Är det någon som känner till några inspirerande sidor med bilder på nätet där man använt vanliga, "simpla", gråa betongplattor 30x30 alt. 40x40 cm. till trädgårdsgångar och uppfarter??

Har tittat igenom markstensleverantörernas hemsidor men där finns mest bilder på byasten, knott osv.

Jag hade tänkt använda den billigaste tänkbara plattan då vi har stora ytor att belägga, MEN samtidigt så gillar jag skarpt den där mjuka, gråa betongytan och enhetligheten i färgtonen.
Formatet kanske inte är det roligaste men det borde väl gå att göra nåt snyggt av den med, eller vad tror ni ...........??
Är det någon som har några idéer så skulle jag bli jätteglad om ni kunde dela med er :).

MVH/Christina.

Jag tycker som du Christina!!
Har tänkt lägga 40*40 betongplattor på uteplatsen, och för att piffa till det lite tänker jag gjuta några av plattorna själv i betong och gjuta in lite moskaik på endel ställen i lite fina mönster.
En annan idé jag funderat lite på är att göra lite fina mönster i stengods (har precis börjat keramikkurs) och sedan gjuta in dessa i betongplattorna...
Får se vad det blir av det.. Det här var iallafall mina ideér!
:)

Hemmakatten
I vår förra trädgård gjorde vi om väldigt mycket. BL.a. byggde vi en 60kvm stor uteplats. Vi använde de gamla plattorna som fanns lite här och där i trädgården. Bla något rödfärgade, 35x35 betongplattor. Då dessa inte räckte till la vi som en ruta mitt i av 25x50 betongplattor med natursingel på (ni vet sådana där vanliga man kan se som kantstenar i rabatten mm). Vi la också in 10cm breda strängar med grus. Detta för att ta upp temat från vår grusträdgård alldeles bredvid. Allt blev mycket bra, och plattorna kostade oss inte en krona. De som blev över sålde vi. :)

Tack för idéerna Peppina och Hemmakatten, det där med mosaik och ingjutet stengods låter ju som att det kan bli hur snyggt som helst :D

Grusade gångar är också ett jättefint komplement som jag själv fört på tal här hemma X antal ggr, dessvärre så är vi inte riktigt överens om grusets förträfflighet ;), men så småningom ska jag ha en "kryddträdgård" och där är jag säker på att det så småningom kommer att bli grus runt odlingsrutorna.

Är dock själv en smula osäker på om jag kommer att ha tid med/klara av att gjuta egna plattor, men det borde väl finnas någon som gör sådana lite annorlunda komplementplattor i vanlig grå betong??
Antagligen till ett hutlöst pris, men man kanske skulle kunna ha bara ngr. enstaka för att liva upp det hela litegrann.
Vad tror ni om nedanstående, är det obekvämt att gå på, halkrisk........ etc. samt hur tror ni det skulle se ut med bara någon enstaka sådan, hmm.....kanske bara konstigt :-/, fast själva plattan ser rätt läcker ut tycker jag och cirklarna ser ju rätt "mjuka" ut.
Ett annat alternativ som jag funderat på är att använda likadana betongplattor men färgade grafit/svart (om de inte är för stor prisskillnad) och lägga "schackmönstrat" alt. som "ram" runt de grå, men då intställer sig genast frågan om det blir oroligt??
kupol-stockholm.jpg

//Christina.

Jag har bytt ut enstaka av mina grå betongplattor mot marktegel. Det blev bra att lägga 4 marktegel i "cirkel" med en halvsten i mitten (lika stort som en av mina plattor).
Jag valde att byta ut plattor så att det blev en liten "markering" av gångstråket på plattorna som naturligt blir lite svängt från trappan mot parkeringen. Svårt att förklara, men det blev rätt så bra med några färgklickar.

Tommy, det låter jättefint :D, har du några bilder??

MVH/Christina.

En bekant gjöt helt enkelt sina egna plattor på plats. Då kunde ha själv bestämma form osv. Underlaget var detsamma som om man lagt plattor på.
Undrar om det inte funns någon slags form för detta på t.ex. Jula. Dock är de ju inte fyrkantiga direkt men gör man det själv kan man ju helt bestämma hur det ska bli.

//Markus

Det är jättesnyggt att lägga in en/flera rader eller rader i rutform av smågatsten mellan betongplattorna. Blir lite mer liv på gårdsplanen.

Är det ingen som har lite bilder, vore kul att se!

knottprov.jpg
Som på bilden ovan ska vi lägga våra plattor tilllsammans med knott(som Helans förslag) och svart-vit sjösten(som där ligger i rabatterna på bilden nedan till detta.)
s_gardsten_stor.jpg

Hej
Vi är åxå inne på stora plattor, typ 30x30 eller större. Vad har ni sett för priser? Har sett på Flisby för 18kr plattan. Billigt eller dyrt? Mvh Lisen

Var i min tidigare hemstad Växjö för ett tag sen och såg ett område med snygga plattsättningar. De hade blandat 40*40 med marksten. Har bilder, så vill ni se får ni lämna mailadress i ett direktmeddelande.

Vi har oxå tänkt ha 40*40 just för att vi, precis som du Christina, gillar ytan och slätheten. Som tur är har jag en man som oxå gillar grus och sten så vi kommer att kombinera detta.

Flugan (Frugan=min älskade hustru) har designat våra gångar samt uteplatsen. Vi har lagt natursten runt huset men i de större gångarna har vi 40X40 gammeldags betongplattor blandat med natursten. Kan skicka lite bilder så snart snön försvinner. Har haft snö här i 2 veckor, ovanligt för att vara södra skåne…

mvh plexi

Vet inte var ni bor men byggmax har 40x40 plattor för 14.95:-/st

pleximaster skrev:
Flugan (Frugan=min älskade hustru) har designat våra gångar samt uteplatsen. Vi har lagt natursten runt huset men i de större gångarna har vi 40X40 gammeldags betongplattor blandat med natursten. Kan skicka lite bilder så snart snön försvinner. Har haft snö här i 2 veckor, ovanligt för att vara södra skåne…

mvh plexi
Vore helt underbart med bilder, bör ju inte dröja allt för länge innan snön är borta i dina "krokar" :), fast nu var det visst ett oväder till på ingång över Skåne och Blekinge ;)

Skickar min mailadress till dig via mailen i din profil.

Tack på förhand//Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.