Ville testa hur mycket huvudvärk de nya Kina-postnord-reglerna skulle vara så jag beställde hem en del spännhylsor och frässtål. Min upplevelse som följer.

Efter att ha fyllt en kundvagn på Aliexpress överfull och frågat om det fanns möjlighet att skicka via annat EU-land så erbjöds jag 25% rabatt för att krossa svenska tullens försök att stoppa flitiga försäljare på Aliexpress :)rofl:).

Jag fick även förslaget att få paketets pris nedskrivet från ca $125 till $20. Jag tyckte det var lite magstarkt så jag föreslog $35. Paketet kom fram i torsdags och hämtades idag. Inga spår från PostNord men det kanske kommer en faktura om någon vecka? Paketet kom dessutom fram rekord snabbt trots standard frakt.

Edit: såg nu att det verkade ha gått via Estland även om säljaren sa att det inte var möjligt.

Paket från Estland med tulldeklaration markerad $35 för spännhylsor och frässtål, ej spår från PostNord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Efter att ha tittat igenom varenda bild @Ola C postat om jiggar gav jag upp..är helt säker på att han har en cykel-hållar-mekar-jigg någonstans men inte hittat den på bild..
Jaja, jag gav upp, köpte en på Lidl, enl kompisar som har det sen tidigare så är det hygglig kvalisort. (Ska ju trots allt bara hålla cykeln)
Haha, man skulle kunna tro det men icke. Det närmaste är väl dom här cykelhängarna jag byggde åt en kompis. https://static.wixstatic.com/media/...46b1ee1b6a98dad3ba~mv2_d_3968_2976_s_4_2.webp
 
Köpt en byggnadsställning :) Beställt i alla fall så den dyker nog upp i veckan. 3x8 m alu-ställning och lite tillbehör för att kunna ställa sektionerna på bredden också. Med vår renoveringsstil (sakta men säkert i kombination med småbarnsliv) fungerar det dåligt att hyra. Hoppas att ha nytta av den resten av livet!

Aluminium ramställning på 3x8 meter med tillbehör framför en lagerbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jackt och 6 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Ville testa hur mycket huvudvärk de nya Kina-postnord-reglerna skulle vara så jag beställde hem en del spännhylsor och frässtål. Min upplevelse som följer.

Efter att ha fyllt en kundvagn på Aliexpress överfull och frågat om det fanns möjlighet att skicka via annat EU-land så erbjöds jag 25% rabatt för att krossa svenska tullens försök att stoppa flitiga försäljare på Aliexpress :)rofl:).

Jag fick även förslaget att få paketets pris nedskrivet från ca $125 till $20. Jag tyckte det var lite magstarkt så jag föreslog $35. Paketet kom fram i torsdags och hämtades idag. Inga spår från PostNord men det kanske kommer en faktura om någon vecka? Paketet kom dessutom fram rekord snabbt trots standard frakt.

Edit: såg nu att det verkade ha gått via Estland även om säljaren sa att det inte var möjligt.

[bild]
Och som ärlig medborgare kommer du såklart att betala in moms till tullverket eftersom det inte har hanterats av någon speditör inom EU med tanke på den gula lappen? ;)

Och för att hålla sig till trådens ämne... investerade i ett par 18V skruvdragare. Kändes som att det var dags då jag bara har 12V maskiner sedan tidigare.

GDX och GSR 18 V-EC

Två Bosch 18V skruvdragare på ett arbetsbord, en GDX och en GSR modell, med batterier monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Köpt en byggnadsställning :) Beställt i alla fall så den dyker nog upp i veckan. 3x8 m alu-ställning och lite tillbehör för att kunna ställa sektionerna på bredden också. Med vår renoveringsstil (sakta men säkert i kombination med småbarnsliv) fungerar det dåligt att hyra. Hoppas att ha nytta av den resten av livet!

[bild]
Bra köp! Kommer du inte att ångra!
Går till o med att tjäna en slant på!
Vad är det för märke?
Layher?
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Bra köp! Kommer du inte att ångra!
Går till o med att tjäna en slant på!
Vad är det för märke?
Layher?
Ja kanske är det en råvaruinvestering att casha in när man blir skröplig och inte orkar bo i huset mer :)

Den heter Altrad RAM, tror att det är en bra kopia av Layher.
 
wurpan wurpan skrev:
Och som ärlig medborgare kommer du såklart att betala in moms till tullverket eftersom det inte har hanterats av någon speditör inom EU med tanke på den gula lappen? ;)

Och för att hålla sig till trådens ämne... investerade i ett par 18V skruvdragare. Kändes som att det var dags då jag bara har 12V maskiner sedan tidigare.

GDX och GSR 18 V-EC

[bild]
Bra köp!
Jag har själv GDXen och den är underbar, rätt tyst för att vara slagskruvdragare. GSR har jag också men inte V-EC, bra den med.
Glöm bara inte att använda bits som klarar slagskruvdragaren.
 
Redigerat:
wurpan wurpan skrev:
Och som ärlig medborgare kommer du såklart att betala in moms till tullverket eftersom det inte har hanterats av någon speditör inom EU med tanke på den gula lappen? ;)

Och för att hålla sig till trådens ämne... investerade i ett par 18V skruvdragare. Kändes som att det var dags då jag bara har 12V maskiner sedan tidigare.

GDX och GSR 18 V-EC

[bild]
Ja men det är väl klart ;) Snygga blå Bosch förresten!
 
  • Gilla
wurpan
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Köpt en byggnadsställning :) Beställt i alla fall så den dyker nog upp i veckan. 3x8 m alu-ställning och lite tillbehör för att kunna ställa sektionerna på bredden också. Med vår renoveringsstil (sakta men säkert i kombination med småbarnsliv) fungerar det dåligt att hyra. Hoppas att ha nytta av den resten av livet!

[bild]
Avis, just som jag postat mitt mini-inköp, som gjordes av samma anledning (arbetstakt): https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-251#post-2953488

Jag kommer ha tillräckligt svårt att förklara den för frun nästa gång hon kommer till fritidshuset.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Bra köp!
Jag har själv GDXen och den är underbar, rätt tyst för att vara slagskruvdragare. GSR har jag också men inte V-EC, bra den med.
Glöm bara inte att använda bits som klarar slagskruvdragaren.
Grymt nöjd med GDX:en det lilla jag hunnit testa den i alla fall. Låter mindre än 12V GDR:en och ett stort plus är det går justera aggresiviteten i tre steg så man bara drar sönder sakerna lite :)

Kollat lite på Wera:s sats med impactorbits.Har kört Bosch vanliga i lilla GDR:en och det har fungerat för det lilla jag skruvar hittills men GDX:en slår ju en aning hårdare så...
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja kanske är det en råvaruinvestering att casha in när man blir skröplig och inte orkar bo i huset mer :)

Den heter Altrad RAM, tror att det är en bra kopia av Layher.
Jag tänkte mest på alla avundsjuka grannar som vill hyra sen! :rofl:
Ja altraden är fina grejer! Bra köp!
Har själv layher men behöver utöka, tror dom är 100% kompatibla.
Vad fick du ge för den sektionen? Är det komplett med fötter och väggfästen?
 
engs
iSnobben iSnobben skrev:
Har ett sådant fast det står Brendrup på mitt. Är mycket nöjd! Ska in på första besiktningen nu i april-maj och hoppas att det inte förändrar bilden men det tror jag verkligen inte.
Hade min första besikning på en likadan för nån vecka sedan, fick nedslag på ena hjullagret.
Antog det skulle vara ett koniskt lager och tänkte det är snabbt fixat, men det var ett kompaktlager så fick köpa avdragare också... Blev godkänd på ombesiktning nu i morse.

Förstår inte riktigt hur det pajat, har aldrig kört ner den i vatten eller så och ett kompaktlager ska väl normalt hålla bättre än ett koniskt?

Det hördes ett tydligt "morrande" på den defekta sidan när man lyfte både hjulen och jämförde, bara snurra på de för hand. Tips om man vill testa själv innan besiktning.
 
Redigerat:
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
wurpan wurpan skrev:
Grymt nöjd med GDX:en det lilla jag hunnit testa den i alla fall. Låter mindre än 12V GDR:en och ett stort plus är det går justera aggresiviteten i tre steg så man bara drar sönder sakerna lite :)

Kollat lite på Wera:s sats med impactorbits.Har kört Bosch vanliga i lilla GDR:en och det har fungerat för det lilla jag skruvar hittills men GDX:en slår ju en aning hårdare så...
Bauhaus har flera set med Impactorbits. I deras ställ med Dewaltgrejer hittade jag. Bosch har också sen då Wera. Jag missade att GDXen inte kan ta vanliga korta bits sp lite strul blev det.
Nä kanske dags att låta den arbeta?!
 
  • Gilla
wurpan
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Haha, man skulle kunna tro det men icke. Det närmaste är väl dom här cykelhängarna jag byggde åt en kompis. [länk]
En liten stund trodde jag att de var gjorda av laminerad spånskiva. Men efter att ha putsat glasögonen såg jag att det var repskydden av kork som lurade mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.