Vår staketfäste med ingjutna U-stoplskor visade sig vara lite ostabilt - gungar lätt på tvären och sätter hela staketlängan i våg.

Staket med vertikala brädor monterade på stolpar med ingjutna staketfästen på en betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur förstärker vi? Vill gärna undvika att skruva på ett snedben till varje stople.

Ett tanke är att sätta 2st vinkeljärn på sidor av stolpen som jag fäster i betongen. Mitt orosmoment är att betongen kommer att spricka när jag börjar borra i den. Ett annat sätt som jag tänkt på är att kapa befintlig stolpsko och gjuta på en "byasten" med TT-stolpsko på. (Alltså gjuta in TT-stolpskons 4 bultar)

Redigerat:
Vad är det som rör på sig, hela betongplinten eller bara trästolpen?

/Fredrik

F fb35523 skrev:
Vad är det som rör på sig, hela betongplinten eller bara trästolpen?

/Fredrik
Den U-formade stolpskon rör sig i "benet" verkar det som.

stolpskon ser ju lite liten och klen ut. man måste ju välja lösning efter staket också och inte bara ta en "stolpsko" i bygghandeln. Bäst är ju att gjuta ner plattjärn, ett på vardera sida. Då blir det ju stadigt.

S Stefan1972 skrev:
stolpskon ser ju lite liten och klen ut. man måste ju välja lösning efter staket också och inte bara ta en "stolpsko" i bygghandeln. Bäst är ju att gjuta ner plattjärn, ett på vardera sida. Då blir det ju stadigt.
Går det att "gjuta på" en befintlig plint? Sedan måste ju plattjärnet böjas för att passa in i den nya ingjutningen...

S
Det är för kort infästning på stolpen samt att det är bara en svetsat armeringsjärn , då vickar det där
Ska du få ordning på det , såga av järnet , bort med skon , gräv upp plinten , skruva på stolpjärn ett på arje sida om stolpen
Finns i olika längder , , slå ner 2 st armeringsjärn 16 mm i mark ca 50 - 60 cm som stöd och gjut in alltihop
med betong

• Böjt armeringsjärn med bristfällig infästning för stolpe
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Kan du få in stöd mellan U:et och plinten så gör det underverk, jag har upplevt samma problem när U:et har hamnat i luften så att all last bara går via stången. En variant är någon form av kilar/pallningar som läggs mellan U:et och plinten. Svårt att avgöra om det blir riktigt bra men det är lockande då det är enkelt.

Annars bör väl plinten tåla att du skruvar en TT-stolpsko efter att ha kapat bort den gamla.

S skutten11 skrev:
... gräv upp plinten
Tror inte det är ett alternativ. De gjutna plintarna sitter 90cm ner i marken

90cm långa plintar och sen en pytteliten stolpsko på det ? Hur tänkte ni där? Det vanligaste är ju nästan annars att man fuskar med plintarna och gör dem för små och ni har gjort tvärtom....:)

S
Var ingen bra ide då med att gräva :confused: det du behöver är ett längre fäste upp på stolpen som sitter fast i plinten , plitarna ser lite tunna ut , hur tjocka är dom

S skutten11 skrev:
Var ingen bra ide då med att gräva :confused: det du behöver är ett längre fäste upp på stolpen som sitter fast i plinten , plitarna ser lite tunna ut , hur tjocka är dom
100mm i diameter, stolpar är 70x70

S
100 mm :worried: då går det inte att borra ner extra järn i den , verkar som enda utvägen är att gräva upp på insidan ( på andra sidan är väl en granne eller ) ett djupt hål ca 20 - 30 cm brett , borra in 3 st 10 mm armeringsjärn lite snett och sätta ett 16 mm armeringsjärn i samma klump
Ett aber kan bli att bocka järnet så det följer upp utmed stolpen , har du tillgång till gassvets så är det lätt
tror nog att det är lite olika mått på varje plint

• Handritad skiss av stolpe och plint med armeringsjärn och ny gjutning markerade.
    Skapa konto
Det borde gå att förstärka med lagom grova plattjärn. Om staketet är stabilt på längden så kanske man inte behöver göra det vid varje plint?

• Ett vitmålat staket av trä med horisontella plattjärn vid plintar för stabilitet, på en stenlagd grund.
    Skapa konto
Prova att gjuta på uppe på plinten så att stolpjärnet får mer stöd.
Kapa en bit gjutrör på längden
trä runt stolpen
dra ett varv silvertape runt.
Fyll på med betong tills du når stolpskon

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Du kan prova att ge stolpskon lite extra s
useless useless skrev:
Det borde gå att förstärka med lagom grova plattjärn. Om staketet är stabilt på längden så kanske man inte behöver göra det vid varje plint?
Jag har nästan samma tanke, men hade tänkt mig plattjärn som inte bockas utan fungerar som extra stödben mellan stolpskon och överkant på plinten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.