva "fästet" i väggen eller bara till kopplingen som är fast i väggen redan. Tycker att "fästet" är lite charmig men kan tänka mig att jag då blir tvingad till all måla röret ist för att låta det vara i orginalmetall.

Köp en 90 böj, plocka ner det bef och lacka i vald kulör. Tex svart eller varför inte orange :)

Om det är 160 idag kör på 160. Dim är vald av en anledning.

Mazen Mazen skrev:
Köp en 90 böj, plocka ner det bef och lacka i vald kulör. Tex svart eller varför inte orange :)

Om det är 160 idag kör på 160. Dim är vald av en anledning.
Tror nästan att jag kör på detta alternativet, känns väldigt fräscht på ett vis. Lite industrial sådär. Sen gäller det såklart att välja kulör :D men tror det blir att fräscha upp silvret alt köra samma kulör som väggen skall vara sen :)

Tack för all hjälp allesammen!

• Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.