hejsan

tänkte gjuta en platta som är 10 cm och 20 i voterna.under det tänkte jag ha 100mm cellplast och under voterna 50 mm.
vilken typ av armering ska jag använda och hur ska de förläggas?
kommer även att mura upp två väggar med lecasten till en höjd av 80 cm för att det kommer att fyllas igen emot dessa.

hur ska man fästa dessa i plattan?

Armering i plattan: 6mm matta med 15x15cm rutor. I skarvarna överlappar du två hela rutor. I kanterna låter du mattorna gå ända ut till formkanten.

I balkarna: 2 st 12mm järn i botten och 2 st 12mm järn ovanpå mattan. (Kolla med konstruktör om du har övervåning eller annat som ökar belastningen. Men mina siffror räcker för ett "vanligt" garage.

Du förankrar muren så att du ska rengöra ytan på plattan noga med vatten innan du lägger på fixen. Du kan här oc hvar utmed muren borra ner 6mm järn i blockskarvarna..

var inne på byggmax hemsida.

de har matta som är 5 mm och 20*20 rutor
och de har även järn som är 10 mm

tror du det håller eller är det för klent?

ang väggen som ska muras upp.
vilken sorts sten är bäst? ska den armeras på
nått speciellt sätt?
den är ju bara 80 cm hög och 2,5 meter utanför så ligger huset så det kan ju inte bli så mycket tryck utifrån.
jag tänkte på om den ska armeras längsmed också?

jag hade nog valt antingen 6mm med 20x20cm rutor eller möjligtvis 5mm med 15x15cm rutor i så fall. Men helst 6mm och 15x15 rutor. Leta på mer än Byggmax så hittar du "riktiga" armeringsprodukter!

Det går säkert med 10mm järn.

Ja den murade väggen ska armeras! Använd exempelvis lecablock som är 19x59x19 och mura med. Armering ka nvara antingen de speciella bistål som finns eller vanliga 6mm armeringsjärn. Järnen ska ligga i såren i stenen och placeras enl följande: På första skiftet, innan sista skiftet samt däremellan på var tredje skift. Så för dig som ska mura 80cm blir det ju 4 skift så du ska armera på första och tredje skiftet. 1 järn i varje spår! Vid skarvar ska överlappningen vara 30cm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.