Vår staketfäste med ingjutna U-stoplskor visade sig vara lite ostabilt - gungar lätt på tvären och sätter hela staketlängan i våg.
Hur förstärker vi? Vill gärna undvika att skruva på ett snedben till varje stople.
Ett tanke är att sätta 2st vinkeljärn på sidor av stolpen som jag fäster i betongen. Mitt orosmoment är att betongen kommer att spricka när jag börjar borra i den. Ett annat sätt som jag tänkt på är att kapa befintlig stolpsko och gjuta på en "byasten" med TT-stolpsko på. (Alltså gjuta in TT-stolpskons 4 bultar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur förstärker vi? Vill gärna undvika att skruva på ett snedben till varje stople.
Ett tanke är att sätta 2st vinkeljärn på sidor av stolpen som jag fäster i betongen. Mitt orosmoment är att betongen kommer att spricka när jag börjar borra i den. Ett annat sätt som jag tänkt på är att kapa befintlig stolpsko och gjuta på en "byasten" med TT-stolpsko på. (Alltså gjuta in TT-stolpskons 4 bultar)
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 839 inlägg
stolpskon ser ju lite liten och klen ut. man måste ju välja lösning efter staket också och inte bara ta en "stolpsko" i bygghandeln. Bäst är ju att gjuta ner plattjärn, ett på vardera sida. Då blir det ju stadigt.
Går det att "gjuta på" en befintlig plint? Sedan måste ju plattjärnet böjas för att passa in i den nya ingjutningen...S Stefan1972 skrev:
Det är för kort infästning på stolpen samt att det är bara en svetsat armeringsjärn , då vickar det där
Ska du få ordning på det , såga av järnet , bort med skon , gräv upp plinten , skruva på stolpjärn ett på arje sida om stolpen
Finns i olika längder , , slå ner 2 st armeringsjärn 16 mm i mark ca 50 - 60 cm som stöd och gjut in alltihop
med betong
Ska du få ordning på det , såga av järnet , bort med skon , gräv upp plinten , skruva på stolpjärn ett på arje sida om stolpen
Finns i olika längder , , slå ner 2 st armeringsjärn 16 mm i mark ca 50 - 60 cm som stöd och gjut in alltihop
med betong
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Kan du få in stöd mellan U:et och plinten så gör det underverk, jag har upplevt samma problem när U:et har hamnat i luften så att all last bara går via stången. En variant är någon form av kilar/pallningar som läggs mellan U:et och plinten. Svårt att avgöra om det blir riktigt bra men det är lockande då det är enkelt.
Annars bör väl plinten tåla att du skruvar en TT-stolpsko efter att ha kapat bort den gamla.
Annars bör väl plinten tåla att du skruvar en TT-stolpsko efter att ha kapat bort den gamla.
Medlem
· Västernorrland
· 10 839 inlägg
90cm långa plintar och sen en pytteliten stolpsko på det ? Hur tänkte ni där? Det vanligaste är ju nästan annars att man fuskar med plintarna och gör dem för små och ni har gjort tvärtom....
100 mm då går det inte att borra ner extra järn i den , verkar som enda utvägen är att gräva upp på insidan ( på andra sidan är väl en granne eller ) ett djupt hål ca 20 - 30 cm brett , borra in 3 st 10 mm armeringsjärn lite snett och sätta ett 16 mm armeringsjärn i samma klump
Ett aber kan bli att bocka järnet så det följer upp utmed stolpen , har du tillgång till gassvets så är det lätt
tror nog att det är lite olika mått på varje plint
Ett aber kan bli att bocka järnet så det följer upp utmed stolpen , har du tillgång till gassvets så är det lätt
tror nog att det är lite olika mått på varje plint
Du kan prova att ge stolpskon lite extra s
Jag har nästan samma tanke, men hade tänkt mig plattjärn som inte bockas utan fungerar som extra stödben mellan stolpskon och överkant på plinten.useless skrev: