Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Får jag bara... Så 1300 kr om året, ca 100 kr i månaden. Nästan 10,000,000 människor i sverige. 1 miljard kronor i månaden... För två sketna tv kanaler som bara pensionärer tittar på? Varför kan dom inte ha reklam istället? Jag har inte en tv, jag betalar mindre för netflix och ser mer reklam från youtube varje dag än vad jag sett svt program i hela mitt liv!

Rättvist?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Säkrast är nog om det går via mass-SMS så att det faktiskt når befolkningen. TV och FM i all ära men det går inte att nå stora delar av befolkningen den vägen.
SMS fungerar ju inte i kris. (Inte TV heller för den delen). Där är ju FM oslagbart...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Adkit skrev:
Får jag bara... Så 1300 kr om året, ca 100 kr i månaden. Nästan 10,000,000 människor i sverige. 1 miljard kronor i månaden... För två sketna tv kanaler som bara pensionärer tittar på? Varför kan dom inte ha reklam istället? Jag har inte en tv, jag betalar mindre för netflix och ser mer reklam från youtube varje dag än vad jag sett svt program i hela mitt liv!

Rättvist?
Nu är det nog inte alla 10 miljoner som betalar licensskatt. Du får räkna bort barn, arbetslösa osv. men det är mycket pengar ändå.

Använd ublock origin så slipper du reklam på youtube. Förutsatt att du tittar via en dator.

BirgitS
A Adkit skrev:
För två sketna tv kanaler som bara pensionärer tittar på?
Det är fem teve-kanaler, flera radiokanaler och SVT play, samt beredskap för att kunna gå ut med meddelanden när Hesa Fredrik tjuter.

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Vem tvingar dig att handla av dessa företag?
Ingen, men det är svårt att undvika, när de flesta stora företagen har tv- reklam.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L largab skrev:
Vi som bor i något parförhållande få marginell höjning av kostnaden.
Och vi med samma levnadssätt, men som inte har TV får mycket högre kostnad :worried:

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
N
L largab skrev:
Det är i princip alla riksdagspartier som står bakom detta förslag. Så gnäll inte på regeringen.
Avgiften halveras för ensamstående.
Avgiften minskar för de med lägst inkomst.
Avgiften tas i princip bort för studerande.
Det blir omöjligt att snylta på andra.
Vi som bor i något parförhållande få marginell höjning av kostnaden. Men då är det för det mesta fler som tittar.
Omkostnadsapparaten att hantera licensavgift försvinner.

Det är näppeligen svårt att se något negativt överhuvudtaget.
Om man aldrig tittar på TV då? Idag betalar man inget då men med det nya systemet blir det dyrt.

• Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Om man aldrig tittar på TV då? Idag betalar man inget då men med det nya systemet blir det dyrt.
Om man aldrig går på biblioteken då? Ska man inte slippa betala för dem då?

• Gilla
Pungpinan och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte emot det, men SVT är inte objektiva vilket jag tycker man kan kräva! Tycker det är helt okej att ta det via skattesedeln men se då till att göra program som inte ska prackar på oss massa vänsterdravel, genus skit och feminism.

• Gilla
Herc och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är fem teve-kanaler, flera radiokanaler och SVT play, samt beredskap för att kunna gå ut med meddelanden när Hesa Fredrik tjuter.
Och lokal tv stationer.

G Ganescha skrev:
massa vänsterdravel, genus skit och feminism.
För att inte tala om fördumningsprogram som
Smartare än en femteklassare
Tror du jag ljuger
Unge kommissarie Morse
Uti Bögda
Hope Springs
Killing them Softly ...
Bara ett litet axplock från dagens SVT 1-tablå.

Kanske OK underhållning för vissa men Public Service, i allmänhetens tjänst? Knappast!

Det är som om vi alla skulle betala mataffärens chips, Coca Cola och lösgodis via skattsedeln :thumbdown:

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För att inte tala om fördumningsprogram som
Smartare än en femteklassare
Tror du jag ljuger
Unge kommissarie Morse
Uti Bögda
Hope Springs
Killing them Softly ...
Bara ett litet axplock från dagens SVT 1-tablå.

Kanske OK underhållning för vissa men Public Service, i allmänhetens tjänst? Knappast!

Det är som om vi alla skulle betala mataffärens chips, Coca Cola och lösgodis via skattsedeln :thumbdown:
"Cherry picking" kallas det där, och är en ganska låg diskussionstaktik.

• Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
Nej det är det inte. TVproduktion kostar inte mer för att flernyttjar det. Det är inte att jämföra med godis och andra varor. Jag är helt för att TV finansieras kollektivt, även om det drabbar oss som inte har TV.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Och vi med samma levnadssätt, men som inte har TV får mycket högre kostnad :worried:
Du lyssnar aldrig på radio?
Du kanske har barn som gått i skolan? Du själv kanske? UR bekostas också av avgiften. Dess progam används flitigt i skolorna .

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I en demokrati bestämmer var och en över sitt liv; inte kungen, presidenten, statsministern, kejsaren eller liknande. Du själv är regenten i ditt liv. Hittills har vi kunnat välja SVT eller inte. Nu kommer det bli påtvingat. Den som inte ser felet med denna nyordning har gravt bristande rättvisepatos.

De enda nödvändiga upplysningar som behöver säkras är varningar och krisinformation som måste nå befolkningen. Om det inte idag finns ett system för att leverera sådant till samtliga TV- och radiokanaler samt mobiloperatörer så ska med rätten regeringen avsättas, jämte hela myndigheten för samhällsberedskap, försvarsstaben och cheferna på landets kärnkraftverk, plus ett antal andra jag inte tänker lista här.

Utöver ren krisinformation och liknande finns det inget behov av annan information i allmänhetens tjänst (public service i svensk översättning). Kostnaden kan tas in på annan väg än genom skatt.

• Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.