5 072 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Någon med erfarenhet av att sanera en krypgrund med mögel - är det värt det?
Jag har noll erfarenhet av hus och husköp men när stora drömmar.
Jag har hittat ett i mitt tycke fint hus som säljs av ett dödsbo och har ett besiktningsprotokoll. I det framgår att tak, fönster och badrum behöver fixas (bytas ut) vilket känns hanterligt. Jag har hyfsad koll på hur mycket det skulle kosta och hur man går till väga efter att ha läst här på forumet.
Dock står det följande om grunden:
"Krypgrunden har röta, mögel, svamppåväxter och fuktskador, insektsangrepp och bjälklaget sviktar.
En vidare teknisk undersökning av hela krypgrunden med dess noteringar bör utföras för att klarlägga
utbredning och för att se vilka åtgärder som anses nödvändiga."
Detta låter obra i mina öron.
Jag har googlat lite på detta och funnit att denna typ av sanering kan kosta upp emot 500 000 kr. Med tanke på formuleringen tror jag att detta kan vara ett sådant extremfall. Hur hanterar man detta som köpare?
Ska man räkna med ett worst case scenario när man lägger bud, eller finns det möjlighet att skriva på, göra utredningen enligt ovan och dra sig ur om man tycker att totalkostnaden blir för hög?
Och bortsett från kostnaden - är det roddigt att göra denna typ av sanering om man köper in allt? Dvs enkelt att hitta bra och pålitligt folk och säkerställa att slutresultatet blir bra? Hur lång tid får man räkna med att det tar?
Jag har hittat ett i mitt tycke fint hus som säljs av ett dödsbo och har ett besiktningsprotokoll. I det framgår att tak, fönster och badrum behöver fixas (bytas ut) vilket känns hanterligt. Jag har hyfsad koll på hur mycket det skulle kosta och hur man går till väga efter att ha läst här på forumet.
Dock står det följande om grunden:
"Krypgrunden har röta, mögel, svamppåväxter och fuktskador, insektsangrepp och bjälklaget sviktar.
En vidare teknisk undersökning av hela krypgrunden med dess noteringar bör utföras för att klarlägga
utbredning och för att se vilka åtgärder som anses nödvändiga."
Detta låter obra i mina öron.
Jag har googlat lite på detta och funnit att denna typ av sanering kan kosta upp emot 500 000 kr. Med tanke på formuleringen tror jag att detta kan vara ett sådant extremfall. Hur hanterar man detta som köpare?
Ska man räkna med ett worst case scenario när man lägger bud, eller finns det möjlighet att skriva på, göra utredningen enligt ovan och dra sig ur om man tycker att totalkostnaden blir för hög?
Och bortsett från kostnaden - är det roddigt att göra denna typ av sanering om man köper in allt? Dvs enkelt att hitta bra och pålitligt folk och säkerställa att slutresultatet blir bra? Hur lång tid får man räkna med att det tar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är svårt att besvara din fråga utan att veta mer om huset. Ålder, byggnadssätt, planyta, antal våningar mm. Vad man kan säga är att (uteluftsventilerade) krypgrunder inte kan förenas med dagens isoleringskrav. Efter en sanering är enda långsiktiga lösningen att bygga om krypgrunden till en isolerad (inneluftsventilerad) varm krypgrund. Om det senare är möjligt, finns förutsättningar att det kan bli ett bra hus till slut.
Det är ett typiskt sekelskiftestorp. 1 1/2 plan, 100 kvadrat.
Funkar det inte att installera en avfuktare, typ Trygghetsvakten eller liknande efter sanering för att säkerställa att fukt och mögel inte kommer tillbaka?
Funkar det inte att installera en avfuktare, typ Trygghetsvakten eller liknande efter sanering för att säkerställa att fukt och mögel inte kommer tillbaka?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du tvingas göra en sanering som kostar flera hundratusen kronor, tycker jag att du skall välja en mer långsiktig lösning, som också leder till lägre energikostnader. Saneringen skapar samtidigt möjligheter eftersom sannolikt hela bottenbjälklaget måste bytas ut. Det kommer dessutom att påverka husvärdet positivt, viket alternativet inte kommer att göra. Sedan gäller att det ska vara möjligt att bygga om det. Det beror på hur det är byggt.
Liknande trådar
-
Vad har ni för erfarenheter av rikatronic 4 på RIKA kaminer. Värt merkostnaden? Vad tycker någon här??. Kan man räkna hem merkostnaden på något sätt.
Ved, Pellets, Flis -
Högtryckstvätt biltemas HPW 160 DB, 2500 W någon med erfarenhet?
Trädgårdsmaskiner -
Någon med erfarenhet av värmepump för enbart tappvatten?
Värmepumpar -
Någon som har erfarenhet av att köpa på machinseeker?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Någon som har erfarenhet av Julas Alg o mögel tvätt på fasad
Fasad