35 136 läst · 138 svar
35k läst
138 svar
Önskar råd om hur agera på avslag på bygglov (fönsterbyte)
Fönstersäljare vill nog sälja det de säljer. Den som säljer alu eller pvc har troligen inte 2-glas fönster med kulturglas på programmet. De säljer ju på skitfönster till folk som har fina originalfönster, med de falska kalkylerna att det lönar sig ekonomiskt...H hempularen skrev:
Jag brinner för initiativen att "bevara" kulturmiljöer - det borde göras på fler ställen då det görs mycket ovarsamma fönsterbyten (och annat).
Dock tycker jag att om man byter från "helt fel" till "mindre fel" så borde det ändå vara rimligt - samtidigt så tycker jag man inte ska tumma på reglerna när de finns där, då kommer nästa granne hävda att han måste få byta sina originalfönster mot alu eller pvc. Har själv hört sådana diskussioner i området, typ "olssons fick ju bygga till fast tomten är 800kvm och de redan hade byggt 20% av ytan, då måste vi också kunna överklaga och få dispens...."
Nu ska vi inte vara efterkloka, men bäst hade förstås varit att köpa "rätt" fönster direkt, men om man köpt fel bara montera och inte göra en sak av det, grannarna hade troligen tyckt det blev snyggare och få tänkt på att det var alu... Nu har du väckt den björn som sover... Så i detta läge är det nog tveksamt om kommunen kommer släppa igenom att godkänna i efterhand när du redan monterat, iom du frågat, fått nej...
Har du verkligen bottnat frågan hos tillverkarn om du kan cancellera ordern? Erbjud dig betala en del av kosntaden?
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Det är riktigt att beslut kan tas på delegation, men du kan alltid begära prövning i Byggnadsnämnden. K-märkning innebär att man ska följa Plan- och bygglagens 8 kap. § 17. Läs och tolka om du upfyller den. Rekommenderar att du kontaktar politikerna i Byggnadsnämnden och berättar om ditt ärende innan det kommer upp i nämden. Påminn om att det är valår och håll dig till de politiker som är i majoritet! Låter konstigt, men politikernas uppgift är att representera väljarna. Vi avlönar dem för att representera oss! Glöm aldrig det!
Beslut kan visst tas på delegation och behöver inte gå genom nämnden. Vårt beslut om bygglov är taget av en tjänsteman. Beror kanske på kommunens storlek. Vi bor i Göteborg. Huruvida det går att påverka nämnden eller inte varierar nog också med kommunens storlek. Har vänner i mindre kommuner som ringt runt och lyckats. Troligtvis mycket svårare i en stor kommun med många invånare/ärenden.
Återigen, tack för svar och feedback.
Vi vill ju helst göra rätt, och det spår vi hoppas mest på är att leverantören ska kunna modifiera eller på annat vis göra om våra alu-beklädda fönster till rena träfönster. Vet inte om jag tror supermycket att det kommer gå, för hittills har de inte varit så flexibla efter orderläggning, men det hade förmodligen varit den bästa lösningen.
Att dra igång en seg process mot kommunen hade kanske gjort att vi får våra fönster godkända, men det blir nog mycket jobb för ett osäkert resultat.
Att montera fel fönster känns hur man än vrider och vänder på det dåligt, och två alternativ som just nu känns som pest eller kolera.
Drar vi tillbaka ansökan och monterar så har vi ju formellt kanske inte fått ett avslag, men vår ansökan och handläggarens rekommendation lär ju finnas sparad i systemet. Och kollar någon granne eller annan upp så har vi inget bygglov för nya fönster.
Ändrar vi ansökan till träfönster men monterar alu-fönster så kan man kanske hoppas att eventuella "snokare" hittar ett godkänt bygglov men inte ser att det är fel material. Men får vi en kontroll eller har väldigt skarpögda grannar så har vi ju uppenbart monterat fönster som vi inte har bygglov för.
Vi håller tummarna för att det ska gå att göra någon ändring på fönstren vi beställt.
Vi vill ju helst göra rätt, och det spår vi hoppas mest på är att leverantören ska kunna modifiera eller på annat vis göra om våra alu-beklädda fönster till rena träfönster. Vet inte om jag tror supermycket att det kommer gå, för hittills har de inte varit så flexibla efter orderläggning, men det hade förmodligen varit den bästa lösningen.
Att dra igång en seg process mot kommunen hade kanske gjort att vi får våra fönster godkända, men det blir nog mycket jobb för ett osäkert resultat.
Att montera fel fönster känns hur man än vrider och vänder på det dåligt, och två alternativ som just nu känns som pest eller kolera.
Drar vi tillbaka ansökan och monterar så har vi ju formellt kanske inte fått ett avslag, men vår ansökan och handläggarens rekommendation lär ju finnas sparad i systemet. Och kollar någon granne eller annan upp så har vi inget bygglov för nya fönster.
Ändrar vi ansökan till träfönster men monterar alu-fönster så kan man kanske hoppas att eventuella "snokare" hittar ett godkänt bygglov men inte ser att det är fel material. Men får vi en kontroll eller har väldigt skarpögda grannar så har vi ju uppenbart monterat fönster som vi inte har bygglov för.
Vi håller tummarna för att det ska gå att göra någon ändring på fönstren vi beställt.
Nja inte nödvändigtvis. Byggnadsnämnden i vår kommun säger OK på att byta fönster/dörr så länge du inte tar upp nya hål.J Jörgen Ö skrev:
Det är en tolkningsfråga utifrån bygglagen. Men man bör alltid kolla med den kommun man bor i =).
Edit: det förutsätter ju även så klart att inte detaljplanen säger annat också =)
Redigerat:
Montera fönsterna och ta fighten senare. Du kommer att vinna !G Greytooth skrev:Hej
Ska börja med att erkänna att det finns en stor klantighet från min sida, så vänligen inte kommentarer om det, vill ha idéer om väg framåt.
I december flyttade vi in i ett hus från 1924 där det fanns en del yttre renoveringsbehov. Redan vid köpet har vi räknat med att bland annat byta ut fönster då de är äldre tvåglasfönster i dåligt skick, och dessutom från 60 eller 70-tal och inte i tidstypisk stil för huset. Det är alltså byte ur ett underhållsperspektiv och inga ändringar på storlekar eller antal fönster på huset. Vi tänkte nya treglasfönster med spröjs för "rätt look", och efter en del dividerande så valde vi aluminiumfönster pga. minskat underhåll. Dock med lågt glansvärde på färgen så att de inte ska bli blanka och se så moderna ut. Vi tog in offerter från 4 leverantörer och la sedan en beställning hos en vi kände oss nöjda med.
En vecka efter att vi lagt beställningen får vi reda på att området vi bor i räknas som ett kulturmiljöområde och att kommunen har följande riktlinjer:
"[...] Bebyggelsen från 1920-1930-talen, bör hanteras med eftertanke vid tillbyggnader och renovering. Skötseln
bör utgå från tillkomsttidens material och metoder. [...] "
Efter samtal med kommunen så säger de att aluminium troligtvis inte är godkänt och säger att vi måste söka bygglov för fasadändring för att de ska kunna ge ett konkret svar om våra beställda fönster är godkända eller inte.
Vi blir så klart nervösa och ringer leverantören och försöker pausa vår beställning för att eventuellt kunna ändra på den om aluminium inte godkänns. De säger dock att produktionen är igång och att det inte går att pausa eller stoppa tillverkningen.
Vi gör vår bygglovsansökan och försöker förklara att våra val, som vi ändå tycker ska ge vårt hus ett mer tidstypiskt utseende än vad det har idag, aluminiumfönster till trots. Nu i dagarna så fick vi svar från kommunen på vår ansökan och det blir ett avslag, med motiveringen att materialvalet inte är rätt för området och husets byggnadsår.
Hade vi gjort rätt från början så hade det så klart inte varit några problem, då hade vi lagt en beställning på träfönster och sen hade det varit finemang, om än med mer underhåll. Men nu är beställningen redan lagd, och fönsterna i princip färdigbyggda.
Så vad gör man?
* Är det lönt att överklaga till Natur och Byggnadsnämnden?
* Köper nya träfönster?
* Monterar in aluminiumfönsterna ändå?
Vi har gått på leverantörern och frågat om de kan göra ändringar på fönstren, men har väl små förhoppningar där.
Tacksam för hjälp och tips
Har själv bytt till aluklädda fönster på en 80-tals kåk. Man måste gå väldigt nära för att öht se skillnaden. Betona att det är träfönster med alu på utsidan och att färger, storlek etc. är identiska med de förra fönstren. Tror inte det är så lyckat att montera.
Jag tror att Villaägarna erbjuder juristhjälp? De borde ha stor erfarenhet av kommuner som strular med bygglov.
Jag avskyr när man förstör kulturmiljöer t ex med vippfönster, men om utseendet är detsamma borde ingen ha invändning mot aluklädda fönster.
Jag avskyr när man förstör kulturmiljöer t ex med vippfönster, men om utseendet är detsamma borde ingen ha invändning mot aluklädda fönster.
Går det inte att plocka bort aluminiumbeklädnaden från fönstret? Dessa är väl "eftermonterade" på vanligt träfönster?G Greytooth skrev:Tackar för alla svar.
Som någon påpekat så är det aluminium-beklädda fönster och inte hela konstruktionen i aluminium. Och vi tycker att utseendet med den färg och glansvärde vi valde gjorde det väldigt diskret att det var ALU-beklätt, eller till och med svårt att se i huvud taget. I alla fall på det avstånd som man ser huset från gatan eller från grannars tomter. Och på vår tomt vill vi helst inte att löst folk ska stå och stirra på våra fönster .
Kan också förtydliga att vi inte avser att tjalla på grannars eventuella fel, eller komma med argument som "men de har/fick ju..." . I mitt andra inlägg försökte jag bara visa på att området inte är särskilt homogent vad gäller det estetiska, utan snarare ganska splittrat i form av typ av byggnader, färger, typ av fasad och så vidare. Hade det varit ett mer homogent område med enbart gamla hus i klassisk stil så hade vi nog inte kommit på idén med aluminium-beklädda fönster.
Att montera de fönster vi beställt trots att vi inte får bygglov för de (eller att söka för trä men ändå montera alu-fönster) är nog inte aktuellt, även om jag listade det som en punkt . Men Hade det inte varit för risken att få återställa så hade det nog kunnat vara det billigaste alternativet även räknat med en byggsanktionsavgift, I alla fall jämfört med att köpa nya fönster i "rätt" material .
Vad gäller svaret på vår ansökan så förstår jag nu efter era svar att ärendet verkar vara på delegation hos en handläggare och att de rekommenderat ett avslag. Vi trodde att handläggarna faktiskt var de som skulle fatta det riktiga beslutet. Läser jag mer ordagrant så står det i brevet inte att "överklaga till natur och byggnadsnämnden" , utan att "pröva ärendet i natur och byggnadsnämnden". Det kluriga i det är ju att vi har frångått de riktlinjer som kommunen har för området. Så för att pröva ärendet i nämnden och få det godkänt så innebär det ju i princip att vi ska få kommunen att ifrågasätta sina egna riktlinjer och själva tycka att de är fel, eller åtminstone kan kringgås i det här fallet. Och något säger mig att det blir kämpigt att få igenom .
Ett litet bidrag kan jag lämna. Jag bytte fönster i ett radhus från 70-talet och sökte bygglov för detta och tilläggsisolering. Det visade sig att området var "gulmärkt". Ärendet behandlades på delegation av en tjänsteman i Stadsbyggnadskontoret (Stockholm). Fönstren var det inga problem med i mitt fall (likadana, men med treglas), men isoleringen (9 cm !) motsatte sig tjänstemannen, för huset skulle komma att avvika från den omgivande bebyggelsen. Jag påpekade att vårt hus var det enda som liknade de ursprungliga, vilket fick tjänstemannen att bli arg och kränkande. Jag vände mig då till chefen (en resonabel man) för den aktuella handläggarenheten och fick rättelse av det första beskedet. Jag nöjde mig med den kompromiss som blev resultatet. Av grannar med motsvarande erfarenhet fick jag bedömningen att nämnden sällan går emot handläggares beslut och att det alltså skulle komma att krävas ett tidsödande överklagande, om jag inte nöjde mig.
Nu kanske det är för sent, men jag skulle nog parallellt lägga möda på att hitta en uppgörelse med tillverkaren.
Nu kanske det är för sent, men jag skulle nog parallellt lägga möda på att hitta en uppgörelse med tillverkaren.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 134 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 134 inlägg
Står det att det är just aluminiumbeklädnaden på fönstret dom ger avslag på eller är det kanhända så att fönstret i sig får förändrade proportioner p g a aluminiumbeklädnaden och treglaset?
Även om man tycker att fönstret ser gammaldags ut, för att det har spröjs, kanske det inte stämmer i dimensionerna och proportionerna utifrån hur ett "äkta" fönster från 20-talet skulle se ut.
Om det är en faktor i avslaget spelar det ju ingen roll att försöka montera bort eller göra en överklagan som utgår från att ni vill behålla aluminiumet.
Utifrån tesen att aluminiumbeklädda fönster är underhållsfria för att dom inte går att underhålla alls och när fönstret behöver åtgärdas måste det bytas helt, så kanske du kan se det som att den kostnaden tar du med en gång och byter till fönster som går att underhålla och därmed spara pengar framgent.
Även om man tycker att fönstret ser gammaldags ut, för att det har spröjs, kanske det inte stämmer i dimensionerna och proportionerna utifrån hur ett "äkta" fönster från 20-talet skulle se ut.
Om det är en faktor i avslaget spelar det ju ingen roll att försöka montera bort eller göra en överklagan som utgår från att ni vill behålla aluminiumet.
Utifrån tesen att aluminiumbeklädda fönster är underhållsfria för att dom inte går att underhålla alls och när fönstret behöver åtgärdas måste det bytas helt, så kanske du kan se det som att den kostnaden tar du med en gång och byter till fönster som går att underhålla och därmed spara pengar framgent.
Du lär inte komma någon vart ang att överklaga bygglovet om området är skyddat med någon form av q-märkning.G Greytooth skrev:
Reglerna är glasklara.
Antar att du kontrollerat med jurist vad det värsta kan bli om du diskret monterar in dem ändå. Preskriptionstiden är 10 år. Om det bara är material som skiljer, inte utseende i övrigt, så går det att färga ramarna.
Jag skulle själv försöka gå på leverantören igen, både hårdare och med lite mer pengar i handen. Dels erbjuda en viss kompensation för byte, men också locka med monteringsjobbet, förutsatt att de tänker om och ger dig de fönster du kan använda.
Går leverantören inte med på det skulle jag personligen gärna vilja veta vilket företag det handlar om. Är det standardfönster så är det lite konstigt om de inte kan ändra beställningen mot viss kompensation.
Katastroflösningen skulle för mig annars vara att bita ihop och sedan försöka sälja alu-fönstren vidare direkt. Sedan se vad jag kunde renovera av det som sitter i fönstret nu, av kostnadsskäl.
G Greytooth skrev:
Observera ordet "bör". Skrivningen lyder inte "ska". Redan detta ger rättslig fördel vid överklagan!
Byggherren kan absolut sägas visa" eftertanke" genom att eftersträva homogent ersatta fönster i en byggnad som i tidsspannet 1930- till och med 2010-tal blivit utsatt för påfallande tanklös påverkan från helt främmande uttrycksmedel.
Om vidare byggherren har eftersträvat att ställa byggnaden i sådant yttre skick att den harmonierar med tillkomsttiden måste byggmaterial och metoder vara av underordnad betydelse, så länge den yttre gestaltningen inte äventyras.
Man kan också notera att byggherren aldrig hade blivit pliktig att söka bygglov ifall han hade nöjt sig med att byta ut exempelvis 1970-tals tvåglas plastfönster med nya dito. Det förefaller rimligt att en planmonopolist med större välvillighet behandlar den fastighetsägare som faktiskt försöker återställa en byggnad till en åtminstone till det yttre harmonierande gestaltning utan att förlora i framtida underhållskostnad.
Med planbestämmelser av den typ TS har saknar byggnadsnämnden stöd i lagstiftningen att tvinga fastighetsägaren att ersätta ett befintligt 70-talsfönster med en nutida pastisch av ett 1920-talsfönster.