24 490 läst · 23 svar
24k läst
23 svar
Isolera golv eller inte i gammalt torp med torpargrund??
Det hjälper väl inte om du öppnar korsdrag i grunden hela vintern?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nog kan du isolera grunden lite inifrån. Du behöver absolut inte isolera grundens under- och utsida, det känns orimligt. Problemen med uteluftsventilerade krypgrunder uppstår framför allt då det är varmare ute än inne i grunden. Detta inträffar främst under slutet av våren och slutet av sommaren/början av hösten. Det är inget idealprojekt du har. Om luften kan röra sig mellan grund och bostad skulle jag nog i alla fall testa utan ventil i grunden.
Risken med att isolerar grunden inifrån är som jag ser det att man kan få en fuktvandring upp mot syllen och även en köldbrygga där.J justusandersson skrev:Nog kan du isolera grunden lite inifrån. Du behöver absolut inte isolera grundens under- och utsida, det känns orimligt. Problemen med uteluftsventilerade krypgrunder uppstår framför allt då det är varmare ute än inne i grunden. Detta inträffar främst under slutet av våren och slutet av sommaren/början av hösten. Det är inget idealprojekt du har. Om luften kan röra sig mellan grund och bostad skulle jag nog i alla fall testa utan ventil i grunden.
Nä det väl är aldrig idealiskt med kallställda hus ur en fuktaspekt. Sista utväg om det visar sig att mina tänkta åtgärder inte räcker, blir att installera en sorptionsavfuktare. Men det vill jag ju helst slippa.
Jag tror också att det är bäst att testa utan ventiler. Kommer ju kunna håll koll på RF via trådlös hygrometer, så får jag se hur det utvecklar sig.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 345 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du menar att fukten skulle följa isoleringen? Den måste man kunna stoppa med en lämplig papp. Vad är det för material i syllen?
Jag tänker mig att om kyla som kommer in inte tar sig igenom isoleringen, och på så sätt vandrar uppåt förbi isoleringen kring syllen. Grunden består av natursten, huggen sten och betong. Syllen består av trä. Hyvalt virke på vissa ställen och timmer på andra.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den modellen för fuktvandring tror jag inte riktigt på. Fukt rör sig uppåt på två sätt. 1) Genom kapillärsugning, t.ex. i betong och 2) Genom att fukten förångas, vilket dock kräver ett värmetillskott. Det är aldrig bra om ett hygroskopiskt material som betong ligger direkt mot trä. Men trä kan vara olika saker. Här i Blekinge så är alla syllar i äldre hus av kärnek, som tål nästan vad som helst. Jag misstänker att gammal Västernorrländsk kärnfur är ganska bra också.
Jag har läst mycket vad Jerker på LFS (som jag har stort förtroende för) skriver om detta, och han rekommenderar att inte fästa isoleringen upp efter grundmuren vid passiv användning, dvs. utan avfuktare. Han menar att risken är stor att man får en köldbrygga i övre delen av muren mot syllen.J justusandersson skrev:Den modellen för fuktvandring tror jag inte riktigt på. Fukt rör sig uppåt på två sätt. 1) Genom kapillärsugning, t.ex. i betong och 2) Genom att fukten förångas, vilket dock kräver ett värmetillskott. Det är aldrig bra om ett hygroskopiskt material som betong ligger direkt mot trä. Men trä kan vara olika saker. Här i Blekinge så är alla syllar i äldre hus av kärnek, som tål nästan vad som helst. Jag misstänker att gammal Västernorrländsk kärnfur är ganska bra också.
Men du kan såklart ha rätt i det du skriver med. Det kanske funkar med att låta platsen sluta långt ner på muren, men att låta isoleringen löpa upp och sluta strax under syllen?!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Han menar alltså att isoleringen skjuter upp köldbryggan? Det ligger nog något i det. Jag har ju ingen större erfarenhet av klimatet i Västernorrland, så det är säkert bra att lyssna på dem som har det. Sedan är det skillnad mellan teori och praktik. Ditt hus är ju verkligen inte särskilt rätvinkligt.
J justusandersson skrev:Han menar alltså att isoleringen skjuter upp köldbryggan? Det ligger nog något i det. Jag har ju ingen större erfarenhet av klimatet i Västernorrland, så det är säkert bra att lyssna på dem som har det. Sedan är det skillnad mellan teori och praktik. Ditt hus är ju verkligen inte särskilt rätvinkligt.
Ja precis! Läs gärna längst ner på sidan i bifogad länk: http://www.lfs-web.se/krypgrund-gordetsjalv.htmJ justusandersson skrev:Han menar alltså att isoleringen skjuter upp köldbryggan? Det ligger nog något i det. Jag har ju ingen större erfarenhet av klimatet i Västernorrland, så det är säkert bra att lyssna på dem som har det. Sedan är det skillnad mellan teori och praktik. Ditt hus är ju verkligen inte särskilt rätvinkligt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ska lägga golv i oisolerat utrymme. Plast eller inte?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad betyder i praktiken isolerat eller oisolerat golv?
Badrum -
Ska bygga golv på kallvind, tilläggsisolera eller inte?
Isolering -
Lägga klickgolv, med eller utan fuktspärr på golvspån, oisolerad platta, ventilerat bjälklag?
Golv -
Någon som lagt furu eller grangolv i oisolerat uterum?
Byggmaterial & Byggteknik