Till våren börjar jag bygga min egna villa i lättbetong och jag har ingen tidigare erfarenhet av att bygga med lättbetong så alla tips är välkomna.

Lite saker jag undrar är hur känsliga blocken är för vatten? Man limmar ju inte upp hela stommen på en helg precis när man arbetsr själv så det kommer ta tid och det kommer ju regn då och då så hur pass måste man skydda väggarna imellan varje gång man är där och jobbar?
Sen när stommen är klar och man börjar med nästa moment så blir det kanske inte att man putsar fasaden för än ett år efter och då hinner ju väggen suga åt sig mängder vatten under tiden så hur blir det då att putsa en sådan vägg?

Var köper man blocken till bästa pris? Jag bor i skåne så har nära till Polen om det nu är någon som har erfarenhet av att beställa där ifrån?

Har sett att ett företag på blocket som heter billigarebyggvaror och dom säljer lättbetong till billigare priser.

Som sagt alla tips är välkomna!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Jag är långt ifrån en expert, men vi har hållit på bygga i drygt två år nu så jag har lite praktisk erfarenhet ivarjefall :)

Lättbetong i sig är inte speciellt känsligt för vatten, men är blocken fuktiga och det fryser så kan det bli rejäla frostsprängningar.
Som med all murning så är det olämpligt hålla på med det när det regnar, och är det risk för regn ska åtminstone murkrönen skyddas, tex med presenning, byggplast eller takpapp (vi har tagit lite vad vi haft - det går sönder med tiden när man bygger långsamt).

Hösten 2015 när det var storm på storm var inget kul. Vi spenderade mer tid med flytta/reparera/förankra presenning än vi fick byggt. Det blir ganska dyrt också när det blir så. Vi har lagt runt 15000 bara på presenningar som blåst sönder. Vi hade ett par 20x10m presenningar från Jula som vi täckte huset med, men de har ett horribelt vindfång. En av presenningarna drog iväg med 50 lastpallar som vi hade tyngt ner den med, så det är inget man ska skoja med... Måste röra sig om ett ton vikt åtminstone. Finns det takstolar eller liknande att skruva (klämma) fast presenningen så funkar det bättre, men har man otur lyfter vinden hela taket då :)
Det går att hyra tält som täcker hela huset. Det var tyvärr lite för dyrt för oss, men det är jäkligt smidigt. Värt att tänka på!

Är väggarna för fuktiga så kommer det ta lång tid att torka ut huset tillräckligt för att det ska gå jobba med insidan, så det är värt att anstränga sig med regnskyddet.

När väl taket kommer upp så klarar sig väggarna väldigt bra oputsade, så försök ha en plan att få upp taket innan vintern.

Är det inte för krångliga väggar (mycket kapande) så går det bra mura runt 1kvm/timme på egen hand (vi hade från början några svenska hantverkare som skulle hjälpa oss få stommen på plats, men de klarade inte mer än 0.7kvm/h, och vi har bl.a. en bärande vägg där några stenar hänger i luften pga dom, så vi blev tvungna göra klart jobbet på egen hand).
Såga blocken med fogsvans funkar bättre än med tigersåg. Tigersåg är bekvämt, men precisionen är för dålig, så det blir bara bökigt mura med blocken sen.

Vi handlade av Aeroc (Estland) i första hand. De var ungefär 1/3 av priset mot svenska H+H. Ytong låg nånstans däremellan.
Handlar du utomlands så förväntas du sköta lossningen själv när sakerna levereras. Det kan krävas lite planering för att ha en gaffeltruck redo när lastbilarna kommer. Vi använde kranbil en gång, vilket funkade för lossa, men det var meckigt. Gaffeltruck är mycket smidigare.
 
  • Gilla
matso100 och 4 till
  • Laddar…
Hej

Är precis som ovanstående skrivare ingen expert, men bygger just nu ett lättbetonghus så jag kan dela med mig av mina erfarenheter.
Som skrivet tar inte blocken någon större skada av att bli blöta nån enstaka gång men om de är konstant blöta under lång tid löses de till slut upp. Som skrivet går de också sönder av frostsprängningar.
När vi murade täckte vi murkrönen med smala plastremsor som togs bort på den väggsektion man för tillfället jobbade med.
Att täcka hela byggplatsen verkar väldigt omständligt/dyrt om det ska funka när det blåser.
Väggarna till ett av våra våningsplan blev stående 4 månader över vintern med täckta murkrön och det var inga problem. Det största problemet var att hålla smältvattnet borta från bjälklaget så att den nedersta delen av väggen inte stod i vatten.
Vi kommer enligt rekommendationerna att låta huset vara oputsat första året vi har värme i det så att blocken får torka ordentligt.

Kapar blocken gör man överlägset enklast med bandsåg.
Lättbetong muras med tunn fog så alla snitt måste vara väldigt raka om det ska bli bra.
Fogsvans går säkert också att få bra men det tar tid.
Finns en speciell bandsåg för lättbetong att hyra för relativt små pengar.
Ska du bygga själv under lång tid kan det vara vettigt att köpa en beg bandsåg som sedan säljs. Jag köpte även en beg Dewalt aligatorsåg som har varit väldigt smidig när man måste kapa saker på plats och även efter att bandsågen lämnats tillbaka. Kapar dock inte speciellt snyggt.

Vad gäller inköp valde vi också Aeroc. Priset var långt under H+H och Xella och de är väldigt smidiga att ha och göra med. Kvaliten tycker jag har varit utmärkt, men jag har inte haft något att jämför med.
Tycker också att Aerocs balksystem verkar betydligt smidigare än de andras.
Till ytterväggarna kör vi Ecoterm+ 375 som putsas direkt på båda sidorna. Isoleringen blir inte jättebra men vi ville inte ha någon cellplast och med bergvärme och FTX går energikalkylen ihop iaf. Totalt sett blir det billigare än tunnare lättbetong+cellplast. Dessutom lagrar det energi bättre vilket ger jämnare inomhusklimat.
Kan nämnas att solid lättbetong har ungefär samma densitet(värmelagring) och isolervärden som IsoLeca. Betydligt trevligare att jobba med också.

För att få bra värmelagring och en solid känsla valde även lättbetong till innerväggarna.
Från början hade vi tänkt använda kalciumsilikatblock (Silka) då de har väldigt hög densitet och därmed bra ljudisolering, men eftersom de verkade riktigt jobbiga att bearbeta gick vi på Aerocs Acoustic lättbetongblock istället.

Som nämnt ovan levererar Aeroc med trailer direkt från fabrik. Frakten iaf till Stockholm var gratis då de i princip bara rullar en bil till båten och sen rullar av den igen.
Lossning får man lösa själv. I vårt fall hade en entreprenör i området en teleskoplastare.
Kran går säkert också men låter tidsödande.
Godtycklig hjullastare med gafflar går bra om det är hyfsat plan mark.
Aeroc har alltid hållit avtalade tider så det var inga problem med att beställare lastare till tiden de angivit.

Våra murare (en murare + en hantlangare) murade en våning (150kvm vägg med en hel del hål för fönster) på ca 80 timmar (160 arbetstimmar på två man). Vi har 11 hörn på varje våning så det blev rätt mycket sågande av block. Utan bandsågen hade det tagit betydligt längre tid.

En viktig sak att tänka på är temperaturen.
Det finns ett sk vinterlim som fungerar vid minusgrader, MEN det förutsätter att blockens temperatur är över noll. Så i praktiken man man i princip inte mura vid minusgrader om man inte vill värma alla block genomvarma och även den del av muren de ska appliceras på. Att värma ytan på blocken med gasolbrännare är meningslöst de de lagrar väldigt mycket energi.
 
  • Gilla
matso100 och 3 till
  • Laddar…
Det där med att kapa blocken så har jag sett att man kan använda en speciell vinkel hale som gör att man sågar rakt förhand med en lättbetong fogsvans.
Jag kommer bygga själv så det blir dyrt att ha en bandaåg stående på bygget när jag bara bygger kvällar och helger.
Jag förstår att man måste såga spikrakt så väggarna blir täta när fogen är minimal.
 
  • Person använder en fogsvans med speciell vinkelhake för att kapa lättbetongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är oftast inte ett problem om det inte är perfekt sågat. Man skarvar sällan mitt på en vägg annat än för öppningar, och diffar det lite i en öppning eller utsidan av ett hörn så fixar putsen till det.

Man ska absolut ha putsbräda när man murar, så ett par drag med den efter man sågat fixar till alla små ojämnheter.

De gånger jag behövde skarva i en vägg, så sågade jag också ut 1-2 noter i den kapade kortsidan och fyllde med lim när blocket satt på plats (på samma sätt som man ska göra med Aerocs block som har not men inte spont). Tätare än så blir det inte.
 
Okej skönt att höra för att hyra en bandsåg lång tid blir dyrt och stressigt.

Tänkte också höra om fösta bloclets placering. Jäms med plattans utkant eller skjuta it bloclet något?
Man sätter en startlist när man börjar putsa har jag sett så då sticker den ut så man har blocket jäms med plattan och inte utanför?
 
Jag hade inte gjutit plattan ända ut till utsida yttervägg. Det behövs nånting som bryter köldbryggan. En kompis har plattan ända ut vid ytterdörren, och trots det bara är 1m där köldbryggan inte är bruten, så klagar han på att golvvärmen inte orkar hålla det varmt i hallen.

I vårt fall är det (utifrån-in) 90mm leca, 70 isolering och sen platta. Vid dörröppningar har vi fasat isoleringen för få stöd för dörren.

Oavsett lösning som väljs behövs det troligen glidskikt mellan betong och lättbetong och därmed ska putsen på sockel och lättbetong separeras med nån list (eller bara ett mellanrum).

Tänk också på att första skiftet inte ska sättas med lim utan med lämpligt lågalkalisk murbruk. Det var lite tidsödande beställa då inte ens Weber hade sånt på lager när vi behövde det (jag trodde vanligt b-bruk skulle gå använda, men det är olämpligt).
 
Använde ni profiler i hörnen som ni fäste snöre i som man följer när man limmar upp stommen?
Har sett att många inte har profiler alls.
Man får ju vara noga med att kolla med passet hela tiden iaf om man hoppar över profilerna.

Är det risk för läckage under första blocket så man behöver göra en nedsänkning så första blocket ligger en bit under nivån i betong plattan?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi har precis murat upp vårt enplanshus med 365mm lättbetongblock.
Nu vet jag inte hur stort hus du ska bygga, men följande råd kan jag ge dig.

Köp en bandsåg och sätt dit ett band med härdade tänder, det kommer ta en jävla tid att såga blocken med fogsvans och det kommer inte bli rakt, vilket gör att du kommer få slipa blocken raka så att din tunna limfog blir bra.

Var väldigt noga så du får första lagret helt i våg, det har du igen när du fortsätter uppåt.

Om du har gjort ett bra jobb med plattan så den är jämn och fin kan du limma första lagret direkt på plattan, så gjorde vi och det var ok enligt tillverkarens instruktioner.
Är din platta inte jämn så får du använda murbruk istället. Är du osäker så fråga din tillverkare av blocken. Det blir inget läckage där, vad det nu är du tänker skulle läcka in där (kyla? vatten?).

Vi använde inga profiler i hörnen utan vi använde rätskiva och väldigt noggrant vattenpass (danderydspasset i vårt fall). Kolla både lod och våg när du bygger blocken.

Vi limmade även kortsidorna, det kändes bäst, det är lite blandat vad tillverkarna rekommenderar.


Vilka block ska du använda, vilken densitet har dom, det var väldigt stor skillnad att såga i 365mm blocken respektive 240/200mm blocken, de hade samma u-värde vilket gjorde de smalare blocken mer kompakta och betydligt jobbigare att såga i.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vi har precis murat upp vårt enplanshus med 365mm lättbetongblock.
Nu vet jag inte hur stort hus du ska bygga, men följande råd kan jag ge dig.

Köp en bandsåg och sätt dit ett band med härdade tänder, det kommer ta en jävla tid att såga blocken med fogsvans och det kommer inte bli rakt, vilket gör att du kommer få slipa blocken raka så att din tunna limfog blir bra.

Var väldigt noga så du får första lagret helt i våg, det har du igen när du fortsätter uppåt.

Om du har gjort ett bra jobb med plattan så den är jämn och fin kan du limma första lagret direkt på plattan, så gjorde vi och det var ok enligt tillverkarens instruktioner.
Är din platta inte jämn så får du använda murbruk istället. Är du osäker så fråga din tillverkare av blocken. Det blir inget läckage där, vad det nu är du tänker skulle läcka in där (kyla? vatten?).

Vi använde inga profiler i hörnen utan vi använde rätskiva och väldigt noggrant vattenpass (danderydspasset i vårt fall). Kolla både lod och våg när du bygger blocken.

Vi limmade även kortsidorna, det kändes bäst, det är lite blandat vad tillverkarna rekommenderar.


Vilka block ska du använda, vilken densitet har dom, det var väldigt stor skillnad att såga i 365mm blocken respektive 240/200mm blocken, de hade samma u-värde vilket gjorde de smalare blocken mer kompakta och betydligt jobbigare att såga i.

Tack för alla tips. Får man fråga var du köpte bandsågen och vad den kostade?
 
Jag hade den enorma turen att en bekant skulle göra sig av med den.
Så jag fick loss den för 4000, den kan såga upp till 28cm högt.
 
Okej då hade du ju verkligen tur.
En ny kostar ju från 40.000kr.
När man bygger själv på fritiden blir det ju stressigt att hyra också
 
Ja, vi sågade rätt mycket för vi ville ha en vinkel vid varje sida av fönster/dörr. Det hade inte gått utan bandsåg.
Försök håll koll på blocket och auktionssidor, vilken bandsåg som helst går bra så länge den klarar den höjd på blocken du har.
 
T Toddep skrev:
Till våren börjar jag bygga min egna villa i lättbetong och jag har ingen tidigare erfarenhet av att bygga med lättbetong så alla tips är välkomna.

Lite saker jag undrar är hur känsliga blocken är för vatten? Man limmar ju inte upp hela stommen på en helg precis när man arbetsr själv så det kommer ta tid och det kommer ju regn då och då så hur pass måste man skydda väggarna imellan varje gång man är där och jobbar?
Sen när stommen är klar och man börjar med nästa moment så blir det kanske inte att man putsar fasaden för än ett år efter och då hinner ju väggen suga åt sig mängder vatten under tiden så hur blir det då att putsa en sådan vägg?

Var köper man blocken till bästa pris? Jag bor i skåne så har nära till Polen om det nu är någon som har erfarenhet av att beställa där ifrån?

Har sett att ett företag på blocket som heter billigarebyggvaror och dom säljer lättbetong till billigare priser.

Som sagt alla tips är välkomna!
Hej Todde,
Jag ville bara fråga hur det går för dig :)
Har du börjat limma?
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hej Todde,
Jag ville bara fråga hur det går för dig :)
Har du börjat limma?
Tjena. Vintern har varit lång så det har blivit förseningar så jag gjuter plattan om 2-3 veckor sen ska jag börja mura och limma
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.