Vi håller på att grundmåla vår fasad, som sedan tidigare är målad med "transportskydd". Vi hann igenom ungefär halva fasaden innan regnet kom över oss.

När man konsulter olika experter (fackmän) kring när man kan återuppta målningen får man svaret "när träet är torrt igen". Men hur vet man att det är torrt? Måste man använda någon typ av fuktmätare eller? Vilka eventuella problem kan uppstå om man målar innan det är tillräckligt torrt?

Kan tillägga att träet visade en fuktighetsgrad på 8% när vi började måla, efter den senaste tidens idoga solsken och torka.

• Gilla
Svej
  • Laddar…
En gammal målare i släkten hävdade att målning efter regn var en fördel eftersom färgen "sögs" in träet hårdare när vattnet/fukten avgick. Gällde dock lacknaftabaserad färg. Huruvida det är sant är eller inte vet jag inte.

Vet inte om jag är ute och cyklar här, men finns det inte någon generell rekommendation av typen "efter 10mm nederbörd måste träet torka 10h"? Inga ledtrådar överhuvudtaget?

Johan Gunverth skrev:
En gammal målare i släkten hävdade att målning efter regn var en fördel eftersom färgen "sögs" in träet hårdare när vattnet/fukten avgick. Gällde dock lacknaftabaserad färg. Huruvida det är sant är eller inte vet jag inte.
Känns som en konstig idé. Kan väl aldrig stämma?

Vi har just målat fasaden med gysinges slamfärg, där rekommenderas att måla på fuktigt trä. När regnet slutat var det bara att börja måla direkt igen. På den biten blev det betydligt jämnare resultat än det som målades i skugga en riktigt varm dag.

/T

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.