33 047 läst · 13 svar
33k läst
13 svar
Tapetsera direkt på spånskivor?
Därför att spånskivorna har en större förmåga att röra sig i förhållande till gips. Spånet är organiskt och reagerar därför lättare på omgivningens luftfuktighet och temperatur. Detta märks framför allt i skarvarna.Ranchn skrev:
Jag skulle inte rekommendera att tapetsera på spån, det blir bara problem. Varför? Se Immobil's svar.
Visst kan det funka, men jag skulle inte chansa. Det är lite olika från hus till hus. En teori jag har är att fukt kan vandra olika från hus till hus. Suger spånskivorna åt sig fukt och rör sig kan du ha hur mycket remsa du vill, det korvar eller spricker oavsett.
Det finns ingen anledning att köpa dyrt gips, tapetserade direkt på spånskivor för 5 år sedan, det har inte spruckit någonstans.Badger skrev:
Finns flera andra rum i samma hus som också har spånskiva som underlag (tapetserat någon gång på 70talet), inga sprickor, det här huset har även varit kallställt en vinter. Finns roligare saker än gips att köpa.
Vi har så i hallen, funkar rätt bra! Som alla skriver, remsor i skarvarna! Sen blev jag rekommenderad att grundmåla väggen en sväng först. Det var för att om tapeten kryper isär lite när den torkar så är det en vit färg som framträder, inte spånskivefärg. Då sysns det mindre Sen suger spånet fruktansvärt med tapetlim upplevde jag det som, tror att det suger mindre lim om man grundar väggen först.
Liknande trådar
-
Hur tapetsera/måla direkt ovanpå konstruktionsplywood?
Färg, Måla & Tapetsera -
Golvspånskivor direkt på gammal parkett?
Golv -
Tapetsera direkt på detta eller bör man gipsa?
Färg, Måla & Tapetsera -
Tapetsera med renoveringstapet direkt på väggen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla och tapetsera direkt på spånskivor
Byggmaterial & Byggteknik