Hej!

Håller på att bygga garage och är ute efter ett bra inbrottskydd i form av en säkerhetsdörr.
Hittar inte så mycket på ämnet i forumet.

Är det någon som vet vad man ska sikta på för specifikationer för att kunna sova gott om natten?

Daloc verkar ha ett bra utbud men det verkar vara en djungel med olika säkerhetsklasser och låstyper.

Deras Y60 verkar bara vara en branddörr men den finns med brytskydd och bakkantssäkring, men är ingen säkerhetsdörr.

RC3 klassning ska vara en ganska vanlig medelbra säkerhetsklass.

RC4 är jobbigare för en tjuv att bryta upp trots batteridriven borrmaskin och vinkelslip, detta låter bra för mig, men är det i realiteten "overkill"?

Om man väljer en dörr med RC4, är det bara dörrbladet som är klassat då eller är det hela lösningen med låscylindrar etc.? Vad ska man ställa för krav på cylindern eller cylindrarna? Vissa finns ju med dubbla cylindrar.

Jag är helt oinsatt så skulle gärna ta emot lite tips.

Vänliga hälsningar

Nicklas
 
Normalt sätt så har man inte högre än klass 3. Det är dörren som är klassat.

Låset ska ha minst klass 3 det också.
 
Mikael_L
Om man har bra klass på dörren så kommer ju vägen in genom fönster vara enklare, och även rakt genom väggen, om den nu inte är av typ betong.

Det finns de som sätter inbrottsplåt i väggarna, om de har stor anledning att skydda det som är garaget.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Är inte garageporten den svagaste punkten in i garaget det är ju bara att köra en bil mot garageporten, eller gäller det en dörr mellan boytan och garaget? Om inte så måste du ju även ha samma klass på garageporten som på dörren för att du ska få ett bra skalskydd.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Precis, säkerheten i alla delar måste följa med om det ska vara någon idé.
 
Dimensionera för smash and grab är lite overkill i privatgarage. Ni får vara lite mer realistiska. Klass 3 kalrar 20 min inbrottskydd. Dom flest ytterväggar tar nog ungefär samma tid om man inte kör med motorsåg.
 
Hej, och tack för svar. Det finns inga fönster till garaget utan de enda öppningarna är slagportar och dörren. slagportarna bygger jag själv med brytskydd, stålkarm, bakkantssäkring och typ spanjolett på insidan. Så ponera att portarna är tillräckligt säkra för att tjuven ska behöva gå genom väggen istället. Då är ju då målet att även dörren ska vara så svåröppnad att de antingen måste ha planerat inbrottet med tillräckliga verktyg och har tid, alternativt att de går igenom en vägg.

Nu är ju inte innehållet så värdefullt att de är värt att gå genom en vägg för det, men mer värdefullt än att man ska kunna bara bryta upp med kofot eller kunna ta med en skruvdragare och borra sönder ett lås på nån minut.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag hade satsat på en vanlig ståldörr som är brytförstärkt och bakkantssäkrad ihop med cylinderring i seghärdat stål och låskista/extralås med hakregel.
 
Då har du koll på läget;) Om du vill förstärka porten enkelt, så använd ett löst fyrkantsrör som tvärslå tvärs över porten utöver spanjoletten. När det gäller den vanliga dörren så kommer du ju långt med en kraftigare plåtdörr, om du monterar den cirka 10 cm in i väggen och har en stålkant som ram som sitter tajt, då kommer man inte åt att bryta, kan bli lite billigare än en säkerhetsdörr.
 
Fairlane
Det gäller att säkerhetsdörren sitter rätt förankrad i sidorna. Det har varit ett antal inbrott i lägenheter med dåligt monterade säkerhetsdörrar. Där har man helt enkelt bänt ut ramen med en kofot och då kvittar det hur stark dörren eller låset är.

Det gäller att tänka på alla delar så att det inte blir så här:
En kedja runt en stolpe säkrad med en plastkabelbindning, illustrerar svag punkt trots kraftiga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja det är sant, det finns ett antal alternativ på karm från daloc vad det verkar. Jag är inte ute efter det värsta, men jag vill flytta upp nivån för den svagaste länken tillräckligt för att en granne ska hinna ringa polisen om nån står och sågar i dörren.
 
Du har ett PM att läsa, trådskaparen!
 
Fairlane
Du kan ha en väldigt stark karm också, men sitter den fast i trä som sviktar så hjälper det inte.
 
Jag började snickra väggar i helgen och insåg att jag inte alls hade koll på hur väggen ska se ut för att acceptera en 10x21 dörr med karm. Ska jag bygga väggen som på bilden inkl mått eller behöver den se ut på annat sätt? Samtliga reglar är i 170x45.

Som vi varit inne på tidigare är inget bättre än den svagaste länken och det jag ritat känns lite tamt ändå.
 
  • Ritning av en träväggssektion med utrymme för en 10x21 dörr, inkluderar mått och reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg gärna till 10 mm på hålmåtten. Har du inte tänkt någon bärlina på resten av väggen? Det är att föredra om du inte ska passa in alla takstolar direkt på väggreglarna. Dimensionen på reglarna är absolut inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.