Närbild
 
  • Närbild av en elektrisk kopplingsskiss för en switch dimmer, med detaljerade kabelförbindelser och märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den strömbrytare som är märkt "Switch Dim" till vänster är din strömbrytare på väggen med återfjädrande knapp. Sedan går det en synkkabel mellan varje drivdon enligt schemat. Lite oklart som det verkligen finns någon synkroniseringsfunktion där men bäst att koppla enligt schemat. Dock behöver inte L-N kopplas från drivdon till drivdon enligt schemat utan du kan mata varje drivdon stjärnformat med L-N från en central punkt om det skulle underlätta.

Vill du istället har en vriddimmer så ska den parallellkopplas till varje drivdon till 1-10V-ingången. Du bör kunna hitta ett schemat på det också. I detta fall ska inte synkkabeln användas mellan drivdonen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja den strömbrytare som är märkt "Switch Dim" till vänster är din strömbrytare på väggen med återfjädrande knapp. Sedan går det en synkkabel mellan varje drivdon enligt schemat. Lite oklart som det verkligen finns någon synkroniseringsfunktion där men bäst att koppla enligt schemat. Dock behöver inte L-N kopplas från drivdon till drivdon enligt schemat utan du kan mata varje drivdon stjärnformat med L-N från en central punkt om det skulle underlätta.

Vill du istället har en vriddimmer så ska den parallellkopplas till varje drivdon till 1-10V-ingången. Du bör kunna hitta ett schemat på det också. I detta fall ska inte synkkabeln användas mellan drivdonen.
Ok, då börjar jag fatta. Behövs det någon speciell typ av dimmer?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
[länk]

[bild]
Tack! Ser ut som dimmer bara ansluts mellan 1-10v+ mellan drivdon 1 och 2 och sedan lika med 1-10v-? Så det är alltså där en vriddimmer ansluts till skillnad mot på L och N på en återfjädrande strömställare (trodde en sådan skulle anslutas via L, N och något mer också)?

Behöver jag någon speciellt sorts dimmer ifall jag vill ha en vriddimmer?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
tommib
Det finns ingen äkta synk mellan dessa drivdon utan den bygger på att drivdonen får impuls samtidigt. L, N och switch-dim är förbundna internt i donen (nästan garanterat).

Om du ska ha en vriddimmer ska du inte ha just en dimmer utan ett 1-10V styrdon. Här är ett exempel på ett sådant.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det finns ingen äkta synk mellan dessa drivdon utan den bygger på att drivdonen får impuls samtidigt. L, N och switch-dim är förbundna internt i donen (nästan garanterat).

Om du ska ha en vriddimmer ska du inte ha just en dimmer utan ett 1-10V styrdon. Här är ett exempel på ett sådant.
Ok. Så antingen ett sådant eller att jag kör enligt första kopplingsschemat och då kör en återfjädrande strömbrytare helt enkelt.

Finns det något som är bättre eller enklare? Återfjädrande är aningen enklare att få tag i medan 1-10v dimmer måste jag beställa.
 
tommib
Nej. Det lättaste sättet att styra dessa drivdon är med återfjädrande brytare. Det kräver endast en fjäder och en extra FK.
 
tommib tommib skrev:
Nej. Det lättaste sättet att styra dessa drivdon är med återfjädrande brytare. Det kräver endast en fjäder och en extra FK.
Grymt tacksam för all hjälp.
Kommer med största sannolikhet köra på elko rs strömbrytare (har dessa inne i huset) och sätta i fjädrar i dessa. Verkar vara enklare och mer ekonomisk lösning än med vriddimmer (samt att det går enklare få tag i vanliga strömbrytarna).
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Snyggt! Jag satt i flera timmar själv och klurade på detta när jag gjorde det i höstas. Men mycket roligare att klura ihop med andra. Det där fixar du plättlätt nu :)
 
T tobbbias skrev:
Snyggt! Jag satt i flera timmar själv och klurade på detta när jag gjorde det i höstas. Men mycket roligare att klura ihop med andra. Det där fixar du plättlätt nu :)
Lyckades få upp alla spotlights idag men har inte dragit matning från proppskåpet där jag har en tom rad.

Däremot så ville jag dubbelkolla en sista gång. Jag har två drivdon men anser mig ha förstått hur dessa ska anslutas mot varandra. Däremot så vill jag dubbelkolla så första anslutningen blir rätt med strömbrytaren.

Blir detta rätt dvs att ha en kopplingsdosa och därifrån kör en ledare till drivdonet men också har en plint/wago eller liknade på samma ledare för att koppla den till strömbrytaren och vidare till dim switch enligt bilden?
 
  • Handritad skiss över elinstallation med kopplingsdosa, drivdon, strömbrytare och Wago-plint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Eftersom jag inte ser det tidigare i tråden kan det vara bra att påpeka att det du gör är behörighetskrävande och att du således bryter mot lagen med denna installation.

Med det sagt är kopplingen i dosan korrekt logiskt. Däremot installerar man det inte så utan man drar ner en kabel till brytaren från kopplingsdosan. Den kabeln är normalt en treledare eftersom tvåledare är så ovanliga, man använder brun som fas och blå som tändtråd. Gulgrön lägger man åt sidan. Från kopplingsdosan drar man sedan en fyrledare till drivdonet, där man använder brun som fas, blå som nolla och svart som tändtråd. Frestas under inga omständigheter att snåla och använda gulgrön som tändtråd här. Man drar alltså inte tändtråden en annan väg som du ritat på bilden utan man håller ihop ledarna.

Jag pratar om kabel eftersom du pratar om uterum. Där är det troligen en utanpåliggande installation. Det gäller också att du har en bra plats att installera drivdonet på.
 
tommib tommib skrev:
Eftersom jag inte ser det tidigare i tråden kan det vara bra att påpeka att det du gör är behörighetskrävande och att du således bryter mot lagen med denna installation.

Med det sagt är kopplingen i dosan korrekt logiskt. Däremot installerar man det inte så utan man drar ner en kabel till brytaren från kopplingsdosan. Den kabeln är normalt en treledare eftersom tvåledare är så ovanliga, man använder brun som fas och blå som tändtråd. Gulgrön lägger man åt sidan. Från kopplingsdosan drar man sedan en fyrledare till drivdonet, där man använder brun som fas, blå som nolla och svart som tändtråd. Frestas under inga omständigheter att snåla och använda gulgrön som tändtråd här. Man drar alltså inte tändtråden en annan väg som du ritat på bilden utan man håller ihop ledarna.

Jag pratar om kabel eftersom du pratar om uterum. Där är det troligen en utanpåliggande installation. Det gäller också att du har en bra plats att installera drivdonet på.
Det är bra att du påpekar det.

Jag vill lära mig själv och göra klart så långt jag kan men en utbildad elektriker gör klart installationen gör en kontroll. Jag kommer således inte ansluta till proppskåpet och allt kommer vara tillgängligt så elektrikern kan göra fullständig koll.
 
tommib
Då vill jag förtydliga att proppskåpet har inget med saken att göra. Du får inte sätta en enda kabelklammer, oavsett hur mycket elektrikern tittar efteråt.
 
tommib tommib skrev:
Då vill jag förtydliga att proppskåpet har inget med saken att göra. Du får inte sätta en enda kabelklammer, oavsett hur mycket elektrikern tittar efteråt.
Tack för förtydligandet och förstår det. Nöjer mig med att kommentera det mer än så.

Det är en utanpåliggande installation som det är fråga om.

Då blir det treledare fram till kopplingsdosan och sedan en 4-ledare.

Skulle aldrig tänka ens tanken att använda jord gul/grön till annat än det är tänkt för. Är också ett mycket bra påpekande.

Uppskattat verkligen informationen och tydligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.