12 783 läst · 26 svar
13k läst
26 svar
Köparen vill sätta in saker i huset före övertagandet
Jag hade sagt nej.
Man har ju en tillträdesdag av en anledning.
Om det nu är så att säljaren flyttar ut tidigare, och köparen vill ha tillgång till huset tidigare, då tidigarelägger man tillträdesdagen.
För mig handlar det inte om att vara nitisk, osjysst eller liknande utan helt enkelt ”path of least resistance”, finns ingen anledning att självmant utsätta sig för potentiella tids och strultjuvar.
- Livet är fullt av dom ändå.
Om det nu är så att säljaren flyttar ut tidigare, och köparen vill ha tillgång till huset tidigare, då tidigarelägger man tillträdesdagen.
För mig handlar det inte om att vara nitisk, osjysst eller liknande utan helt enkelt ”path of least resistance”, finns ingen anledning att självmant utsätta sig för potentiella tids och strultjuvar.
- Livet är fullt av dom ändå.
Det framgår ju inte vilken omfattning det handlar om, många verkar se framför sig att köparen i princip börjar flytta in och möblera, disponerar nycklar m.m.
Det är naturligtvis något annat än att få ställa in lite prylar i ett garage/förråd/hörn inför tillträdet.
Omfattningen är avgörande i sammanhanget enligt min åsikt.
Försäkringsmässigt ser jag inte hur det kan vara något större problem. Köparens hemförsäkring täcker normalt köparens prylar även om de förvaras utanför hemmet. Säljaren skall inte ta ansvar för prylarna och det tror jag inte en normal köpare förväntar sig heller. Om det känns som att det är några oklarheter med det är det väl inte konstigare än att man är tydlig med det.
Det är naturligtvis något annat än att få ställa in lite prylar i ett garage/förråd/hörn inför tillträdet.
Omfattningen är avgörande i sammanhanget enligt min åsikt.
Försäkringsmässigt ser jag inte hur det kan vara något större problem. Köparens hemförsäkring täcker normalt köparens prylar även om de förvaras utanför hemmet. Säljaren skall inte ta ansvar för prylarna och det tror jag inte en normal köpare förväntar sig heller. Om det känns som att det är några oklarheter med det är det väl inte konstigare än att man är tydlig med det.
Först och främst frågar du efter "rättsliga problem".F Fedtmule skrev:
Och det kan jag inte se några, inte några direkta i alla fall. Men det kan dock finnas en mängd indirekta rättsliga problem, dvs problem som uppstår som följd av något annat problem, eller händelse.
Händelser som att ni skadar deras egendom, de skadar er egendom när de flyttar in sakerna. Att det står en massa ägodelar som någon annan äger i ert hus ifall affären fallerar av någon anledning (tänk, en av köparna dör, banken vägrar lån, att något händer med huset som gör att köparna får dra sig ur och gör det osv). Det finns säkert en hel del problem som kan komma indirekt, många är dock osannolika, men inte omöjliga.
Sen har vi problem som kanske inte är av rättslig karaktär, några i tråden har redan varit inne på vissa, t.ex. att det innebär att köparna i princip får en besiktningschans till, och börjar krångla om något osv.
Men såhär tänker jag.
För ett antal år sedan skulle jag knappt kunnat förstå vad som skulle vara problemet, självklart hjälper man till så mycket som möjligt.
Men nu har några års läsande på detta forum börjat få mig att inse vad mycket konstigt som kan ske under en husaffär, och nu är jag inte alls speciellt mycket lagd åt att man gör specialarrangemang runt en husaffär.
Jag anser nog att man i första hand ska försöka göra det hela helt "by the book", Även om nu risken för problem kanske är ganska liten, så är det problem som kommer precis i ett sådant skede i ens liv det allra minsta man vill ha.
Men jag stänger inte dörren helt. Det finns grader i gråskalan.
Vill de ställa en container på uppfarten och fylla med prylar, tja ganska lätt att säga ja till.
Vill de ställa in en del saker i det redan tömda garaget, tja lite tuffare, men det skulle kanske också vara OK. Ställa in saker i huset, nja, nu börjar jag dra öronen åt mig. Det ska finnas väldigt starka skäl, och helst en uppsida för mig också.
Jag säger som några andra, gäller det att ställa in en massa lådor i ett annars tomt förråd eller garage så är det helt okej, det kan som sagt underlätta mycket för köparen att göra så, det betyder ju inte att köparen får eget tillträde alls.
När vi köpte huset vi bor i nu så skulle det ha underlättat mycket om vi kunde göra så, och vi visste att det ena garaget i princip var tömt redan, så vi frågade mäklaren om hon skulle kunna kolla det med säljarna, "inga problem" sa hon, nån vecka senare frågade vi om det var okej, och hon sa "Jadå, det är inga problem"
Perfekt tänkte vi och började planera att flytta lite krångligare saker innan, frågade då säljarna när det kunde passa och dom blev fågelholkar, mäklaren hade inte ens frågat dom, och verkade nästan provocerade av frågan (kändes som dom trodde att vi försökte "köra över dom" och inte pratat med mäklaren ens, vilket vi ju hade) då kändes ju hela situationen bara kosntig så vi la om planerna till att flytta allt efter tillträdet istället.
Sedan frågade vi mäklaren om hur det kunde bli så, och hon sa nåt i stil med "Ojdå hihi, jag frågade aldrig, men jag utgick ifrån att det var okej.. var det inte det ?" SUCK.. gissa kunde vi gjort själva..
När vi köpte huset vi bor i nu så skulle det ha underlättat mycket om vi kunde göra så, och vi visste att det ena garaget i princip var tömt redan, så vi frågade mäklaren om hon skulle kunna kolla det med säljarna, "inga problem" sa hon, nån vecka senare frågade vi om det var okej, och hon sa "Jadå, det är inga problem"
Perfekt tänkte vi och började planera att flytta lite krångligare saker innan, frågade då säljarna när det kunde passa och dom blev fågelholkar, mäklaren hade inte ens frågat dom, och verkade nästan provocerade av frågan (kändes som dom trodde att vi försökte "köra över dom" och inte pratat med mäklaren ens, vilket vi ju hade) då kändes ju hela situationen bara kosntig så vi la om planerna till att flytta allt efter tillträdet istället.
Sedan frågade vi mäklaren om hur det kunde bli så, och hon sa nåt i stil med "Ojdå hihi, jag frågade aldrig, men jag utgick ifrån att det var okej.. var det inte det ?" SUCK.. gissa kunde vi gjort själva..
Säljarna måste ju ha varit rätt desperata att sälja om de står för 3 månader el, VA och ränta. I normala fall hade man ju ordnat tillträdet direkt, förutsatt att det finns pengar att betala med.R ryggskott skrev:vi fick nycklarna direkt vid kontraktskrivandet och fick flytta in 3 månader i förväg, mäklaren sa bara att vi måste tänka på att ha en hem försäkring och ägaren en villa försäkrig så är det inga problem, man kan se det som att man hyr huset gratis, gamla ägaren stog till och med för elen och VA dom där 3 månaderna.
han hade inte bott där på många år och bodde utomlands, så han brydde sig inte så mkt och dom gick med på att "tillträdet" skulle vara 3 månader fram för att vi skulle slippa betala dubbla boenden, så det var riktigt snällt gjort mot oss.K kindvall skrev:
Jag håller med Fredrik. Skulle inte gå med på att köparen ställd in någonting innan tillträdet, om det inte fanns en väldigt tydlig uppsida för mig. Om det är något som är en del i förhandlingen innan avtalsskrivande så kanske det skulle kännas något mindre orimligt. Dock inte om köparen kommer senare. Och är det så att köparen skulle vilja börja använda mitt hem som förråd, och jag mot förmodan gick med på det, skulle jag vilja att det reglerades med ett avtal. Behöver ju inte vara något avancerat men nog skulle jag vilja veta exakt vad som skulle förvaras, vem som står faran och vad som gäller för tillträde m.m. Oftast är det ju så att köpare och säljare inte känner varandra.F Fredrik- skrev:ag hade sagt nej.
- Livet är fullt av dom ändå
Om köparen är en trevlig typ och jag dessutom fått lite lagom betalt för min fastighet kan jag tänka mig att undanvara några kvadratmeter golvyta i t.ex. garage eller förråd om sådant finns och inte behövs av mig själv. I så fall skulle det vara under förutsättning att jag inte tar något ansvar alls för om det blir inbrott eller brinner upp, som förslagsvis är packade i flyttkartonger. Att lämna ut nyckel eller på annat sätt ge tillträde är helt uteslutet av en hel rad skäl.
Det är dock inte riskfritt. Jobbigt läge om t.ex. säljarens barn råkar spruta ner flyttkartongerna med en rejäl vattenstråle från vattenslangen eftersom man inte fick i kopplingen ordentligt, eller nåt.
Det är dock inte riskfritt. Jobbigt läge om t.ex. säljarens barn råkar spruta ner flyttkartongerna med en rejäl vattenstråle från vattenslangen eftersom man inte fick i kopplingen ordentligt, eller nåt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är riskerna som gör att jag inte skulle vilja låna ut en yta till köparen. Troligtvis finns det problem att skriva bra avtal så man själv håller ryggen fri. Jag vill av naturliga skäl inte ha något ansvar för köparens prylar. Oavsett anlednin
Jag kan vara ute på hal is här men jag tror att det kan bli lite juridiska problem med besittningsskydd i vissa lägen om köparen får problem. Jag bor visserligen "bara" i bostadsrätt (äger ett sommarhus) men frågan har uppstått även i vår förening då köpare vill ha tillgång till källarförråd mm. Om köpare drar sig ur av någon anledning så får du inte hantera hens saker hur som helst utan riskera bli anklagad för egenmäktigt förfarande.
Jag skulle absolut neka. Har man råd att köpa ett nytt hus så har man råd att vänta med inflyttningen tills inflyttningsdatumet. Det innebär troligen att man måste betala en extra hyra för gamla boendet men den ekonomiska marginalen borde man kunna ta som köpare.
Jag skulle absolut neka. Har man råd att köpa ett nytt hus så har man råd att vänta med inflyttningen tills inflyttningsdatumet. Det innebär troligen att man måste betala en extra hyra för gamla boendet men den ekonomiska marginalen borde man kunna ta som köpare.
Huset vi sålde stod tom 3 månader innan tillträdet förutom garaget som var fyllt med mina prylar. Fqmiljen som köpte fick lova att tömma sina tre barns rum, tömma egna vindsutrymmen osv och ställa in i ett av rummen, de fck dessutom plocka vad de önskade av frukt osv i trädgården. Det vi var tydliga med var att de stod hela ansvaret för allt som ställdes dit.
Liknande trådar
-
Jag vill ersätta en äldre honeywell termostat som styr den elektriska centralvärmen till en smart termostat i stället, går det ?
Värme allmänt -
Vill sätta upp en ringklocka, hur gå tillväga?
Teknik -
Kan man sätta villkor i servitut?
Juridik -
Elektriker förstört laddbox, vill ej ersätta
El -
Vi vill ersätta all fönster o altan dörrar med aluminium beklädnad 2+1 fönster i ett huset i Spanien
Fönster & Dörrar