Så blir det om jag gör som jag tänkt, det är mest själva monteringen jag är fundersam över. Alltså om den måste sitta i ett rör, eller om den kan sitta i änden på en krök. Där dessutom flänsen som man sätter mot taket med ventilen i hamnar.

S
Spelar nog inte någon roll bara du får den på rätt sida , röret i sig är ju brandsäkert om det sitter efter eller före , spjället ska sitta fast på röret , använd skruv och inte popnit då

Ja, men det jag menar är om det rent fysiskt går dit. Diametern är ju mindre i änden på kröken än i ett rör. Röret går ju utanpå änden på kröken.

S
Finns adapter till alla storrlekar , från och till mindre större , sök på övergång spiro så hittar du

Hmm, jag får väl helt enkelt vänta tills jag får hem spjällen och se hur det ser ut.

En annan sak, jag tänkte dra 2 rör för tilluft till verkstaden (120m2) från ena änden till den andra, drygt 10m. (Det är 10m vägg till vägg, men det blir kanske 2 m till, så ca 12m totalt)
Hur grova rör behöver jag? Räcker 125, eller ska jag dra 160? Som sagt, det blir 2 rör som delar på flödet.

S
Har du inte tänk att isolera dom så ta 125 blir lite mer fart på luften , kyls inte av så mycket på vägen fram
dit den ska , sen är allt beroende på trycket av fläkten , en fläkt som går att varvtalsreglera med en vanlig motordimmer är inte fel

Det ska gå att justera fläktarna på något vis vid transformatorn, jag har inte kollat riktigt hur. Sedan ska det finnas ett låg, medium och hög läge också (om jag får tag i en manöverpanel)

125 blir bra, jag bestämde mig för att gå ner till 160 på tilluften (från 200) efter att jag stuckit av rör till garage och pannrum.
Då blir det alltså ett 160 rör som sticks av med 3st 125 rör, 2 till vst och ett till rummet.

Även frånluft går jag ner till 160, men det blir efter att jag stuckit av med rör till pannrum, garage och toa.

Brandspjällen var tvungna att sitta i rör, jag fick ändra lite så jag kunde få dit 15cm rör i änden på krökarna.
Frågan är nu hur många125mm frånluftventiler jag behöver i verkstaden på 120m2 ?
Det är lite olika tak, men jag tror det blir ca 3m takhöjd om man jämnar ut det.
Jag tänkte mig väl 4 st.

4 st måste räcka gott.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.