Hej,
Skulle verkligen behöva lite råd kring hur vi ska gå till väga med att montera nya dörrar på dessa stora och gamla öppningar. Jag kommer att få hjälp av en släkting som är snickare men jag haft behövt lite utomstående tips.
När jag och snickaren pratat tidigare så har han verkat osäker på vad han ska göra i det stora tomrummet som lämnats där all betong (sockelns plats) ligger på ena bilden. Dessutom verkar han inte helt säker på hur han ska gå tillväga med resten då det är gamla dörrar som suttit där så öppningen är väldigt stor. Han är duktig men han har mest lagt golv och bytt kök senaste åren så dessa typer av jobb tillhör inte vardagen.
Redigering: På den första bilden ser man en sockel som ser OK ut men på andra bilden liksom en till öppning så är det upprivet så att det är en liten grop.
Alla tips och råd är välkomna. Tack på förhand!
Vänligen,
Karim
Skulle verkligen behöva lite råd kring hur vi ska gå till väga med att montera nya dörrar på dessa stora och gamla öppningar. Jag kommer att få hjälp av en släkting som är snickare men jag haft behövt lite utomstående tips.
När jag och snickaren pratat tidigare så har han verkat osäker på vad han ska göra i det stora tomrummet som lämnats där all betong (sockelns plats) ligger på ena bilden. Dessutom verkar han inte helt säker på hur han ska gå tillväga med resten då det är gamla dörrar som suttit där så öppningen är väldigt stor. Han är duktig men han har mest lagt golv och bytt kök senaste åren så dessa typer av jobb tillhör inte vardagen.
Redigering: På den första bilden ser man en sockel som ser OK ut men på andra bilden liksom en till öppning så är det upprivet så att det är en liten grop.
Alla tips och råd är välkomna. Tack på förhand!
Vänligen,
Karim
Det ser svårare ut än vad det är, antingen gör ni en träram och sätter in den nya dörren i den eller så murar ni upp ett mindre hål och passar in dörren i det med karmskruv eller kilar.
Sockeln gjuter ni med golvspackel, lätt och knarrfritt om det görs rätt.
Sockeln gjuter ni med golvspackel, lätt och knarrfritt om det görs rätt.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Tack! Han var nog lite inne på det här med ram tror jag. Gjutningen ska jag nog göra själv, något jag ska tänka på så att det blir ett jämn yta eller är det inte så noggrant?O OveRa skrev:
Karim
Oklart vilka mått det är idag men cirka 40cm bredd och lite över 2 meter i höjd? Vilka mått på karm och dörr det ska bli spelar ingen roll utan det beror väl på vad som passar bäst bara.Demmpa skrev:
Nästa fråga, iom att de är ett fritidshus, är hur den billigaste lösningen skulle vara. Vet att det kostar lite med foder och det behövs väl en del när det är så stor öppning eller?
Karim
40cm breda (smala) dörrhål kommer ingen vuxen person igenom på på normalt sätt.
Det var inte väggens tjocklek jag var ute efter utan hur breda öppningarna är som är det intressanta.
Är dörrhålen 80, 90, 100, 110, 120, etc breda?
Beroende på hur brett det är idag och hur breda dörrar ni vill ha så kan man behöva göra på olika sätt, allt eftersom hur mycket spelrum det kommer att vara.
Det var inte väggens tjocklek jag var ute efter utan hur breda öppningarna är som är det intressanta.
Beroende på hur brett det är idag och hur breda dörrar ni vill ha så kan man behöva göra på olika sätt, allt eftersom hur mycket spelrum det kommer att vara.
Juste, självklart. Det har varit prat om 9/21 och 10/21 dörrar så jag tror att de fem öppningar som finns är mellan 90-100cm.Demmpa skrev:40cm breda (smala) dörrhål kommer ingen vuxen person igenom på på normalt sätt.
Karim
Produkter som diskuteras i tråden