Tanken är att bygga en liten, liten terass på befintligt plåttak på enklast möjliga vis. Fönstret på bilden skall rivas och det ska sättas in en altandörr + fönster bredvid i dimensionen 13x13 altandörren blir 8x22.
Kan man använda kilsågade tryckta reglar t.ex. 45x145 som man sedan hyvlar kanterna på på undersidan för att passa i plåtens dalar?
Terassen ska bara vara på mittendelen på taket på bilden alltså inte i gavelns fulla bredd så det blir ingen jättetyngd att tala om.
Eller är enda alternativet att riva plåt + läkt på hela utskjutande tak och lägga papptak nytt plåt arbete m.m.?
Som vanligt mycket tacksam för förslag...
Kan man använda kilsågade tryckta reglar t.ex. 45x145 som man sedan hyvlar kanterna på på undersidan för att passa i plåtens dalar?
Terassen ska bara vara på mittendelen på taket på bilden alltså inte i gavelns fulla bredd så det blir ingen jättetyngd att tala om.
Eller är enda alternativet att riva plåt + läkt på hela utskjutande tak och lägga papptak nytt plåt arbete m.m.?
Som vanligt mycket tacksam för förslag...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Innan du drar igång för mycket arbete tycker jag du skall kolla att taket klarar av att bära den extra last som uppstår. Jag menar inte att du skall göra en fullständig hållfasthetsberäkning, men ta reda på takbjälkarnas dimensioner, längd och c/c avstånd.
Att figursåga tryckta reglar så de passar i plåtdalarna kan fungera om dalarna inte samtidigt skall svara för någon nämnvärd vattenavrinning. Åtminstone kan du testa konceptet på det sättet. Sedan går det att krångla till det hur mycket som helst.
Att figursåga tryckta reglar så de passar i plåtdalarna kan fungera om dalarna inte samtidigt skall svara för någon nämnvärd vattenavrinning. Åtminstone kan du testa konceptet på det sättet. Sedan går det att krångla till det hur mycket som helst.
Medlem
· Blekinge
· 10 445 inlägg
Härlig ide! Enklast är väl snedsågade reglar som ligger över takregler som finns. Bäst om de snedsågade hr egen bärförmåga så att dom kan vila på hammarbandet och vid husfasaden. Trallen kan ju vara gles för att minska vikten och sedan är det väl bra att sätta upp hårda begränsningar på hur mycket ni får lasta på däcket. Inga tunga ölbackar eller blomkrukor av granit.
Jag kommer inte åt att inspektera underliggande reglar på nåt sätt så vet ej dimensioner.T Thomas_Blekinge skrev:Härlig ide! Enklast är väl snedsågade reglar som ligger över takregler som finns. Bäst om de snedsågade hr egen bärförmåga så att dom kan vila på hammarbandet och vid husfasaden. Trallen kan ju vara gles för att minska vikten och sedan är det väl bra att sätta upp hårda begränsningar på hur mycket ni får lasta på däcket. Inga tunga ölbackar eller blomkrukor av granit.
Hur menar du med "Bäst om de snedsågade har egen bärförmåga så att dom kan vila på hammarbandet och vid husfasaden"
Nästa problem hur vet jag vart takreglarna finns?T Thomas_Blekinge skrev:Härlig ide! Enklast är väl snedsågade reglar som ligger över takregler som finns. Bäst om de snedsågade hr egen bärförmåga så att dom kan vila på hammarbandet och vid husfasaden. Trallen kan ju vara gles för att minska vikten och sedan är det väl bra att sätta upp hårda begränsningar på hur mycket ni får lasta på däcket. Inga tunga ölbackar eller blomkrukor av granit.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Räkna med att en balkong eller en terass skall tåla dubbla lasten jämfört med ett tak. Kan du inte uppskatta takbjälkarnas bärförmåga avråder jag från projektet.
Medlem
· Blekinge
· 10 445 inlägg
Ibland tittat balkarna ut bakom takrännan och man kan se deras plats och dimension.
Nu har jag kollat på takutsprånget o.s.v.
Takreglarna är 45x145mm cc60. Spännvidden ca 110cm.
Kan man vara säker på att Ströläkten under plåten är spikat i takreglarna så att jag lägger nya tryckta reglar i plåtens dalar verkligen på dessa?
Eller hur skulle ni konstruerat det hela med ovanstående fakta.
Takreglarna är 45x145mm cc60. Spännvidden ca 110cm.
Kan man vara säker på att Ströläkten under plåten är spikat i takreglarna så att jag lägger nya tryckta reglar i plåtens dalar verkligen på dessa?
Eller hur skulle ni konstruerat det hela med ovanstående fakta.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle inte göra några antaganden om ströläktens placering. Om du använder dig av kilformade reglar som du lägger i plåtdalarna (rätt över varje takregel) kommer de att vila på bärläkten. Det måste de kunna tåla tycker jag. Med så kort spännvidd som 110 cm tål takreglarna den ökade lasten.
Ok men hur viktigt är det att reglarna hamnar rakt över takreglarna?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ganska viktigt. Annars blir det bärläkten som bär upp det hela.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jo, fast de blir ju fuktproppar och inte så hållbara i längden.